Arkiv Digital gratis 28-30 december
För att få tillgång till ArkivDigital och ADOnLine2 gratis så måste du göra ett par saker.
Det är inget svårt och Du skall nog klara det. Följ bara nedanstående punkter. Var noga med detta.
1. Registrera Dig hos oss
- Om du redan har registrerat dig så går du vidare till nästa punkt.
- Om du inte är registrerad som medlem hos oss sedan tidigare så måste du göra detta. Gå till: http://www.arkivdigital.se/users/register och fyll i de uppgifter som efterfrågas. Var extra noga med att skriva rätt E-postadress och lösenordet väljer du själv. Lösenordet skall bestå av minst 6 tecken.
2. Installera programmet ADOnLine2
http://www.arkivdigital.se/produkter/adonline/installation Om du inte har den senaste versionen så är tipset att du installerar denna. Den senaste versionen heter 1.4.1. Du kan se vilken version du har om du i programmet trycker på Hjälp-menyn och sedan på Om.
3. Under installationen så kommer du att få ett antal frågor.
Du skall svara på dessa "positivt" och när installationen är klar så har du en ikon på din dators skrivbord som heter ADOnLine2.
4. Dubbelklicka på ikonen för att starta programmet.
5. Nu kommer en inloggningsruta upp. Här fyller du i dina inloggningsuppgifter (E-post och Lösenord). Var noga med att skriva in exakt samma som du gjorde när du registrerade dig. Det är t.ex. skillnad på stora och små bokstäver.
Om du får felmeddelande om fel E-post/Lösenord så är det något som inte stämmer. Klicka bort meddelandena och tryck sedan på Arkiv-menyn och Logga In. Nu kommer inloggningsrutan upp igen. Sudda ut det som står och fyll i uppgifterna igen.
6. När du har loggat in så är du nu inne i programmet och kan börja forska.
7. Till vänster finns en lista med arkivbildare. Sök efter "din" församling i listan eller skriv in det direkt i sökfältet ovanför. Klicka på namnet för att välja.
8. Till höger kommer nu en lista med volymer upp från just din valda församling. Leta efter rätt volym i listan och dubbelklicka på den med vänster musknapp för att öppna volymen.
9. När volymen är öppnad så bläddrar du i den med -5, -1, +1 och +5 eller direktvalet mellan -1 och +1.
10. På installationssidan hittar du även en manual till programmet.
Kundtjänst i veckan
Vi kommer att svara på frågor som kommer till oss så fort vi kan. Ibland kan det blir många frågor och då kan det ta ett litet tag innan du får svar, men det kommer. Det är alltid bäst att skicka via E-post till:
Vanliga frågor och problem
- Givetvis förlänger vi alla pågående abonnemang med 3 dagar.
- Om du har problem med programmet och vill ha hjälp. Tala om så mycket som du kan, vilken version använder du, vad gör du och vad händer? Kommer det några felmeddelanden och vad står det i dessa? Ju mer du kan berätta, ju lättare är det för oss att snabbt kunna svara dig.
- Du kan prova att installera en äldre version av programmet. Längst ner på installationssidan finns länkar till äldre versioner. Ibland kan dessa fungera bättre.
- Om du har automatisk inloggning ikryssad och får felmeddelande om fel E-post/Lösenord, klicka bort felmeddelandena och tryck sedan på Arkiv-menyn och därefter på Logga In. Nu kommer inloggningsrutan upp igen. Sudda ut de uppgifter som står där och skriv in dem på nytt.

Tack Anders,
Sitter och kollar lite nu, noterar att det har blivit mycket snabbare och bättre sen senast jag hade abonnemang. Skulle vara trevligt om de kunde scanna lite efter 1895 också.
Kyrkoböckerna för socknarna från den sydligaste delen av landet (Skåne, Halland och Blekinge) levereras nu i omgångar till Landsarkivet i Lund. ArkivDigital scannar på plats. Om de har påbörjat eller om de planerar att börja med 1895+ snarast det vet jag inte, jag får gå och fråga dem.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Tack för att du skrev om detta,jag satt ca 10 timmar igår och híttade mycket nytt.men saknar nyare år också.likaså de nordligare delarna av landet
Jag har varit och frågat, ArkivDigitals scannare, angående 1900-tals materialet här i Lund. Det är enligt uppgift för närvarande inte aktuell med att scanna detta.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Jag kan väl tillägga att just för tillfället är det bouppteckningar som gäller på Landsarkivet i Lund. Vi har tagit häradsrätternas bouppteckningar från äldsta tid till 1800 för Skåne, Blekinge och Halland och håller nu på med städernas. Sedan börjar vi på ett nytt varv med 1801-1850 och sedan 1851-1900.
När detta är klart så kommer vi nog att fotografera kyrkoböckerna efter 1895. Mycket av materialet ännu inte är inlämnat till Landsarkivet i Lund.
Jag kan väl även nämna att vi under hösten har fotograferat de tillgängliga mantalslängderna från Malmöhus län (1765-1814). Kristianstads län är sedan tidigare klart (1742-1810, vissa härader går längre). Hallands mantalslängder är också klara (1674-1820). Vi håller nu på att ta det som finns från Blekinge. Söktips för mantalslängder är: landskontor.
Hälsningar
Niklas Hertzman
ArkivDigital

Bouppteckningarna på AD är en guldgruva, jag är jätteglad åt dem
.
Olika register från landsarkiven en annan guldgruva!

Toppen att AD börjar lägga ut en hel del 1900-talsmaterial, för t. ex Värmland finns en hel del socknar där församlingsböcker och ministeralböcker som sträcker sej fram till slutet av 1930-talet och det ser ut att bli succesivt mer, jättebra!

#5 Låter bra att ni kämpar på, bouppteckningar är också mycket uppskattat för min del lite högre upp i landet.
Som vanligt skulle jag vilja ha tillgång till allt på en gång men förstår att det behöver prioriteras vad som scannas först. 

Vi har glatt upptäckt att vi haft väldig tur med just våra släktled då vi nu kan komma fram ända in på 1930-tal här i Värmland.

#9 Ja, vi med rötter i Värmland har fått fördelen med material ända in i 1930-talet att bita i.
Fin bild du har i din profil, Suttecity, Värmlands skogsstjärna, det glädjer en genuin värmlänning som mej.
Du är väl medlem i Värmlands släktforskarförening?

Och därefter finns det material i Genealogisk Föreningens Klipparkiv, från 1936 och senare
Du, gäller alla och envar, är väl medlem i Genealogiska Föreningen
Tack för idén, den tar vi 

Jajamen, visst är jag medlem i Geneaolgiska föreningen och medlemskapet kan jag verkligen rekommendera till alla andra, inte minst för det ovan nämnda klipparkivet.