Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: läshjälp
Läst 4123 ggr
KingZap
0

Johan/Jan Jansson född 1769

Kan någon hjälpa mig? att läsa vad det står för yrke på Jan Jansson född 1769 Uppsala AI:3A sid 132.

Han är son till Soldaten Johan Hedberg högt upp på sidan.

svenake
0

Hittar ingen sådan på sidan 132??

Yred3
0

Johan Petter är i alla fall född 1769-10-14, men jag hittar honom inte heller på ngn husförhörssida.

KingZap
0

Kollade upp med min källa i amerika som jag fått skärmdumpen ifrån och fick GID numret från Genline 2267.57.1700 och efter att ha använt GID konverteraren så tror jag det är Tierp och inte Uppsala. Ursäkta för förvirringen.

swemah
0

På sidan 132 i Tierp AI:3a (1789-1795) Bild 141 / sid 132 (AID: v126188.b141.s132, NAD: SE/ULA/11542) framgår det att Johan kom flyttande från sidan 96 och flyttar sedan vvidare till sidan 129.

På sidan 96 står det Värdjerningskarl för ??, på sidan 132 står det Werdjerningsk och på sidan 129 Förvarningskarl

svenne
0

Werdjerningsk[arl]

Skulle gissa att det är en variant av  yrkesbenämningen
vargeringskarl, vargeringsman, alltså en sorts reservsoldat.

KingZap
0

Tack swemah!

Det har jag aldrig hört talas om, vad är det för yrke?

Kanske något inom det militära eftersom både hans far och ena bror var soldater (de nämdes som döda på samma sida högst upp).

Enligt min amerikanska kontakt så hade han flyttat runt en hel del kanske inom yrket.

svenake
0

Dom svenskar som var ute i finska kriget runt 1800, - sades ha "varit ute i varjering"   =  ute i krig.

Ordet är använt och känt sedan vikingatid.  Användes om vikingar som varit hos kejsaren i Konstantinopel.

Ibland kallades dom för "Varjager"    Lär även finnas i ortnamn i Norrmandie -  orter som fanns på vikingatiden.

svenake
0

http://sv.wikipedia.org/wiki/Varjag

Ser att ordet även är släkt med ordet beväring =  ungefär militär i grundutbildning

KingZap
0

Tack för förklaringarna!

Mark
0

Extrasoldat som var skyldig att rycka in när ordinarie soldaten i roten inte kunde. Pga att han dog t ex. Idag skulle vi väl säga reservare.