Svenska slavar?
Min dotter läser i en Spetskompetens historia-klass på gymnasiet (lyckost!). Idag har de haft en föreläsning om svenskar som köptes och såldes som slavar i t ex Marocko i slutet av 1600-talet/1700-talet, något tuseltal eller så. Troligen sjömän som blev kapade, vad jag förstår. Det finns t ex brev på Riksarkivet där dessa soldater skriver hem och berättar om sina öden, och ber släktingar försöka köpa loss dem, säger dottern! Har någon hört talas om detta eller stött på det i källorna?

Ja, jag har hört talas om det. Men det var ett tag sen, tror att det finns någon bok eller uppsats skrivet i ämnet. Någon annan som vet ?
Vad ska man ha som signatur tro?
Eftersom det skedde relativt sent (1700-tal) måste det ju ha lämnat spår i kyrkböckerna, tycker man.

Hittade det här på nätet:
http://www.hist.lu.se/hist/forskning/svenska_slavar.php?expand_menu=4
Vad ska man ha som signatur tro?
Gustav Fridolin hade ett program, kanske var det förra året(tiden går ju så fort) om de svenska slavarna i Afrika. Mycket bra!
Det finns ett fall i Halland, där fadern ber landshövdingen om pengar för att friköpa sin son från Algeriet. Det finns i Hallands läns landshövdingeberättelser. Det pågår också forskning på historiska institutionen i Lund, men det handlar nog mer om de skandinaver, främst islänningar, som togs som slavar av turkar under 1600-talet.

Det verkar magert med information, men den historieforskare som nämns i #3 verkar ha intresserat sig för saken. Det kan vara han som ställt en fråga här i fjol om Marcus Berg. M Berg kom hem efter ett par år och skrev om händelsen. Se denna sida:
Sedan nämns en Petter Depken från Gävle här Det kan kanske vara ett par namn att söka vidare på.