Som 40-talist vet jag inte riktigt vad facebokks är ?
Det är kanske fel forum att både fråga och svara om detta.
En vän ringde och berättade att de stod om min döda dotter här. Varken syskonen eller vi föräldrar har skickat in något dit, eller de hämtar sitt material någon annan stans ifrån? min vän kan inte heller detta, så där får jag ingen hjälp
Det är ett community: http://www.facebook.com/
Go'kväll Lizzkulla!
Min son skickade mig en "inbjudan" till Face book. Liksom du visste jag inget om fenomenet så jag googlade och hittade detta.
Gick med och har kikat runt lite, kul att hitta vänner och bilder.
Om det stod något om din dotter som din vän läst, kanske hon minns på vems sida (wall) hon läst. Fråga igen. Kanske vänner eller skolkamrater till din dotter har skrivit något på sin egen sida.
MVH
Ronny
#0 Det förekommer att man lägger upp "minnessidor" efter avlidna. De kan vara öppna eller enbart för inbjudna.
Om du skickar PM till mig med uppgift om hennes namn kan jag se om jag hittar något.

För ett par månader sedan blev jag övertalad att bli medlem. Om facebook tycker jag - inte. Cheyenne uttryckte i den förra tråden för två år sedan precis som jag känner. Däremot tumlar mina barnbarn runt där.
MEN - där hittade jag Bernhardinas sista barnbarn. som fortfarande är i livet. Han dök upp där och vi har funnit varandra. Om än bara där, än så länge. Men innan året har gått så skall vi sitta ner och prata barnhusbarn.

Jag blev också inbjuden för ett par månader sedan och kollade väl runt lite men nej, det där var inget för mej. Ett myller av signaturer och människor som skulle bli vän m.m. Dessutom en massa meningslösa ordväxlingar som t.ex
-Vad gör du nu?
-Jag lagar mat just nu….
-Nu ser jag på TV….
-Sitter här med en öl…
Fullständigt meningslöst, nej tacka vet jag Proveniens!

#6 Håller med! Kändes som fullständigt bortkastad tid.

Är medlem på facebook sen ett år eller mer. Det är ett fruktansvärt slöseri med tid. Men jag har fått kontakt med några vänner, som jag tappat kontakten med. Så det känns ganska bra. Jag har dock aldrig tid att göra mer än kolla om jag fått något meddelande. Vilket inte är ofta. Speciellt eftersom jag själv är dålig på att sända meddelande.
Men i mycket är facebook vad du gör det till. Jag har det för att hålla kontakt med vissa vänner. Är med i en grupp som träffas en gång i månaden och sänder meddelande om nästa möte via facebook. Så då tycker jag det fungerar.
Vad ska man ha som signatur tro?
Då ställer jag mig frågan vem /vilka står bakom facebook. Vem äger materialet bilder texter som lägs ut?? Hur är det med sekretessen mm.
Hälsningar Gnidde.
#8 Precis så är det. Man gör det till vad man vill.
#9 Det framgår av användaravtalet när man registrerar sig. Som på de flesta andra ställen på nätet bör man tänka sig för vad man lägger ut.
Den som tror att man kan lägga ut saker på nätet med total sekretess bör nog fundera ett par gånger till.

Jag när på en liten tanke på att skapa en grupp på facebook för att samla nu levande i släkten. Vill kolla upp om det kan vara möjligt.
Jag har börjat tycka att det är ganska kul… 
Men tröttnade du på Paradigm, Anders?
#11 Jag har en grupp för farfars farfars ättlingar med 13 medlemmar och en grupp för farmors föräldrars ättlingar med 15 medlemmar. Fast det är bara jag som bidrar med något där. Lägger lite länkar till artiklar på Proveniens och till min hemsida och så.
Sen har jag en grupp för sambons farmor och farfars ättlingar. De har en årlig fest så datum och så för den läggs upp på sidan.
Dessa grupper är slutna och jag bjuder in de jag vill ska vara med.
#12 Jag är så glad att du inte utmanat mig efter sista förlusten…
0#
Mitzy Walli Kristina Jönsson 19790322-0528
avliden i Göteborg 20090318.
Boende i Ystad Gustafsgatan 3b.
# 3 Jag tror de var Julia Cedergren ystad

Mitt djupaste deltagande lizzkulla.
Jag tror knappast de är du ,men jag fick ett condoleansbrev ett fint sådant från just en Solveig men kan inte hitta avs. bland mina vänner eller andra.
Tackar för deltagandet, på Tinas begravning sjöng en bekant till oss från Ragunda en fin sång som hans syster skrivit musiken till
#14 Jag hittar inget som stämmer in. Det finns i och för sig väldigt många Kristina eller Tina Jönsson.
Hon kallades för Tina, vad skall man då gå på ?
De kan ju vara inlagt av andra än Julia Cedergren,
Emilia Halvardsson eller brodrn Alexander H.
De har kanske inte skrivit G.b.g
#19 Det finns en "Emilia Lusena Halvardsson" på facebook, men hennes sida är inte öppen så jag vet inte vad där sedan finns.
Namnen stämmer . de är en ung tjej 21 år hennes föräldrar var vän med Tina papan svensk mamman från Sri-lanka därav namnen.
Tack för denna hjälp.

Jag är Facebooksnörd. Har hittat flera gamla skolkamrater och funnit nya vänner över hela världen, tack vare "spel" som Mousehunt och Fairyland.
AndersE och jag spelar också ibland och det är mest han som vinner, suck.
Jag är också med i sådana släktgrupper som nämns ovan.
ni får gärna lägga till mig som "vän" om ni är ute och Facebookar!
Det var väldigt vad många släktforskare som hittar till Facebook denna sommar…

Kan beror på det dåliga vädret kanske……. :)
Jag gick med ganska så nyligt och det berodde på att blombuketten (Annki) nämde för mig att det fanns en grupp med "Wattenströmare" med där. Jag har ju Wattenström i släkten. Annars så hade jag nog inte brytt mig att gå med.

Här är en till som blivit övertalad att gå med i Facebook. Men det var en rörig sida! Svår att förstå sig på. Hade jag vetat att jag skulle kunna se vad min dotter skriver till sina kompisar hade jag aldrig gått med.

Jag blev "övertalad" av en gammal kompis till mig. Hon ringde för någon månad sedan och ansåg att jag skulle regga mig. Jättebra sa hon, för då kan vi hålla bättre kontakt. Ja, jag gjorde som hon ville och faktiskt är det riktigt kul. Har hittat gamla klasskompisar, en och en annan släktforskare
och så mycket mer. Kul också att min kompis hade rätt, vi har inte haft en sådan kontakt, som vi har nu, på flera år.
Jag registrerade mig på förmiddagen idag efter inbjudan av två personer.
Har redan hunnit bli argare än på mycket länge. Då jag bland förslag på vänner hittade flera bekanta namn, bl.a. vice ordf. i ett förlag min arbetsgivare äger, sökte jag på hans namn och fann fem som hade det namnet. I tron att jag skulle kunna finna vilken av de fem - eller om alla var fel - som kunde tänkas vara min kompis, klickade jag på första alternativet (foto saknades). Då ser jag uppe i ett hörn till höger att det står: Vänförfrågan skickad. Men jag ville ju bara se om det var rätt person.
Hur gör jag om jag först vill förvissa mig om att det är rätt person innan jag "ansöker om vänskap"?
Jag vet inte hur jag skickar frågan direkt till Facebook, därför litar jag till mina vänner här på Proveniens.
#26 Jag anar en komplott. ;)
#31 Låter konstigt, du har nog råkat klicka på fel länk. Ofta kan man inte säkert veta om det är "rätt person" därför att de flesta sätter en viss sekretess på sina uppgifter. Många har dock bild och sin vänkrets synlig. Man får gå efter det.
Om du råkat skicka en förfrågan till fel person händer inget annat än att personen troligen inte kommer acceptera dig. Ignorerar din fråga.
#29 Ja, tur att man inte har några barn och att föräldrarna är för gamla för internet. :)

jag råkar också klicka fel ibland. men förhoppningsvis bryr de sig inte om förfrågan.
jag brukar titta på mina bekantas/gamla klasskompisars/jobbkamraters vänner ibland har de folk där som jag kan skicka en vänförfrågan till, som jag inte visse var ute på siten.
#33. Hur gammal skall man bli för att vara för gammal för Internet? Jag är alldeles för gammal för det mesta av det som roar mina barnbarn, men det finns ju så mycket annat. Min obligatoriska morgon-Soduko t. ex. Den är mitt dagliga senilitetstest och nyss avklarad.

#35 Jag tror inte att det är AndersB som tycker att hans föräldrar är för gamla för internet, det är förmodligen de själva som tycker det och det får man ju respektera i så fall.
Min egen pappa vägrar att sätta sig vid en dator.
#36. Så kan det förstås vara. Facebook - för att återgå till ämnet - känner jag mig alldeles för gammal för. utan att någonsin ha tittat på det. En del av sajterna på iFokus med lockande namn spolar jag direkt efter en snabb titt. Dygnet har ju bara 24 timmar, så man får lov att prioritera.
#35-36 Visst är det så. De vill helt enkelt inte befatta sig med något som har med datorer att göra. Speciellt pappa, och då gör inte mamma det heller av sympatiskäl. :) Det finns inget som skulle hindra dem om de hade velat.
Språket bland ungdomar på de här sociala nätverken är ibland ganska chockerande, båda vad gäller innehåll och (brist på) språkvård, så därför känns det ibland bra att äldre generationer slipper uppleva det! Lite synd, det borde i stället vara en brygga mellan generationer. Fler äldre på Facebook är nog bara positivt.
#31 Kna bara fylla på vad de andra sätt. Skulle det vara så att denne okände accepterar din vänförfrågan (många gör det av slentrian) så kan du senare plocka bort denne som din vän.
Om man nu bara vill prova på Facebook och se vad det är kan man ju låta bli att skriva särskilt mycket om sig själv och inte ge alla tillgång till sidan.
Många - framförallt ungdomar är förvånande frispråkiga och "frikostiga". Man undrar om de inser hur många som kan se…

Själv skriver jag en del, men har låst min sida så bara vänner kan se det (hoppas jag iallafall). Bilder lägger jag upp ibland, men inte så mycket på personer, då man ju faktiskt bör fråga en person först om man får lägga upp en blid på dem (iallafall om man skriver namn till).

Jag är lite kluven vad det gäller Facebook.
Å ena sidan är det rätt så kul med gamla bekantskaper och vänner, men å andra sidan upplever jag det lite jobbigt med alla bloggar, vänförfrågningar, m.m.
Jag loggar in där någon gång ibland men jag tycker att det är allmänt rörigt och är tacksam för att jag kan logga ut, jag pallar inte riktigt för det där…

Jag är med på Facebook, men ser det mer som något jag tittar förbi ibland. Jag har dock en ca 200 vänner, så jag undviker skriva allt för mycket privata saker. Men det blir ju mycket vad man gör det till. Många förslag som jag får ignorerar jag fullständigt, pga tids brist och totalt ointresse.
Kul att ha kontakt med en del bekanta men inte speciellt viktigt för mig.
#40 Har också låst det mesta och visar endast för vänner (tror jag, känns alltid lite osäkert om man VERKLIGEN gjort det…) Har också några subgrupper så man kan visa saker bara för en delmängd av vännerna.
Se upp med fotoalbum. Dessa blir som standard öppna för Alla, så man måste gå in aktivt och ändra till Bara vänner (t ex).
Jag har startat flera grupper. Dessa kan man ju ha så att man har full kontroll vilka man "släpper in". Jag har två släktgrupper - en för min farmors släkt och en för min farfars. Sedan har jag en för min studentårgång i staden och en för min yrkesutbildning. Har också gjort en för släktträffar med min sambos farföräldras släkt.
#43 Bra tips att tänka på fotoalbum!
Går det att "dela" en artikel eller ett inlägg på iFokus till Facebook? Ni vet som ofta finns på nyhetsartiklar och annat som en länk eller knapp.
Upptäckte att det var enkelt att fixa så nu har man möjlighet att dela en efterlysning skriven på Scangen till Facebook, om man har lust.
Den visas då i loggen för alla vänner, om jag fattat det rätt.
Vore inte så dumt på iFokus tror jag.
#45 Ja, jag såg ditt test!
Det finns ingen automatik här, men det är ju lätt att lägga in en länk.
#45 Jag har vidarebefordrat din idé!

Nu har jag gjort det - registrerat mej på facebook! Mest för att kunna kika på foton av släktingar och gamla vänner och se hur dom ser ut nuförtiden! Ingen av mina nuvarande vänner är med på facebook, bara dottern och yngre släktingar. Dom vill väl inte att en "gammal tant" blir vän med dom! Hur gör ni när ni hittar någon avlägsen bekant - sänder ett meddelande först eller klickar på "lägg till som vän" direkt?
Man kan lägga till en kommentar om man vill när man lägger en vän. Om jag gör det beror på vem det är.
#48 Jag tror det är så att man måste skicka en vänförfrågan till personen och sedan läggs den till som vän om personen godkänner det.
#46 Nja, det är inte bara att lägga in en länk i inlägget, tror jag. Det krävs lite javascript, så det måste förberedas av webmaster.
#50 Ja, så är det.

#50 Jo så är det ju men jag tänkte mest på att det kan verka konstigt att skicka en vänförfrågan direkt till någon man inte haft kontakt med på typ 20 år. Att det är "vettigare" att först tala om vem man är (om man t.ex. bytt efternamn) och att man söker kontakt igen!
#51 Jag menade att det är lätt att på facebook klistra in en länk till en artikel eller inlägg här. Det har du kanske sett att jag gjort några gånger?
#52 I samband med vänförfrågan så har du möjlighet att skriva vem du är osv.
Jag har inte någon stor erfarenhet av facebook men så gjorde jag.

#54 Okej, då vet jag det. Har inte vågat prova än!

Hade jag varit begiven på starka drycker hade jag skrivit "schit i fejsbok"
Nu är jag inte begiven på starka drycker så jag nöjer mig med att skriva "eniro.se fungerar också bra och att prata med en gammal bekant är ännu trevligare".

#56. Det beror sig ju på det. Jag har, sen jag registrerade mig, fått kontakt med riktigt gamla vänner som jag kunnat hitta förut. Nu är det de som hittat mig, därför att jag har kvar mitt efternamn. Riktigt trevligt måste jag säga. Vill man så kan man ju ringa ändå, efter att man återfått kontakten.
#56 Man kan ju se facebook som ytterligare en möjlighet att hitta personer man vill ha kontakt med.
Hur man sedan håller kontakten är ju en annan sak. 

#58. Ja precis
.
#56 Men jag har en hel del kontakter som jag inte ringer upp och inte besöker. Den typen av vänner som det är väldigt kul om man råkar träffa någonstans men som man knappt hör av annars. Sådana får man faktiskt bättre kontakt med via facebook.
De "riktiga" vännerna som man umgås med via telefon eller genom att träffas har jag inte mycket facebook-kontakt med.

#60. Ja, så är det ju.
#53 Okej, då är jag med. Såg att du precis gjorde några såna länkar.
#56 Nu börjar OPERATION ÖVERTALNING för att få med Cheyenne i Facebook! 

#62 Men älskade vännen, jag heter inte Berg i efternamn. 
Min mormors mormors mor hette dock Anna Charlotta Berg.
Berg och "Resande", kanske jag kvalar in ändå! 

Jag anmälde mig på Facebook BARA för att se vad det handlade om utan att ha fått någn vänförfrågan. När jag tittade runt och hittade bekanta så var deras sidor låsta för andra. Jag tog tillbaka min anmälan och är inte kvar.
MEN, tillsammans med bekräftelse av avanmälan fick jag besked att jag var välkommen igen, med samma inloggningsuppgifter som jag hade haft!
#64 Många väljer att ha sina sidor låsta för alla utom vänner. Så de blir olåsta så fort du blir vän…

Mina barn ville ha mig på Facebook. Väl inne hittade jag många bekanta från förr. Deras sidor var låsta tills jag skickade en vänförfrågan och de accepterade mig, då kunde jag se deras bilder och tala med dem. Många av mina fd. elever har "addat" mig, och det är roligt att läsa hur det går för dem. Hela mitt Prachettforum finns där också, och då gör tidskillnaderna inget, jag svarar när jag vaknar och de gör sammalunda. Vill ni lägga till mig heter jag Qvarnström i efternamn 
Lite kul…
Idag fick jag frågan om att ställa upp på en intervju. Frågan kom på Facebook…

#67 Vad då för intervju? Om släktforskning?
#63 Visst kvalar du in!
#68 Du ser! 
#66 Hittar ingen solveig qvarnström! Har du väldigt hård sekretess så att du hindrat sökning? Man kan visst ha det.
"Inga personer, sidor, grupper, evenemang, applikationer eller inlägg från de senaste dagarna hittades.Kontrollera stavningen eller prova ett annat sökord"

# 70 ja det är jag, samma katt som här bara lite äldre.
#70,71 Letat igenom 309 Qvarnström utan att hitta en katt! Kan AndersE skicka vidare vänförslaget kanske till oss på Proveniens?

Två av mina barn heter Berg i efternamn efter sin far, de skulle nog tycka att det är kul med en Berg-sida.
#72 Klart! 
#73 Välkomna!
Anders E har förslagit mig att bli vän på Facebook med en Qvarnström med annat förnamn än Solveig, jag minns inte vilket. Förnamnet är okänt för mig, och då jag har varit borta över den gångna helgen, har jag inte bekräftat eller skickat förfrågan till den okända Qvarnström än.
Dig vill jag gärna vara vän med, Solveig. Så jag försöker hitta dig bland Anders vänner. Kanske det funkar?
Ja, nu har jag två katt-Qvarnström som vän…
???

#77 Spännande! 
Tog bort den som inte heter Solveig…
Vad gäller? Vem är Solveig på Proveniens = Jeanna eller Solveig eller båda?
Jeanna accepterade vänförfrågan utan att fråga! Är jag nu vän med en vilt främmande Qvarnström?

#78 Eller hur!

#80 Men det kan väl bli trevligt….? Med Jeanna menar jag….! 

Vad trevligt för er att vara vän med två Qvarnström! Jeanna var ett vackert namn också. Lustigt att vi har kattavatarer båda. En av mina arbetskamrater som har ett smickrande kort på sig själv får ibland sliskiga vänförslag. Det är det ingen som ger en gammal katt!

Hon verkar ju ändå rätt trevlig denna Jeanna
.
#83 Ser att Proveniens-Anki och Jeanna har blivit bra vänner och skriver i varandras logg! Jag har ju bara 59 vänner så jag kanske behåller Jeanna… Facebook är ju en tävling om mest vänner, säger kritikerna i alla fall.
Nu kan man bli ett "fan" till Sveriges Släktforskarförbund. Niclas Åhlberg, nye webmastern, har skapat gruppen. Proveniens-Anna är enda fan än så länge.
http://www.facebook.com/pages/Solna/Sveriges-Slaktforskarforbund/119600132907

Är det? Jag har allt för många kontakter och vet inte ens vilka det är. Men om ni vill ha mig med så står jag under mitt riktiga namn. Lena-Maria Jansson.

#86 Tråkigt när man måste flytta verksamheten utomlands….! 

#87 Tänk att det gick igenom utan diskussion i Falköping! 
#85 Jo, de som inte gillar Facebook brukar köra med att det "bara är en popularitetstävling att ha så många vänner som möjligt". Gäller väl ungdomar mest.
#68 Radio A - 97,8 MHz, Ängelholm. Programmet "GoMidda Ängelholm" onsdag 2/9 kl 12-13.

#89 Vad trevligt! Och vilket trevligt namn på programmet. Radio har alltid mycket trevligare namn på sina program än vad TV har.
Läste lite i Diskulogen och referat från Släktforskardagarna i Falköping. Det talades tydligen en hel del om nya vägar i släktforskningen. Bland annat i Facebook. Ni som var där, deltog ni i den diskussionen?
Det verkar som ett antal förbunds- och föreningskändisar dykt upp på FB sedan dess! Kanske ett gemensamt beslut.
Jag skickade för ett antal dagar sedan ut ganska många vänförfrågningar till dessa, men jag vet inte om jag är ett "svart får" eller dessa personer redan slutat bry sig om FB, men jag har väl bara fått förfrågan accepterad från en fjärdedel eller så. De flesta hör inte ens av sig.
En märklig sak är att DISare är svåra att hitta i FB. Ordförande Olof Cronberg skrev till och med i Diskulogen att han inte riktigt fattat grejen, ungefär.
#91 Jag har också sett att det dykt upp en del "kändisar".
Läste också någonstans att ungdomarna nu lämnar facebook - eftersom vår generation blivit vanligare där…
Jag har precis startat min tredje släktrelaterade grupp på facebook och försöker nu hitta medlemmar dit. Hra även använt facebook - utan framgång ännu - för att söka levande amerikasläkt.
#92 Kan tänka mig det, inte kul att ha farsan och morsan som kollar allt man gör…
Upptäckte en ny(?) grej. Väljer man Alla vänner i övre menyn så ser man också vilka man skickat förfrågan till, men som ännu inte svarat. De som tydligen aktivt avböjt vänförfrågan syns inte.

#92 och 93 *skratt* Ja, hur otrendig är man inte om man hänger på samma community som de gamla päronen…!? 
#92 och 93 Ungdomarna borde tänka som en tjej vars föräldra- och äldre generation jag känner! Hon skrev på Facebook för ett par månader sen: Vi är den coolaste släkten - farmor på Facebook.
Farmor är i det här fallet 85 år.

#91 jepp, jag var där, på redaktörskonferensen. Och nej vi var nog inte i Bangladesh vad jag minns.
Ni som är ute på Facebook, kan lägga till mig om ni vill. men skriv Proveniens så jag vet vilken grupp som -jag- känner -genom -nätet. Anna Martinsson
det går att titta på tex Anders E´s sida med hans vänner och hitta mig där och lägga till.
För den som är med i Facebook och vill se exempel på hur man kan skapa släktsidor så öppnar jag en kort tid upp mina sidor. Normalt har jag dem stängda så att man får bli inbjuden eller ansöka om tillträde.
Mina grupper heter:

Det ser ju väldigt trevligt ut och det kommer från en som är så hiskligt anti till Facebook! 
Jag har aldrig tänkt på att man kan använda Facebook såsom du har gjort.
#98 Tack!
Fördelen är ju att man inte behöver kunna något om att t.ex. bygga hemsidor. Ändå åstadkommer man enkelt fotoalbum, diskussionsforum osv.
Och så är det trots allt många som redan är med i facebook…

#97 fina
jag har en med Johan Tysenius ättlingar
#100 Ja, se där! Det finns faktiskt rätt många släktsidor på facebook, med lite olika ambition och utförande.
Fina sajter ni har! Du Anders är ju också så fotointresserad så dina sajter blir estetiskt tilltalande bara av det.
Fråga till er med ättlingsajter: var alla ättlingarna redan på facebook eller har ni bjudit in dem till facebook efter ni hittade dem i forskningen?
Själv har jag så erbarmligt få släktingar på facebook, men häromdagen så såg jag att mina kusiner till sist hittat dit!
Vi har inte haft mycket kontakt men nu blev det naturligt att skicka några PM till varandra. Kanske isen lossnar hehe.
#102 Tack!
Jag har nog enbart hittat släktingar på facebook. Det handlar rätt mycket om riktigt avlägsna släktingar som jag inte känt tidigare.
I några fall har jag "i blindo" skickat meddelande till någon med "rätt" efternamn. En del nitlotter och några vinster…
Min "baktanke" är ju att det ska tycka att det är lite intressant och gå hem till mormor eller farbror och hitta något intressant jag kan ha glädje av.

Har bara bjudit in de som redan är på FB, några ignorerar en dock.

Jag är med i en arbetsgrupp/förening med egen hemsida.
Till min stora häpnad får jag en mail med upplysningen.
"Se på Facebook vad som händer i föreningen"
Kaka på kaka.

#97. Har just tittat på sidan som handlar om Ellerstrand. Tänk att ni är så få med det efternamnet, kul. Då borde ju de flesta, om inte alla, vara släkt på något vis.
#106 Jo, så är det. Släkt eller släkt i släkten.

#107. Vilken härlig grund att forska på, när möjligheten att hitta släkt är så stor. Själv har jag det besvärligare med efternamnet Roos, det finns massor och är spridda över hela Sverige. Det är ju ett soldatnamn och var egentligen Ros från början, och hur många soldater fick inte heta Ros
. På min urfaders efternamn, Rost, har jag däremot hittat några och det är både spännande och roligt.

Jag registrerade mig på FB för några veckor sedan och jag fick här om dagen kontakt med några "nya" kusiner genom detta.. Väldigt kul! Så nu ska jag försöka behålla kontakten och se om det går att få till så att man får träffa dem. :)
Och fler blir det…

Inte minst nu när Genealogiska Föreningen finns på Facebook. Inte dåligt för någon "född" 1933, när man nu läser att det inte är så många i de övre åldrarna som är med

Jag gick med i Facebook och efter några dagar tänkte jag avsluta kontot, men det blev bara inte av. Nu är jag glad för jag har genom den hittat en småkusin, barnbarn till min farfars syster, båda är döda sen länge. Vi bor i olika länder och farfar och hans syster kommer från ett tredja land. Ja vet ganska lite om livet i deras födelseland. Småkusinen berättade att efter mormors död fick hon läsa hennes berättelser om livet i hemmet. Just vad jag alltid önskat få höra. Nu väntar jag med spänning på skannade berättelser. Har redan fått gamla fotografier.
#112 Ja, facebook är ett bar ställe att htta människor. Jag har också fått kontakt med tidigare okända släktingar och därigenom bl.a. fått tidigare saknade bilder på mina anor!
Face book visste jag inget om förren de kom meddelande om att de stod om Tina jönsson min dotter, men jag har också fått många trevliga stunder av det.
för ett tag sedan gjorde Tinas systerdotter ett s.k. R.I.P. TINA JÖNSSON på facebook fint gjort tycker jag och resten av fam.
Jag har hittat en syssling på Facebook. Hon är dotterdotter till min farfars halvbror. Det var rätt spännande.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Jag läste idag att Facebook är världens mest besökta internetsajt med över 400 miljoner användare!

Jag gick med i Facebook för tre år sedan och gick ur en eller två dagar senare. Förstod ingenting av det hela och det kändes som bortkastad tid. Nu ger jag det en, men bara en (1) chans till och har återaktiverat mitt konto. Förstår fortfarande ingenting men det kanske ger sig. Tror jag ska skicka en vänförfrågan till min snart trettonåriga son. Tror ni han vill "adda" morsan? 

Nä, ungdomarna överger Facebook för att det är för många föräldrar och äldre där

#118 Du menar att jag måste skaffa ett konto på Twitter också för att hålla koll (spionera) på ätteläggen!? 

Just det 

*skratt* Jag tror jag börjar med Facebook lite försiktigt. Har skickat några vänförfrågningar.
Kanske man skulle starta en grupp också; "Alla vi som inte förstår oss på Facebook".

Mycket med det här. Ett foto bör man väl lägga till. Kanske skulla jag ta ett från när jag var 21 år istället för ett nytaget (nästan 41). Tänk vad gamla vänner - som man ej sett på 20 år - skall bli imponerade; "- Jösses! H har ju inte åldrats en dag…"
#122 Nu är i alla fall vi vänner. :)

#123 Ja, TACK, det känns bra. 

Lite märkligt hur det fungerar. Facebook ger mig förslag på vänner att "adda" och det råkar vara personer som jag vet vilka de är men inte känner egentligen i de flesta fall. How does it know….? 

*skratt* Fick en vänförfrågan men läste i hastigheten lite fel;
Det skulle vara "XXXX XXXXXX wants to be friends with you on Facebook".
Jag läste: "XXX XXXXXX wants to be with you on Facebook".
Och detta trots att jag ej lagt upp ett foto ännu…..! 

Tack alla som bjuder in mig till att gå med i olika grupper på Facebook (det rasar in mail) Jättegulligt, men ta inte illa upp när jag tackar nej. Jag testar Facebook lite smått och vill först se hur pass mycket av min tid det "stjäl" innan jag utökar min aktivetet där. Däremot tackar jag naturligtvist ja till alla vänskapsförfrågningar.

#123 De flesta förslag på folk man kanske känner beror på att du och den har gemensamma vänner. Men ibland undrar man vad 17 den får förslagen ifrån då man inte har något gemensamt
Inbjudan till grupper och vänskap kan komma från vem som helst. Jag grupperar mina vänner och har en grupp "släktforskare". När jag får en ny vän brukar jag föreslå vänskap av andra i den gruppen. Självklart ska man avböja om man inte tycker det stämmer.
Efterhand får man ibland förfrågningar från människor man tycker man inte känner. Man ska nog vara skeptisk. Jag brukar helt enkelt först fråga "ursäkta, men hur känner vi varandra?".
Likaså är jag med i olika grupper och kan föreslå dessa för mina vänner. Även där gäller att man tar emot det man vill och avböjer annat.
Sedan är ju facebook lite "smart". Jag får ofta förslag på vänner. Då handlar det om att vi har gemensamma vänner. Ibland är det bra tips, ibland utan värde.

Man varken kan eller vill tacka ja till alla förslag man får. Själv tar jag inte illa upp för det. Dessutom om man får en massa info man inte vill ha så kan man spärra vissa avsändare, dvs både personer men framför allt vissa grupper. Som spel eller grupper, vars info man inte vill läsa.
Lycka till med faceebook.

Är det någon som vet hur man styr bort alla mail som genereras och hamnar i just min mail. Varje gång någon av mina vänner får en kommentar så generar det ett mail till mig, typ: XXXXXX commented on XXXXX status. Jag har inte tid att sitta och rensa mail.

Gå in på konto högst upp till höger, välj händelser, där finns en meny där du kan styra detta

Tack snälla chrissan! Fann det och hittade lätt "Notifications" men där fanns en miljon val att göra. Hoppas jag klickade bort rätt nu; "Sends me a message" och "Add me as a friend". Jag väljer mina vänner själv, thank you very much!!

Men jag gissar att jag därmed också valde bort de "notifications" som direkt rör mig, dvs när någon kommenterar på min status….! 

Det finns med en länk i själva e-postmeddelandet också…
"Det här meddelandet är avsett för xxxxx . Om du inte vill ha fler sådana här e-postmeddelanden från Facebook kan du klicka på länken nedan för att avsluta prenumerationen"
Jag får av någon anledning aldrig några mail om någonting från Facebook, trots att jag har ifyllt att jag borde få det för vissa saker. Men det är skönt att inte få, om man ändå går in regelbundet.
Fungerar facebook för er? Jag har inte kunnat logga in på hela dagen. Det står bara "Hämtar data från facebook.com…" hela tiden men inget kommer.
#137 Det problemet blev löst när jag fick ett mail från facebook att verifiera min adress.
#138 För mig har det fungerat sporadiskt idag. Bättre om jag använt se än com-adress av någon anledning.
Försöker just nu men det ståt bara och stampar utan att hända någonting
Hälsningar Gnidde.

Har varit problem till och ifrån hela dagen.
har läst att det är problem, - men hos mej har det fungerat.

FB beter sig onekligen skumt. Jag kan inte se mina egna statusuppdateringar på min egna sida….!
Jag ser i gamla inlägg att många är besvikna på Facebook, men som vad jag förstår numera skriver i Facebook och tydligen funnit det intressant att förekomma där.
Jag känner mig faktiskt inte alls intresserad av Facebook, men står som ett frågetecken ändå, varför andra finner det så kul, men inte jag. Vad har jag missat?
Jag är inte intresserad av att skriva sådant som "bakar idag en äppelpaj" eller "reste igår till Köpenhamn" eller ….
Att leta gamla bekanta kanske skulle vara kul, men om det dyker upp flera med samma namn, hur då veta att det är rätt person jag ev skulle kontakta?
Du som gillar Facebook, vad är det som är så positivt med att vara med? Det är möjligt att jag blir omvänd 

#144 Vilka är dessa "många"? Så många är det väl inte i ovanstående tråd som var besvikna på Facebook?
Själv finner jag det mest intressant att det jag skriver sprids vidare. Jag har låst mitt konto för alla som jag inte är "vän" med på FB och ändå vet folk vad jag skriver och hur pass aktiv jag är. 
#144 Det finns inget som skulle få mig att övertala någon. Den som vill kan prova. Den som vill kan fortsätta. Det finns tusentals sätt att använda facebook.
#146 Jag är redan med, men känner mig besviken. Var det inte mer? Känns som om jag inte upptäckt fördelarna, för det måste ju finnas några, eftersom så många gillar Facebook.
Jag hade hoppats få tips om vilka möjligheterna var i användandet av FB, men tack i alla fall för kommentarerna.
Artikel i Lokaltidningen Helsingborg om återfunna släktingar via Facebook :)