Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 4787 ggr
Alsterolle
0

Torparkontrakt - vilka sorter?

Denna fråga lade jag in tidigare i en annan tråd men tror att alla inte såg inlägget.

Här kommer frågan på nytt:

Jag har tidigare i Proveniens fått hjälp med ett torparkontrakt från Svanskog. Denna gång gäller det ett kontrakt från 1847 gällande torpet Grönfallet i Nyeds socken.

Jag tror att det mesta är klart MEN de "sorter" som förekommer går jag bet på. I bifogade pdf-fil (2MB) finns min tolkning samt svårigheterna markerade med röd fyrkant.

Tacksam för all hjälp!

chrissan
0

Är det inte riksdaler banco och shilling?

Alsterolle
0

När man får facit är det lättläst - tack.

Då var 1 och 2 lösta…

zachs
0

Jag har ett torpkontrakt från Skaraborg. Där skulle de spinna lin och blåner i skålpund. Kanske gäller för Värmland också?

svenne
0

7:an tolkar jag som Riksdaler Banco och 8:an som Riksgälds (Rgs). Riksgälden var lite mindre värd än riksdalern, det gick 1 1/2 riksgäld på en riksdaler.

Enheten för linet eller blånorna, tja vad kan det vara… det brukade uppges i hvarf eller tråd (kring haspeln) 2 1/2 aln = 1.48 meter men jag tycker inte det stämmer med skriften, får suga på den…

Jag tror att en hel del mått och vikter var av lokal karaktär, att inte en och samma vara uppgavs i samma enhet över hela landet.