Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 931 ggr
AndersE
0

Släktbesök

Om en liten stund väntar jag mig besök av en avlägsen släkting som jag inte träffat tidigare. Vår gemensamma ana är min farfars mormors föräldrar, så det ligger en bit bakåt.

Jag har en gammal släktbild med den sidan av släkten samlad strax efter förra sekelskiftet. Kanske ska jag idag få fler personer identifierade.

Kul och spännande!

mosterMimmi
0

Så oerhört roligt för dig.

Någon illasinnad sa till mig att vid släktforskning så blir man så "insnöad" men tänk, vi andra vet så många intressanta människor och livsöden man bli berikad med.

Lycka till med träffen!

elenor
0

Så intressant! Du får rapportera här efteråt, om det kom fram några nyheter!

AndersE
0

Tre timmar senare…

Det var väldigt trevligt. En mycket sympatisk släkting!
(Det måste vara något i generna…)   ;-)

Vi har utbytt mycket information. Jag har delat med mig och fått mycket, bl.a. en hel del bilder. Nu har jag en hel del att se igenom och fundera över.

AndersE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bland det jag fått se idag fanns ett foto av det undantag i Starby där min farfar mormors föräldrar - Anders och Olu - bodde. På det bifogade utsnittet syns det gamla paret sittande vid ett bord framför huset. Ytterligare några släktingar finns på bilden.

På bordet står blommor i vaser. Kanske är bilden tagen i samband med att de firade diamantbröllop 1898. En månad senare dog Anders, som var född 1810.

Redigerat:

Tydligen är bilden daterad - 1896!

AndersE
0

En annan bild är visserligen inte så skarp, men visar den gård som Anders och Olu skött tidigare. Den manbyggnad som syns uppfördes 1863, men gården hade funnits i släkten sedan 1771, och förblev i släkten till 1968.

AndersE
0

En tredje bild visar tre syskon till min farfars mormor. Innan visste jag bara hur en av dem såg ut.

Identifierade bilder är bland det bästa jag vet!

AndersE
0

Den som vill kan titta i mitt fotoalbum. Där finns en gammal bild med mycket släkt samlad.

Platsen har jag idag identifierat med hjälp av bilden i #4.

Själva släktbilden fick jag tag i för något år sedan. Där finns 29 personer och bilden är troligen tagen 1908. Till att börja med kände jag bara igen en handfull personer, men nu är jag uppe i 15 identifierade personer!

Så även om man kan tycka att det är omöjligt att identifiera människor på 100 år gamla foton - så är det inte det!

kajan
0

En höjdare, Anders!

Min fina Grästorpsbild har jag fått på ett liknande sätt. Härligt att så avlägsna släktingar - ändå är släkt!

AndersE
0

Ett sådant här besök och utbyte ger ofta en rad små ledtrådar, som med lite tur kan leda långt.

Ett exempel är att min farfars mormors yngsta syster utvandrade. Jag har haft en osäker uppgift som tydde på att hon skulle dött strax efter framkomsten i USA. Dessutom har hon ett vanligt namn så hon har varit hopplös att leta efter.

Efter besöket igår fick jag en annan ytterst osäker uppgift. Utan källa står att hon har en dotter som heter "Svea Johnson". In på ancestry - och där är hon!