Ancestry
Jag har helt nyligen abonnerat på Ancestry. Det har varit fantastiskt och jag har fått så många kontakter med nu levande släktingar till "mina" emigranter.
Håller på med en man som slog sig ner i Lake Mary i Minnesota och nästan dagligen får jag berättelser och bilder från början av 1900-talet och framåt. En familj som inte har kastat något utan bevarat allt.
Vilken tur du har haft!
Jag har många emigranter i mina led men har ännu inte hittat någon nu levande släkting i USA.
Fortsätter forskningen- man vet ju aldrig!
#0 Jag gillar också ancestry - mer och mer. Dels tycker jag man får mycket hjälp när man söker, dels gillar jag att det är en slags kombination av databaser och Disbyt. Har man tur och det finns någon annan som forskar på samma personer så hittar man dem.
Hm, jag kanske har missat någon del av den hjälp man kan få!
Anders, har du lagt in alla dina anor på Ancestry eller?
#3 Nej, men jag har ett antal olika träd, mest med de släktgrenar som innehåller utvandrare.

Så kul, jag blir riktigt glad av att höra hur bra det gått för dig. Jag måste kanske även jag överväga ett abonemang där, men jag har varit så orolig för att man inte kan avsluta abonemanget i tid. Är riktigt orolig för att betal med kort på en sajt i USA. Vad har ni för erfarenhet utav det?
#5 Mitt abonneman rullar på och det försvinner en slant från lönen utan att jag ser det…
Det kostar ju, men jag är inte orolig för att det ska försvinna mer än jag accepterat.
Samma här och det fungerar som det skall. Kostnaden har hittills givit mig mycket mer tillbaka.

När man fått upp tusentals varianter på sin sökning, finns det då något sätt att göra uppehåll när man inte orkar längre och fortsätta en annan dag? Hittar ingen "knapp" att trycka på.
För några år sedan hittade jag en ana i New York Passenger Lists 1851-1891 vid ca nr 6000. Det var jättejobbigt, men kul. Alla i släkten heter tyvärr Svensson, Andersson, Johansson osv. inga släktnamn.

En liten varning. Har du ett "public tree" får du vara försiktig så de inte snor dina anor, byter årtal och ort och lägger till sina egna träd. Har hänt mig och går inte att få bukt med. Jag har därför ett privat träd. På min farmors sida var plötslig hennes anor födda i Lund, McKinley, Mn, istället för Lund skåne. Samma namn och årtal. Lyckades inte få tag i forskaren och Ancestry är inte till någon hjälp.
#9 Det beror ju på att om man skriver ett ortsnamn så "föreslår" ancestry en ort - och Lund finns ju på många ställen.
Men visst är det irriterande!
Vad kostar det att ha login på Ancestry? Hur betalar man? Jag har många gånger irriterat mig på att inte komma in och läsa om personer där. Man får upp dem men får inte se något mer.

#11 Varför irriterar du dig över att du inte kan se informationen om de personer du får upp? Det är en betaltjänst!

#10 Det jag mest blir arg på är att forskaren bara lagt till uppgifter utan att kolla någonting. Hon måste ju se att uppgifterna inte stämmer. Jag misstänker det är en klipp-och-klistra forskare. Ser man ett namn som stämmer tar man det ur sammanhanget och klistrar in det utan att kolla källor. Hon har inte ens tagit kontakt med mig och frågat om vi är släkt, som andra gjort.

Jag känner med dig Anna. Har två gånger blivit blåst på min forskning av andra som gett ut den utan att ange källan.