Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: individforskning
Läst 6481 ggr
guan
0

Adresserna i Stockholms husförhörslängder

För första gången ger jag mig in ordentligt i Stockholms kyrkoarkiv, som inte verkar vara lika utförligt som andra många andra församlingars. Iallafall inte Maria Magdalena, som jag nu är i.

Jag har en adress, jag har lokaliserat den till rätt kvarter - men sedan då? Där står, före personernas namn, en kolumn som heter "nummer" och den är i sin tur indelad i "Gammal" och "Ny". Kan någon förklara vad de betyder? Kan jag via detta komma vidare till rätt adress?

(Jag har en födelsenotis, för ett barn utan föräldrar, men där det anges att barnet vistas på en viss adress, nämligen)

Cissis-matte
0

Kan du mer i detalj redogöra för vad du söker efter. Gäller det 1700-talet, 1800-talet eller personer som bodde där 1900-talet?  Kan tipset om Rotemansarkivet som finns på nätet vara något för dig att söka i? Vad står det att barnet vistas på för adress nämligen…. som du skriver.

guan
0

Ellen Matilda föds den 9/12 1866 i Maria Magdalena församling. Föräldrar okända, men mamman uppges vara 24 år, och vistas på S:t Paulsgatan 28. Kvarteret Hagen , har jag kommit fram till. Men där finns inte Ellen Mathilda vare sig 1866 eller 1867. Hittar henne igen som fosterbarn hos A Gillberg och hans hustru 1869, i kvarteret Saturnus. Sedan kan jag följa henne. Men var var hon mellan 1866 och 1869?? 1868 har Gillberg o fru ingen fosterdotter.

guan
0

Jag har också sökt i Rotemansarkivet, men inte hittat vare sig Gillberg eller Ellen Matilda.

Cissis-matte
0

Troligen var barnet på ett barnhem en period. Jag förstår nu att det är uppgifter om vem modern var som du söker. Det är inte lätt när föräldrarna inte är noterade. Har man inget namn eller födelsedata på dem så är kanske enda möjligheten att försöka hitta någon slags förlossningsjournal från sjukhus eller barnmorska när barnet föddes. Jag fick själv gå den vägen i Göteborg när ett barn föddes där på 1800-talet och varken mor eller far noterde till barnet. Då skickade jag efter papper om födelsen från stadsarkivet och där noterades moderns namn men inte faderns. Sedan fick jag söka igenom församlingens hela husförhörslängd för tiden och till slut fann jag modern.

Jag vet inte om jag kan vara dig behjälplig med mer än detta men om du bara vet att modern är 24 år och inget mer så är det inte helt lätt.

Jag tycker det ser ut som att modern bodde på Sankt Pauligatan 2 d men det kan vara en tolkningsfgråga då du tycker det står nr 28. I Ellen Mathildas födelsenotis tycker jag det står längst ut till höger "avflyttad 1871" men det visste du nog redan.

torsbo
0

Adresser i sådana födelsenotiser går ofta till en barnmorska, eller annan kvinna, som tog hand om flickor i "olycka" (mot betalning), och behöver inte ha med modern att göra.

Det var inte ovanligt att flickor från landsorten reste till Stockholm för att föda.

guan
0

#5 Det låter dessvärre mycket troligt i detta fall,eftersom det föds en pojke dagarna före, föräldrar okända, och även han vistas på S:t Paulsgatan 28…

Denna flicka jag söker adopteras senare av en familj, dvs kallas fosterdotter men bär deras efternamn. Kan man hitta adoptionshandlingar någonstans, eller var man inte så officiell?

Cheyenne
0

Inte bara ofta, det ÄR barnmorskans adress som uppges i födelsenotisen. Modern utnyttjade sin lagliga rätt att föda anonymt.

guan
0

Synd! Att det är så - och att jag har letat i timmar efter adress och person som kunde passa!

Cheyenne
0

Är det Ellen Mathilda som återfinns i folkräkningen 1880 som fosterdotter hos Karl Robert Lagerström o.h.h Selma Billow?

guan
0

Ja, det är det, Cheyenne! Du är snabb som en vessla!

Cheyenne
0

#6 Det fanns inget som i laglig mening hette adoption vid denna tid (infördes först 1917).

Cheyenne
0

#10 Vad vet du om fostermodern? Hade hon eventuellt en syster i passande ålder? Noterbart är att familjen har 4 egna barn där den äldsta är född först 1874. Man kan därmed fråga sig varför de skulle ta ett fosterbarn som var född redan 1866?

guan
0

Hm, jag tror mer faderssidan var lite för snedsprång… Jag får ta tag i släktingarna i generationen före.

chrissan
0

Eller kan maken, Lagerström, vara far till barnet. Det var faktiskt inte så ovanligt att faderns familj tog hand om oäkta barn

Cheyenne
0

Visst kan det vara Lagerströms dotter innan äktenskapet och om man tittar på hans hustru, tillika Ellen Mathildas fostermor, så blir det intressant. Fostermodern Selma Billow var dotter till Brukspatronen på Näs Kungsgård i Husby Socken, Kopparberg. Han var född 1808, avled vid 91 års ålder år 1900 och levde ett mycket behagligt liv om man får tro nekrologen vid hans bortgång. Man kan ju fråga sig varför hans dotter och måg skulle ta sig an ett fosterbarn?

lizzkulla1
0

#6   det rör inte denna person

året är dec. 1915 i kvidinge i skåne    då min farmor vigs i kyrkan

hilma herrström-paul nilsson, hon blir nu fru nilsson

hilma hade en u.ä,son ernst herrström  född 1914,  som nu bara heter nilsson

ingen adoption ingen arvsrätt, detta har jag varit med om när de gäller min far… han bara följde med som en fågelunge.

bra att få veta om adoption 1917