Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketter: kulturtradition
Läst 4095 ggr
mosterMimmi
1

Grisstölden i Örnanäs, en sägen.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller just nu på att sammanställa mina Örnanäsanor och historik och skrönor kring Örnanäs, som är Skånes första kulturreservat. Detta har jag bl.a. funnit:

Grisstölden i Örnanäs
Från Göingebladet nr 3 1988: Immelnsägner
Det berättas att en gång på 1700-talet hade de slaktat på Örnanäs. Det var en gris de hade slaktat till jul. Sen hade de hängt upp den i två halvor  på en stege utanför på gårdsplanen, medan de skulle in och ha sig lite till livs eller en slaktsup eller två naturligtvis. Då var det en som råkade titta ut genom fönstret. Då såg han en tjuv, som var framme och krokade ner den ena grishalvan och sprang iväg med den. Slaktfolket for ju skyndsamt ut och iväg efter och det bar iväg mot Kullamarken. Men de lyckades inte hinna upp tjuven. Han kom undan med sitt tjuvgods.

När de sen kom tillbaka, så var den andra grishalvan också borta. Så de fick inte ha kvar mer än räntan (inälvorna) och så huvudet förstås. Ja så kunde det bli, berättade Fiskaren för Rune Aronsson.

Kullamarken eller Kullaskogen (det stora skogsområdet runt Sporrakulla) var beryktat förr. Det fanns alla slags stigmän och rackartyg som gömde sig där. Alla aktade sig för att gå i den stora skogen och särskilt när det var mörkt. Fiskarens mormor som föddes i mitten på 1800-talet var väldigt rädd och fruktade Kullamarken. Hon följde aldrig någon stig där när det blev mörkt. När det var så farligt där långt fram på 1800-talet så förstår man att det var långt farligare längre tillbaks i tiden. Den siste Kullamarks-rövaren (eller "skogstattaren") som var både stor och välväxt var igång till första världskriget och blev fast därefter och satt i fängelse där han dog.

mosterMimmi
0

Mycket av kullamarksskogen blåste ner i den stora julstormen 1902. Min morfars mor som levde 1883-1976 berättade att det fanns massor av bär och "krösen" i "Kullamaaken" som hon sa.

AndersE
0

Tack för historien!

Tänk att en historia om en ouppklarad grisstöld på 1700-talet kan ha överlevt till idag.

Skedde stölden alltså på en gård som hette Örnanäs? Och bodde dina anor där då?

mosterMimmi
0

Ja gården heter Örnanäs, den delades 1812 och det andra hemmanet finns ännu kvar . huset rustades upp och tapeteserades flott kring mitten av 1800-talet sedan hände inget mer så nu är det ett byggnadsantikvariskt projekt för att restaurera medde gamla hantverksmetoderna. Mina anor bodde där från 1670-1690- tills 1885.

AndersE
0

#3 Så, då kan du ana vilka faktiska personer som utsattes för grisstölden?

Vet du något om källan till historien? "Det berättas" är ju lite vagt. Är det en nedteckning av någons minnen/berättelse?

mosterMimmi
0

Ja, det är en som kallades Fiskaren som har berättat för Rune Aronsson som har nedtecknat berättelserna i numera avsomnade Göingebladet. Det är Immelnsägner och  göingeprofiler om vartannat. Jag fick ärva alla årgångar av Göingebladet på 90-talet. Det är en guldgruva om man vill ha lite kött på benen i släktforskningen. Göingebladet fanns på 1970- 80-talet och producerades i Tyringe.

Mina anor som kan vara drabbade av denna grisstöld var nog någon av dessa:

mf mm ff ff :Truls Jonsson (1702-1782) -åbo mellan ca 1725- 1774 gift med Karna Svensdotter (1705-1777)
       eller sonen                     
Nils Trulsson (1740-1818) -åbo mellan ca 1774-1813 -gift med Sissa Svensdotter (1755-1820)

mosterMimmi
0

Han som kallades Fiskaren var född 1917 och arbetade hos en man som var nära släkt med en som var född ca 1830-40 och som berättade många historier för honom. Den mannen blev över nittio år.

En bild på hur

Göingebladets framsida kunde se ut.

mosterMimmi
0

….en annan kändis från Göingebygden:

AndersE
0

ja, att hitta sådana nedtecknade historier är guld värt. De kan ju tillföra så mycket i en mikrohistoria eller levnadsteckning.

mosterMimmi
0

#8Men du Anders, hjälpte ju också till och gav viktig information och du hittade ett foto på mina förlevandes hus. Den första bilden i denna tråd har ju du bidragit med från Gods och gårdar 1937. Den bilden är nog den allra mest efterlängtade fotot jag har fått. Eftersom huset revs och försvann i början på 40-talet och bara grundstenarna finns kvar så betydde det otroligt mycket att få ett foto på den allra först bebodda platsen i Örnanäs.