Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: amerikaforskning
Läst 15146 ggr
ANNIA
20

Hitta levande släkt i USA

Visste inte riktigt hur jag ska formulera rubriken.

Det här gäller inte släktforskning om avlidna i usa. Utan tänkte höra om nån här vet hur man letar reda på levande släktingar i usa.

Enda jag har är en adress från 1968 som är i pontiac michigan.

Nån som vet hur jag ska gå tillväga för att få reda på vart eventuella släktingar bor idag så det går att få kontakt med dom.

AndersE
0

#0 Släkt är släkt även innan de dött!

Flört

Jag har upptäckt att t.ex. facebook är ett bra ställe att hitta människor.

Om de släktforskar kan man se om man hittar dem på ancestry.

Phryxe
0

Prova nån av alla "white pages", ex. Pontiac Yellow Pages and Search Guide … eller en lokal tidning.

ANNIA
0

Tack för svaren.

Tyvärr så är det inte så enkelt för mig. Både ancestry och yellow pages kostar pengar om jag ska få fram mer info. Och jag har ingen möjlighet att betala över nätet.

Sen har jag problemet att dom heter andersson i efternamn så knivigt, dessutom fadern som utvandrade bytte sitt förnamn från ett vanligt svenskt förnamn till ett vanligt engelskt. Så jag vet inte ens vilket jag ska söka på om jag skulle söka bland sånt som personer lagt upp om sina släktingar.

Jag gjorde det lite enklare (förhoppningsvis) och leta reda på sidan till staden pontiac och skrev till city council och fråga om dom vet vart jag ska vända mig för att hitta dom.

Så nu bara vänta och se om jag får svar från dom.

Phryxe
0

#3 Att söka fram adress och telefonnummer kostar inget.

ANNIA
0

Nej möjligt att det är så. Men då min adress är från 1968 så behöver jag kunna få fram mer än en adress. Och det kostar eller så vet jag inte hur jag ska söka för att få fram mera.

Jag sökte på mina namn och det fanns ingen alls i michigan. Men jag vet ju inte om det betyder att dom bara flyttat eller avlidit eller kanske ska vara annan stavning.

Det jag ev skulle behöva få tag i är ett postkontor som har nåt sorts adressregister där det registreras vart folk flyttat.

svenake
0

Förr skickade man ett öppet vykort med förfrågan. Då kunde brevbärareGlad läsa och fråga eventuella grannar på samma adress om dom visste var personerna tagit vägen.  Vet ej om sådant fungerar idag, eftersom jag inte vet hur postutbärningen fungerar.

ANNIA
0

svenake jag vet inte heller hur postubärning funkar där. Men med tanke på hur dagens samhällen är idag med att folk flyttar ganska ofta och i de flesta samhällen idag så vet man sällan så mycket om sina grannar, så med tanke på sånt så är väl chansen liten att nån vet nåt nu över 40 år senare.

Men det är ju en möjlighet jag kan prova senare. Vänta lite först och se om jag får nåt och i så fall vilket svar från city council.

Phryxe
0

Om du inte vet om personerna är döda kan du söka i SSDI. Alla finns väl inte med där, men många.

ANNIA
0

Vad är SSDI?

AndersE
0

#9 Social Security Death Index, länk finns i Proveniens länksamling.

Och här

ANNIA
0

Tack ska kika på det. Glad

torsbo
0

Du kan också försöka med en amerikansk frågespalt, t.ex. den här:

Frågespalt - Michigan

Det kostar inget, men man måste registrera sig.

ANNIA
0

Tack Det där forumet hade jag glömt av.

Jag har ju mest varit inriktad att hitta levande, men kanske ska börja titta efter om jag hittar dom avlidna nånstans även om jag inte har mycket information om dom.

Piggeline
0

Har testat facebook och lite andra sidor, försöker också hitta släktingar i USA men släktnamnet jag har i USA är lite för känt haha.

Ni kan ju gissa vad som kommer upp när jag googlar "Hefner" ;)

/Piggeline Glad Min scrapblogg

Karo
0

Jag har lyckats hitta levande släktingar med ett av USA:s vanligaste namn Johnson.White pages var till god hjälp.Sökte i den stora staden New York och fann efter två brev den jag sökte, så inget är omöjligt.Har även funnit släkt på en annan sida av min familj på Facebook, så helt omöjligt är det ej att finna människor med ett vanligt efternamn i USA.

Yred3
0

Har du kollat med Intelius?

ANNIA
0

Intelius tror jag att jag testade i våras, känner igen utseendet. Men som jag sa längre upp jag har ingen möjlighet att betala över nät. Och som jag fattar den så måste man betala om man vill få mer info.

Nu har jag sån tur att jag har en kompis som är över till usa och hälsar på släktingar så jag ska fråga henne när hon kommer hem om hon ev kan fråga sina släktingar om deras postsystem och eventuell adresseftersändringsregistrer och såna saker.

Karo
0

Gratis hjälp finns att få på Genelogy Wise.Finns en chatt där och i den chatten finner man många mycket hjälpsamma släktforskare

ANNIA
0

Tack, lagt det som favorit var mycket på den sidan, så får gå igenom den mera senare.

Gnidde
0

Jag har lagt upp en gedcomfil hos ancestry som är öppen och på så vis fått kontakt med nu levande släktingar i USA. Senast i går kom mail från en som är släkt med min farfars syster.

Han hade två systrar som emigrerade till USA och jag har sökt dom med ljus och lykta, det tog lite tid men det kom svar till sist.

Hälsningar Gnidde.

Leiper
0

Jag har också fått kontakt med släkt i USA den här sommaren. Det var via en del hjälp av chrissan här i forumet som jag fått fram uppgifter om en bror till min mammas farmor som emigrerade till Washington 1907, som jag sedan meddelat till en annan släktgren i USA. De la ut det på sin hemsida och sedan upptäcktes det av ett barnbarns barn till honom, så nu e-postar vi info till varandra och blivit vänner på facebook. Glad

ANNIA
0

Jag har inte kommit så långt att jag lagt upp nåt på nätet, en del kanske beror på att jag inte håller på regelbundet med släktforskningen numera.
Sen vet inte, jag har nåt motstånd inom mig själv att lägga upp privata uppgifter på nätet. Vet det är lite knasigt för det gör det ju inte enklare att hitta uppgifter om släktingar, både såna som lever och avlidna.

Är dock tacksam för alla förslag hur jag ska kunna hitta dom som ska finnas i livet i usa.

svenake
1

Jag har också ett "litet"   motstånd, men man kan ju välja att lägga upp saker som är äldre än 90 år (eller 70 år).   Hittar man sedan en tänkbar variant i USA (eller Kanada)   så  kan man gå vidare via deras dödsannonser och se vilka som är närmast sörjande, var dom bodde, var dom arbetat och liknande.   Sedan kan man söka upp mail-adresser och maila artiga förfrågningar  och hoppas på svar.  Även ett negativt svar är värdefullt för då kan man stryka den ledtråden och jobba vidare på andra.

Med andra ord,  "surfa på datorn"   Glad

lsem2009
0

Det finns en luthersk kyrka i Pontiac, MI som heter Gloria Dei Lutheran Church med svenskt ursprung. Deras böcker har mikrofilmats av Emigrantinstitutet i Växjö. Tyvärr är det stängt tills i slutet av november pga försäljning av byggnaden till kommunen. Men Du skulle kunna skriva till kyrkan och göra en förfrägan själv, på engelska förstås. Du kan säkert hitta kyrkan på nätet och på så sätt få adressen och troligtvis också email. Församlingen bildades inte förrän 1927, men den kan ha haft en föregångare. Även om Dina släktingar inte var medlemmar kan någon  i församlingen känna till namnen och söka i telefonkatalogen. Du behöver inte skicka några pengar.

Du kan också söka själv i den amerikanska telefonkatalogen. Sök på White pages för Michigan. Sen söker Du på stad. Men Pontiac har säkert förstäder så det är en god ide att också ta reda på vad dessa heter. Svenskarna flyttade i regel ut från innerstaden.  

Om inte detta lyckas så finns det andra möjligheter, t.ex. Oakland County Historical Society, som inte nämnts tidigare i den här spalten. Lycka till!

ANNIA
0

svenake skönt att höra att jag inte är ensam.

lsem2009 kyrkor har jag inte ens tänkt på. Ska leta reda på den. Nu har jag inte exakta årtalet i huvudet men var i början på 1920 som min släkting emigrera. Och han gifte sig ju i usa, men vet inte årtalet. Så det är ju mycket möjligt att nån kyrka vet.

Lill-Kisse
0

Hej ANNIA! Du har nämnt ett par ställen du skulle kunna använda för att söka dina släktingar, men att det krävs att man betalar en avgift och att du inte kan betala över nätet.

Beror det på att du inte vill ta några risker med ditt kontokort? I så fall kan du skapa ett fiktivt konto med den summa som krävs. Sedan sänder du betalningen från det fiktiva kontot, som avslutas därefter. Be din bank om hjälp och instruktioner med hur du ska göra. Jag har använt den här metoden för betalning till USA och det fungerade perfekt.

ANNIA
0

Lill-Kisse först jag har inte den sortens kontokort som brukar accepteras på nätet. Men även om jag hade det så vill jag inte betala med kortet på nätet.

Jag visste inte ens att man kunde göra fiktivt konto. Så jag ska kolla med min bank och höra hur det funkar.

LKJB
0

Hej.

Jag heter Lena och jag har just blivit medlem här. Jag har släkrforskat i ett par år. Började med min släkt, som mest är Gotländskt, sen gjorde jag min mans. Hans kom från England och Irland.

Jag bor i USA sen 30 år sen. Jag jobbar mycket på datorn både på jobbet och också här hemma. Jag är absolut ingen expert, men jag har lärt mej lite om att vara dator detektiv på sistone.

Om du vill så kan jag se om jag kan hitta något till dej. Det är lättare än att försöka förklara hur jag gör och alla internet ställen som jag har sparade på min dator.

Jag tycker inte heller om att betala för uppgifter. Tycker att det borde man kunna hitta utan att behöva använda betalnings sajter.

Ibland så har biblioteken här gratis tillgång till vissa utav dom större sajterna. Och häromdagen fick jag reda på att man kunde gå till Mormonernas kyrke kontor och använda deras program, helt gratis, på vissa dagar! En del kan man göra hemifrån, men dom har mera tillgängligt på deras. Jag visste inte ens om att dom hade en kyrka här i våran stad.

I alla fall..ibland behöver jag ta en paus från mitt eget, och har hjälpt några andra förut.

Om du vill så säg till och jag ger dej mitt privata email.

LKJB
0

På tal om kyrkor i USA…dom har inge information. Det är inte som i Sverige. Det finns så många olika kyrkor och dom har inte hand om sånt. Det läggs in till statliga kontor, Vital registries. Bara den mormoniska kyrkan, men det beror att dom har gjort det till deras huvud projekt. Dom har mera information än någon annan, äver hela världen. Jag hittade ycket om ine släktingar på Gotland genom dom!

ANNIA
0

Hej Lena, jag vore dum om jag tacka nej. Så Tackar för erbjudandet.

Jag kommer vara borta större delen imorgon, men när jag kommer hem så ska jag samla ihop dom uppgifterna jag har och skickar över dom i pm till dig då. Om det är ok, annars får du gärna skicka mig din mail-adress i ett pm.

Yred3
0

Vilka änglar det finns!

lsem2009
0

Svenskamerikanska kyrkor har visst information om det finns någon som vill söka i dem. Deras böcker har också mikrofilmats och finns på Emigrantinstitutet i Växjö. Där har man också excerperats många av församlingarna. Institutet öppnar sin forskarsal 1 november och kommer att vara öppet vissa dagar i veckan. Tror att det var tisdag, torsdag och fredag från 10 till 16.  Så om Ni inte bor alltför långt därifrån, är det en möjlighet. Inskrivning i kyrkor har dock alltid var frivillig i USA.

ANNIA
1

Tänkte bara tala om att vår familj fått bästa tänkbara julklappen några dagar i förväg tack vare lena.

Hon hittat mina släktingar och jag har fått kontakt med dom. Jag tror jag skulle fått svårt att hitta dom då som sagt han som emigrera bytte förnamn. Dessutom visade det sig att han tagit bort ett s i efternamnet. Och namnet på frun hade jag fel stavning på. Jag kanske hade lyckats så småningom. Men inte på så kort tid som lena.

Så att vi är glada idag är nog lätt att räkna ut.  Så visst finns änglar och jag hade turen att träffa en. Glad

Yred3
0

LKJB, om du vill hjälpa mig också skulle jag bli oerhört tacksam! Min farmors bror: August Wilhelm Sjöholm f. 1848-0301 i Lund, Skåne emigrerade 1880-03-09, han var bagare.

Hans bror: Johan Edvard Sjöholm f. 1859-09-09 i Östraby, Skåne, kallades Edvard,emigrerade 188404-26 (några veckor senare dog deras mor), han var vagnmakare.

Det finns inte någon adress i bouppteckningarna efter föräldrarna. Wilhelms son (Anders Magnus Christian f. 1874)var över till USA flera ggr till S:t Paul innan sonen dog 1930. Men om han såg sin far vet jag inte. Enligt farmor hörde hon aldrig av honom(fadren alltså).

De måste alltså ha kommit till Castle Garden eftersom de reste till New York, New York.

Wilhelm var alltså gift, men hustrun dog när barne var två och 4 år gamla. Barnen togs om hand av sin morbor och hans fru i Gråmanstorp i Skåne.

EvaMorfi
0

Den 24 Aug. 1915 ankommer en Anders Sjöholm till N.Y. tillsammans med sin fru Ingeborg. Han bor i Stockholm och är järnvägsingenjör.

De avreste från Kristiania. Han uppger att han varit i USA 3 månader 1904. Han var då i St. Louis. Han är född i Gråmanstorp. Han är 41 och hon 49. Man uppger en syster Th. Vaihlia? i Ljungbyberg som närmsta släkting i Sverige.  Finns det en sådan ort? Ljungbyhed eller Sundbyberg kan jag tänka. De ska till N.Y. och uppger c/o Swedish consulate, N.Y.

De åker saloon eller first class.

Kan detta vara sonen?

EvaMorfi
0

Den 13/11 1904 ankommer en Anders M.K. Sjoholin med S/S New York från Southampton. Tittar man i original manifest står det Sjoholm. Han är 30 år och civilingenjör, bor i Stockholm. Ska till St. Louis i Mo. (=Minnesota). Jag kan tyvärr inte läsa vem han ska besöka men jag tycker det står något med August. Jag tycker att han har lite pengar med sig eftersom beloppet slutar på öre.

Yred3
0

Anders Magnus Kristian var August Wilhelm Sjöholm son och tillika min farmors bror. AMK var gift med Ingeborg(född von Werdenhoff). AMK var bergsingenjör på olika orter i Bergslagen och avled i Stockholm 1930. Min farmor gifte sig 1905 och det kanske var orsaken till att hon inte reste med. Jag har inte kollat bouppteckningen och det är ju möjligt att han hade ont om pengar men det är inget som jag vet något om.

Det är möjligt att August Wilhelm Sjöholm som kallade för Wilhelm bytte förnamn att kallas.

Farmor hette Thérèse. Oh, vad bra info du gav mig!

LKJB
0

MO = Missouri. St. Lois Missouri.

Kristiania var en av dom stora båtarna.

EvaMorfi
0

Christiania (jag stavade fel) är det gamla namnet på Oslo.

Paret Sjöholm reste med Hellig Olav som gick på routen Köpenhamn-Christiania-New York.

St Louis ligger ju i Missouri som du skriver.

Yred3
0

Det finns ett tio-tal orter som heter St Louis I USA, så det finns även i Minnesota. Så då undrar jag om det var Minnesota i alla fall. Stod det något yrke på August som de skulle till?

EvaMorfi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är svårt att läsa. Har markerat med pil och stjärnor.

swemah
0

Det står St Louis MO, men det verkar vara skrivet NY (New York) efter det. Han är nog inte fattig för frågan är om han har 50 dollar och det står "more" (mer). Sedan verkar det som någon skrivit 211 i ett senare skede.

Först står det angivet  på frågan till vem han ska: Visiting the Egrositiory(?) of St Louis, sedan ändrat till Swedish Embassy, (adress) N Y  Det finns ytterligare text, svår att tolka men det står något om "Missing" och sedan "Govt official on leave"  Finns osäkerhet om detta verkligen hör till Anders.

Vid sitt nästa besök med Ingeborg framgår att Anders spenderat 3 månader i St Louis, så han kom dit

EvaMorfi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bifogar också första delen av passagerarlistan.

swemah
0

Kanske det ska stå University of St Louis, men jag får inte riktigt ihop det

Yred3
0

Tack, jag ser bara det ni ser och inget annat. Om texten hade varit större kanske jag hade kunnat se mer(på den senare delen). Det står St Louis Mo, det såg jag. Men de hade inte sonen med sig.

Yred3
0

Nu har jag förstått det hela. Hanvar på världsutställningen i St. Louis 1904. Sedan 1915 var de båda på världsutställningarna i San Fransisco och San Diego, samma år.

Namnet Sjöholm kan ju ha blivit vad som helst i USA.Snart börjar jag att misströsta efter alla dessa år.

swemah
0

"Exposition" skall det naturligtvis stå.

Yred3
0

Ja, men vad står det ovanför ….hoon? Allra först står det att han är tourist!!! Trots att jag sitter med förstoringsglas kan jag inte se vad det står. Men det kanske går imorgon.