Mathilda från Lindesberg utvandrade till Amerika
Jag har tänkt ta upp min släktforskning igen efter många års "vila".
Hade en släkting
Frank Gustav Johnson född 1853-06-12, Kråksmåla, Småland, konfirmerad 1868
som emigrerade till Amerika. Utvandrade den 13 juni 1879 från Göteborgs hamn med ångfartyget Orlando(kontraktsnummer 6850) till Hull i England.Därifrån tåg till Liverpool, sedan annan båt till Amerika. Åkte till NordAmerika - Chicago.
Han gifte sig med en svensk flicka
Mathilda född 1860-04-06 från (Lindesberg) Örebro konfirmerad 1867.
De gifte sig 1882-04-29 (29 och 22 år gamla)
De fick 6 stycken barn:
Gustaf Alexander, född 1883-02-05 Palmer, Michigan
Frank Arthur, född 1884-08-01 Wallace, Michigan
Hildur Cecilia, född 1886-05-22 Stambough, Michigan
Ester Adeli, född 1888-04-16 Iron River, Michigan
Agnes E , född 1892-06-? Commonwealth, Wisconsin
Alfred N , född 1896-12-? Commonwealth, Wisconsin
Hans hustru Mathilda dog den 1900-12-06
Finns det någon som känner igen dessa uppgifterna? Skulle gärna vilja hitta levande ättlingar till dessa personer idag och kunna ta kontakt med! Har någon uppgifter om Hustrun Mathilda, föräldrar och syskon?
Det tog STOPP här, jag kom inte längre trots många olika försök.
Tackar på förhand om någon har uppgifter att dela med sig till mig……….
Kan det vara denna flicka från 1880 års folkräkning
Post 1880-1-9-9339
Matilda Karolina
f. 1860 i Lindesberg (Örebro län, Västmanland)
f. d.
Ogift kvinna, barn i familjen
Sqvalberget N:o 2
Hedvig Eleonora rote 9 (Stockholms stad, Uppland)
Kyrkobokföringsort: Hedvig Eleonora
Registrerad födelseort: Lindesberg Örebro län
Familj
Berglund, Lovisa Charlotta 1823 Mor
(Barn), Matilda Karolina 1860 Barn
Hälsningar Gnidde.
#0 Jag är lite osäker på vad du söker för information.
Söker du levande släktingar i USA kan ett tips vara att skaffa ett konto på Ancestry och lägga in dina uppgifter i ett släktträd där. Då ser du snabbt om någon annan släktforskare har ett träd med samma personer. Så har jag hittat släktingar i USA.
Det finns också efterlysningsforum på ancestry, men också på andra amerikanska sajter. Många bra länkar finns på Proveniens länksida.
Tackar så mycket…………………..
Det är möjligt att det är den flickan från Örebro.
Jag har bara hennes förnamn, och hennes efternamn som gift i Amerika. Det var Mathilda Johnson.
Hon var ogift när hon emigrerade över till Amerika. Det är rätt födelseår på henne i alla fall.
Skulle hon ha hetat Mathilda Berglund som ogift då?
Berglund, är det moderns namn som gift, eller som flicknamn när hon var ogift? Vet du det?
Det skulle vara så kul att kunna spåra hennes familj. Vad hennes far jobbade med, om hon hade några syskon………………
Ancestry känner jag igen - vad kostar det att gå med där? Det låter som det skulle vara ett bra ställe att söka på.

# 1 & 3
Matilda Karolina Berglund var född den 17/4 1860 i Lindesberg och fosterdotter till Lovisa Charlotta Berglund men denna Matilda avled i Stockholm och Hedvig Eleonora fs den 13/11 1882.

Det finns i Emiweb en Mathilda Jansson som utvandrar från Lindesberg enligt följande:
Mathilda Jansson
Född: 1860-04-26 i Lindesberg
Utvandrar: 1881-05-31 från Lindesberg Lfs, Örebro
Destination: Amerika
Alltså född den 26/4 1860, inte den 6/4 1860 som uppges i inlägg #0.
Emigrantåret 1881 stämmer bra med att hon i census 1900 anges ha varit gift i 18 år, dvs hon bör ha gift sig ca 1882 med Frank G Johnson. Likaså föds första barnet 1883.
Jag har kikat på barnens födelsenotiser, i samtliga står Mathilda med namnet Johnson, inte ett eventuellt flicknamn men även Jansson blev Johnson i USA så det kan vara förklaringen.

I Sv. Bef. 1880 finns det tre lämpliga Matilda födda 1860 i Lindesberg;
#1)
Matilda
f. 1860 i Lindesbergs landsförs (Örebro län, Västmanland)
d.
Fanthyttan
Lindesbergs landsförs /Lindesberg/ (Örebro län, Västmanland)
Dotter till en Per Jansson (Hon kan ha tagit faderns patronymikon vid emigrationen istället för att ha kallats sig Persdotter/Persson).
#2)
Jansson, Mathilda
Piga
Ogift kvinna, ensam i familjen
Snuggan
Registrerad födelseort: Linde bergsförsamling Örebro län
#3)
Matilda
syster
Jönshyttan
Registrerad födelseort: Linde bergsförsamling Örebro län
Bor i samma hushåll som sin bror Anders Jansson
Åh vad jag blev glad för dessa uppgifter - Tackar så mycket……………….
Jag har inte vetat någonting om denna kvinnan innan. Är nyfiken på vem det var han träffade där borta och byggde upp sin familj med.
Hon kan då ha varit 21 år gammal när hon emigrerade.
Och kanske hon hade en bror då som hon lämnade här i Sverige.
Jag sparar dessa uppgifter och ser om jag kan på ihop "pusslet" ännu mer…………………………
Tack så mycket!
En fråga till Cheyenne som hjälpte mig med uppgifter häromdagen.
Du skrev att du hade titta i något som heter Emiweb angående Mathilda Jansson - Johnson.
De skriver att du hade kikat på barnens födelsenotiser där, och i samtliga står Mathilda med namnet Johnson.
Jag undrar bara när du tittade i barnens födelsenotiser - stämde barnens namn med de barnen som JAG har uppget i namn och födelsedatum, med vad du hittade för barn av Mathilda??
För isåfall måste det ju vara hon, om DET stämde?
Vänliga hälsningar

Nej, nu har du missförstått mig. Emiweb är en databas upprättad av en ideell förening med säte i Karlstad där bland andra Emigrantinstitutet i Växjö ingår. Databasen innehåller uppgifter om emigranter. Abonnemang krävs.
Jag fann en Matilda med utvandraråret 1881 och som lämnade Lindesberg. Hennes födelsedatum stämmer mycket bra med det födelsedatum du har. Denna Matilda kallar sig Jansson vid emigrationen.
Att denna Matilda sen är identisk med den Matilda som gifte sig med Johnson och fick barn i Michigan och i Wisconsin vet vi inte. Födelsenotiserna nämns inte i Emiweb. Dessa fann jag i Familysearch omfattande register. I dessa notiser heter modern alltså Mathilda Johnson men det visste du ju sen tidigare. Antingen krävdes det inte att hon skulle uppge sitt flicknamn eller så hette hon Jansson/Jansdotter/Johansdotter/Johansson/Jönsdotter/Jönsson osv redan i Sverige så vigsel innebar inte något större namnbyte för henne i Amerika.
Än så länge vet vi alltså inte med säkerhet att din Mathilda är identisk med Matilda Jansson från Lindesberg.
Varifrån kommer uppgiften att hon var bördig från Lindesberg? Går det att finna Matilda Janssons ankomst till Amerika i någon passagerarlista och skulle hon i så fall till Michigan där första barnet föddes? Det är sådan information som kan knyta ihop din Mathilda Johnson med Matilda Jansson från Lindesberg.

Det finns ett bra dokumenterat släktträd på Ancestry över familjen Frank och Mathilda. Hon kallas Pearson i det, uppges vara född 26 augusti i Linde Parish och död 1900. Uppgifter om barnen stämmer väl med de som finns i #1
Nu levande släkt finns angiven.
Jag vet inte vad som går att se utan abonnemang, men prova med nedanstående länk så kan du berätta vad du ser

Den kvinna som nämns i #6, som person nummer 2, är född 26 april 1860 i Linde och är den som finns i nummer #5
Hennes far var Johan Person. Hon kallas dock Jansson i hfl
Källa Lindesberg AIa:53 (1872-1881) Bild 190 / sid 186 (AID: v51843.b190.s186, NAD: SE/ULA/10851)
och Lindesberg AIa:56 (1872-1881) Bild 226 / sid 1088 (AID: v51846.b226.s1088, NAD: SE/ULA/10851)
men det innebär inte att det är rätt Matilda, det finns fler att undersöka.
Tackar så väldigt mycket………………..
Jag är inte så duktig på engelska, ser att sidan är på engelska. Men jag ska se om en god vän kan hjälpa mig imorgon.
Måste man uppge sitt kontonummer, även om man tar detta erbjudandet som är fritt på 14 dagar - jag är väldigt rädd för att uppge sitt kontonummer så. Men jag ska se om jag kan lösa det på något sätt………………….
Jag blir så himla glad och tacksam för all hjälp och information ni ger mig!!
Det skulle vara så väldigt värdefullt för mig att lyckas kunna få kontakt med någon levande släkting i USA om det är möjligt! Jag har ingen direkt släkt kvar här i sverige……………de är döda idag.
Min mamma som jag släktforskade med för många år sedan är död idag.
Tackar så mycket!
Vänlig hälsning
Mina uppgifter som jag har kommer från olika ställen. Min mamma och jag var på slottet i Vadstena och forskade och fick uppgifter, det fanns en forskarsal på slottet. Vi var på Emigrantinstitutet i Växjö, och fick uppgifter. Och vi skrev till olika kyrkor och forskarcenter i USA, men det tog stopp där och det gick inte att komma längre.
Detta är ju ett tag sen - det var åren 1993-94…………………..
Så jag antar ju att forskningen har öppnat större möjligheter idag att komma vidare.
Vänliga hälsningar

Hej Ullroy!
Du kan läsa om Ancestry och villkoren på den svenska sidan: http://www.ancestry.se
När det gäller betalning på nätet, kan jag tipsa om upplägg av ett fiktivt konto. Där kan du lägga in det belopp som behövs för just det här medlemskapet. Då kan ingen sno ditt ordinarie konto. Be din bank om information eller hjälp med upplägg av det fiktiva kontot.
Tack för informationen! Jag har ringt till min bank och de ska ge mig ett sånt konto. Det var ett erbjudande man kunde ta på en månad som inte var så dyrt, så jag tänkte göra det.
Va bra - jag ska titta på den svenska versionen, på den länken du har skickat till mig.
Vilken gullig liten kisse du har på din bild - jättesöt!
Tack så jättemycket……………………..!
Jag har nu funnit en levande släkting i USA som jag har fått kontakt med. Det verkar som att vi är båda lika lyckliga över att fått kontakt.
Det var så himla roligt. Han har haft så mycket information och kort att skicka till mig.
Det är "lönen" efter att ha lagt ner mycket arbete på forskning. Då glömmer man alla timmar som man har suttit och letat!
Tack för all hjälp och ledtrådar här på sidan
Vänliga hälsningar
Så roligt! Gratulerar! Letar oxå efter nu levande släktingar i USA men har ännu inte lyckats…..
Med lite tur kanske jag oxå lyckas till slut

Så glad jag blir för din skull
_!
_Var beredd på att din släkting vill veta mycket om den trakt som släkten kom ifrån. Leta upp information via hembygdsföreningar och andra historiska sidor och ha i beredskap när frågorna kommer. Du må tro att gamla bilder och berättelser blir uppskattade.
Jag bor i Lindesberg och är född och uppvuxen här. Vill du har något information kan jag säkert leta reda på det åt er. Vad roligt att ni till slut hittade till varandra.
Tack för alla gulliga inlägg här till mig!
Jag uppmanar alla att INTE ge upp om man söker efter släktingar i USA. Jag hade nästan gett upp, men idag är jag jätteglad att ändå fortsatte mitt sökande.När man finner dem så får man verkligen "lön" för mödan. Jag fick det, och jag tror att de allra flesta får det.
Det är så sant att de hade massor av frågor om byggden och personerna. Men jag hade ganska mycket sånt som jag har kunnat skicka över, och de tackar och är så glada för det!
Åh vad snällt av dig som bor i Lindesberg att du kanske kan hjälpa mig med vissa saker. Jag ville gärna börja ta tag i den "tråden" lite också, och se vem flickan från Lindesberg var och vad hon kom ifrån, som min släkting gifte sig med. Jag har för första gången fått se ett foto på henne nu.
Jag håller bara på att försöka att "smälta" och sortera upp alla nya uppgifter jag har fått från USA.
Vänliga hälsningar
Skulle vara spännande och veta precis vart hon bodde i staden, då kan man ju liksom åka dit med kamera och ta en bild på hur det ser ut nu. Vore ju också skoj att ha en bild på vart hon bodde då. Jag blev super intresserad av denna person också nu med tanke på att hon är från samma trakter som en själv.
Vad kul att du också blev intresserad av samma person. Om du tittar under inlägget" Kan någon hjälpa mig? med att lägga några pusselbitar"
Det har skrivits brev mellan Amerika och Mathildas släktingar i Örebrotrakten. Någon i Amerika har översatt dem och gjort en kort sammanfattning. Jag har fått det skickat till mig, och det är olika namn, ställen och händelser från den trakten där. Det är lite svårt för mig att "greppa" sammanhanget riktigt, eftersom jag inte känner till något där. Men kanske Du kan känna igen något i mitt inlägg? Men jag antar att det har funnits en gruva där i alla fall.
Ha det gott