Brandstodsförsäkring
Var på "jakt" bland Hembygdsföreningens papirer i dag och hittade en massa gamla försäkringshandlingar från förra sekelskiftet. Jag scannade in några exempel som finns här.
Jag vill tipsa om dessa eftersom en hel del intressanta fakta finns i dessa och liknande handlingar finns hos SVAR ( Brandförsäkringar från Brandförsäkringsverket (1782-1928) är inskannat och kan läsas direkt över Internet (DjVu).
Tack för tipset Olle! Jga har varit inne och kikat för länge sedan, men ska nog ta en ny tur!

Jag har botaniserat lite mer och kopplat by/torp till motsvarande sida i husförhörslängden (för de senare åren gäller SVAR!).
Kanske handlingar från ett "privat" Brandstodsbolag från dina hemtrakter finns på arkiven.
Har du tur så kan du kanske få en detaljbeskrivning på en släktgård som inte längre finns eller bara finns som fotografi.
Det blir väl mer hembygdsforskning än släktforskning, men de båda hänger ju intimt samman.
Bilagd bild
Fattiggården i Nyed låg i Backa. Försäkringen från 1905!
1 aln = två fot = fyra kvarter/ 24 verktum/59,38 cm.
Svårt att hitta i SVAR så vet inte hur många utöver "Kommandoran" som fanns i de 5 rummen.