Länktips- Emigrantforskning Massachussets
Ibland har man tur och finner mycket bra hjälpmedel för sin emigrantforskning i Amerika. Turen har kommit till delstaten Massachussets som ligger i den del av USA som går under namnet New England. Från hemsida New England Historic Genealogical Society vilken återfinns här med en direktlänk till sökformuläret;

När du söker får du förhoppningsvist en massa träffar. Klicka på den du vill se. En skannad bild dyker upp. Du zoomar genom att klicka med musen på bilden och skrolla med musen. Good luck in finding relatives in New England.

De delstater som finns representerade på ovanstående sida är förutom Massachussets (MA) följande;
Connecticut (CT)
New Hampshire (NH)
Vermont (VT)
Maine (ME)
Rhode Island (RI)
Jag kan ha missat någon men om någon känner till New England så hoppas jag denna hojtar till. 

JA, nu har jag mycket att göra!

Testar alla sätt för att hitta brodern till min mormors far, dvs min mormors farbror vilken emigrerade från Gotland 1891. Han hette Carl Norrby. Hoppade till när jag fann en Charles Norby vilken avlider i Worcester, MA år 1896 men denna var förvisso född i Sverige (utanför bild) men 65 år vid sin död och organist.
Min släkting var bara 24 år vid denna tid och organist var han definitivt inte….!
Men i bifogat klipp kan vi se att man också uppgav dödsorsaken i dessa böcker som vid denna tid INTE var maskinskrivna.

Yipeeeeee
Jag hittade ett spår av en person jag letat efter sedan 2002 när jag började släktforska.
Selma Segerlund, försvunnen spårlöst efter 1910 års census föder ett barn 12 feb 1913 i Boston, ingen far angiven. Dottern heter också Selma

#8 Tjooohooooo! 
- och jag testade om man kunde komma in på Connecticut - men det gick inte. Inte dit jag ville i alla fall. Ska söka vidare i Brattleboro i Vermont.