Utvandrare Nils Peter Ahlström - utan spår
Hej!
Nils Peter Ahlström f 1861 i Billeberga, Skåne. Utvandrade enl. hfl till Amerika under 1888. En notering gjord i samma hfl 1932 (!) säger att han dog i Amerika 1908. Inget mer. Nils skall ha utvandrat fr Rönneberga. Han var dessutom smed. Fader var Sven Ahlström, Smedsmästare i Billeberga. Ingen levande själ, i släkten, vet vad som hände honom eller om han bildade familj. Jag vill gärna veta. Känner för honom. Kanske bytte han namn? Vad hände honom? Finns det någon där ute med resurser att leta efter åtminstone fakta om att han faktiskt åkte? Skulle bli så glad då.
Mvh/Susanna
Om han utvandrade 1888 är det för tidigt för Ellisisland. Jag tittade i Castle Garden utan framgång. I Ancestry finns "Boston Passenger list där jag hittade:
Name:
Peter Ahlstrom
Arrival Date:
20 Mar 1893
Estimated Birth Year:
1861
Port of Departure:
Liverpool, England and Queenstown, Ireland
Ship Name:
Catalonia
Port of Arrival:
Boston, Massachusetts
Last Residence:
Sweden
Microfilm Roll Number:
5
Det kan ju vara något att titta mer på….?
(PS De olika söksidorna jag nämner finns i Proveniens länksamling DS)
Tack!
Ja, Ellis Island är för tidigt. Men detta kan ju vara något. Vem vet om han kom över direkt? Han kanske fastnade på vägen. Födelseår stämmer ju iallafall. Det värsta är sen att det finns såååååååå många Ahlstrom i USA att reda ut, både Nils och Peter, invandrade fr alla håll. På vilket sätt och var kan jag försöka spåra varifrån han lämnade Sverige och när?
Mvh/Susanna
Har du kollat i Emibas och Emigranten? Annars kan jag göra det senare idag.
Nej, jag har inte tillgång till dessa. Är dom bra att ha? Med tanke på din artikel menar jag. Vore jättegulligt om du ville titta.
Mvh/Susanna
Ahhhh! Tog en titt på Ancestry (igen) och slår in Peter Ahlstrom med faders namn Sven. Upp kommer Per Ahlstrom, född 1863! Som är brodern…Varför kommer inte Nils Peter (alt. Nils, Peter) upp? Inte heller syster Johanna…tänk om det var per som åkte!? 
Emibas ger denna info:
Post 450120
Svensson Ahlström, Nils Peter
Ogift man
f. 12/12 1861 i Billeberga, Malmöhus län (Skåne)
Utvandrad 9/4 1888
från Billeberga 11, Billeberga, Malmöhus län (Skåne)
till Amerika
Källa: Husförhörslängd, s. 98
Emibas emigrationsakt: Billeberga M 1888 006
Å vad glad jag blir! Tack snälla! Det är ju han! Fast förstår du varför Per kommer upp när man söker på Ancestry..? Alltså, han kan ha använt namnet Svensson, som jag misstänkte. Tänk om han dumpade Ahlstrom? Oj, får söka vidare. Fanken…nu blir det ingen tv ikväll heller!
Susanna
Emihamn har en Nils Ahlsröm, smed, 26 år via Köpenhamn 1888-04-15 till Boston, Mass.
Det verkar ju rätt!?
Här är han kanske igen? Kan Ahlström ha blivit Ahlquist?:
Passenger and Immigration Lists Index, 1500s-1900s Record
about Nils Peter Ahlquist
Name:
Nils Peter Ahlquist
Year:
1888
Place:
DeKalb Co., Illinois
Source Publication Code:
2421
Primary Immigrant:
Ahlquist, Nils Peter
Source Bibliography:
GENEALOGICAL SOCIETY OF DEKALB COUNTY, ILLINOIS, compiler Naturalization Records of DeKalb County, Illinois. Sycamore, Ill.: the society, 1981. 131p.
Page:
1
Emihamn är namnet på skeppslistor/passagerarlistor, eller? Låter ju som honom. Men Ahlquist, varför skulle han byta namn till det? Eller så var kapten snurrig. Ska söka på detta namn i Ancestry för att se om jag får några träffar. Alt. på Svensson som efternamn.
Oj, vad jobbig han är. Det är samma år. Och IL tog emot många svenskar. Kom han till Boston tror du på denna resa? För det var inte Ellis Island iallafall vid denna tid?
Tack snälla för ditt arbete!
/Susanna
Har det hänt något mer med denna gåta?