Hjälp med en emigrant
Hejsan
Jag tänkte kolla om det fanns någon som kunde hjälpa mig med att se om det går att få fram någon information om en emigrant till Amerika?
Han hette Mårten Niklas Larsson, född 1859-07-26 i Tingstäde församling, Gotlands län. Han avreser den 29:e maj 1896 till Philadelphia (då bosatt i Lummelunda församling, i Emigranten står han som Martin N. Larsson). Går det få fram mer information om honom hur hans liv tedde sig i USA?
Hans hustru hade dött 2 år tidigare och han lämnade 2 små döttrar till fosterfamiljer innan han åkte. Skulle vara kul och veta vad som hände med honomi USA..
Jag har inte hittat honom i vare sig Family Search eller SSDI, Men försök med Ellis Island. ( Du har tur att han emigrerade så sent, det finns fler uppgifter då.) Mina släktingar emigrerade 1880 och 1884, det är besvärligare före 1892 när Ellis Island kom igång. Lycka till!
Hej!
Här tror jag att han är med på en passargerarlista, rad 18.
Mvh Linda

Hejsan! Tack för svar! Lite mer info blev det ju! :)

Mårten!
Är detta månne hans dotter Anna Mary Charlotta, född 1885 i Lummelunda fs, Gotland, som emigrerar i september 1900 eller är det ett helt felaktigt antagande av mig?
Emigranten;
Efternamn: LARSSON
Förnamn: MARY
Ålder: 14
Kön: K
Född: 1885/1886
Församling: LUMMELUNDA
Län: I
Titel/Anm: KUSIN
Utresehamn: GÖTEBORG
Utvandrdag: 1900 09 11
Destination: TWO HARBORS
Medåkande: NEJ
Källkod: 66:184:1413

Reser med sin kusin Ida Olivia Björkander, också 14 år gammal. De ska båda till Two Harbors i Minnesota. Kusinen till sin svåger Olof Liljegren och Mary till sin "aunt" Helena Jacobsson. Detta enligt manifestet vid ankomsten till Ellis Island och NY i september 1900.

Kusinen Ida Olivia Björkander är från Martebo fs, Gotland…!

Mårten Niklas Larsson var ju gift med en Anna Mathilda Helena Qviström. Hon hade en syster som hette Emma Maria Charlotta Qviström född 1864. Denna Emma emigrerar med stor sannolikhet från Lummelunda år 1892.
Efternamn: QVISTRÖM
Förnamn: EMMA
Ålder: 27 Kön: K
Född: 1864/1865
Församling: LUMMELUNDA Län: I
Titel/Anm:
Utresehamn: GÖTEBORG
Utvandrdag: 1892 04 05
Destination: NEW YORK
Medåkande: NEJ
Källkod: 47:382:45987
Kan Emma i inlägg #7 vara densamma som Mårten Niklas Larssons svägerska Emma Qviström?

#7 Högman eller Högren?? 

Åh, vad mycket intressanta svar det kommit in! Tack så mkt!
Tappar kanske lite fokus nu ;) .. men… en Emma Johanna Höggren utvandrar från Visby 1889
Name: Emma Johanna Höggren
Birth Year: abt 1864
Place of Origin: Visby Gotland Län, Sverige
Destination: New York
Record Date: 2 jul 1889
Port of Departure: Göteborg
Database Name: EmiHamn
Archive Call Number: 39:429:2508
Principal Person: Höggren Emma Johanna

Det skulle alltså kunna vara till henne han ska resa alltså? Sicken rackare! Lämna två småbarn vind för våg..

Mjaa, så behöver det ju inte ha varit. Emma Johanna Höggren kan ju ha hjälpt honom till en anställning i Amerika och barnen lämnades ju inte vind för våg. De befann sig ju i fosterhem vilket de - med den tidens arbetssituation för en änkeman - skulle ha gjort oavsett om han emigrerade eller inte.
Men är det hans dotter i inlägg #4?

Hejsan
Vet inte om det är hans dotter, ingen som jag har koll på än så länge i.a.f. Han kan ju förvisso ha varit gift tidigare, han var ju 10 år äldre än den hustru som jag har koll på (som dog 1894)

Vad hette i så fall hans två döttrar?

Den ana som jag forskar på hette Marta Sigrid Augusta Larsson, född 1894-05-06, d.v.s. några månader innan modern dog. Den andra systern hette Emma Johanna Amalia, född 1892..
Men så ser jag ju att Mårten och Anna Matilda Helena gifte sig 1885.. Och när jag kollar i husförhörslängden så står ju Anna Mary Charlotta där med den övriga familjen.. Det vet i sjutton hur jag kunde missa det.

Och emigrerar denna Anna Mary Charlotta vid 14 års ålder i september 1900?

Henne har jag inte följt efter att fadern flyttar så jag vet inte än. Ska se om jag lyckas följa henne i kväll.

Anna Mary Charlotta som emigrerar år 1900 är Mårtens äldsta dotter. Undrar om det tyder på att han är död då eftersom hon sägs åka över till sin faster?