Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: livsöden
Läst 6971 ggr
[Cheete]
0

Engqvist - Värmlänningen som blev stockholmare

Har på senaste tiden gått igenom min pappas släkt på hans farmors sida och kommit fram till att en av hennes farbröder Jan Olof Jansson Engqvist flyttade till Skeppsholm(en) i Stokholm. Kollade upp Skeppsholms kyrkoarkiv men det visade sej att det årtalet som Jan Olof flyttade dit inte finns med i husförhörslängderna, dock finns han med i inflyttningsboken. Kollade upp via SVAR (har bara abbonemang på SVAR)

Jan Olof var född den 7 Januari 1871 i Norra Råda Värmlands län och flyttade till Skeppsholm den 9 Maj 1892. Föräldrarna var Jan Larsson Elfman född 1842-9-14 iEkshärad och hans hustru Kerstin Olsdotter född 1839-12-05 i Dalby (vet ej vilket Dalby).

Har ingen som helst information om nåt Dalby i Värmlands län, det bästa jag har att gå efter just nu är om det finns nåt Dalby i Stockholmstrakterna eller nåt sånt.

Har dessutom ingen som helst koll på vart Jan Olof tog vägen sen efter att han ha kommit till Stockholm.

EDIT:
Det ska tydligen finnas ett Dalby i Höljes, Värmlands län enligt pappa. Har ej kollat upp detta ännu.

Alsterolle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jomenvisst finns Dalby församling. Dalbyordboken är en mycket speciell dialektordbok.

Bifogar skärmklipp på Kerstins födelsenotis

svenne
0

Cheete, såg att du har abonnemang på SVAR, här har du samma skärmklipp som Olles ovan, fast från SVAR, bild-id C0036873_00131, så visst finns det samma material från Dalby socken på SVAR.

svenne
0

Och här är Jan Larsson födelsenotis i Norra Råda 1842-09-14.
(SVAR bild-id C0038480_00231

Denna kommentar har tagits bort.
[Cheete]
0

Tack så mycket för notiserna! Glad

Nu åter till Jan Olof som drog till Stockholm. Har inte hittat nån info alls om honom där (den enda infon jag har står i inlägg 0 ovan). Har kollat runt men nåt troll verkar ha gjort mej blind för jag hittar honom inte alls Skäms

chrissan
0

Det här kan väl vara rätt man år 1900:

Post 2287586

Engqvist, Jan Olaf
Sjöman

f. 1871 i Norra Råda (Värmlands län, Värmland)

Gift man, far i familjen

Fridhem
Norra Råda (Värmlands län, Värmland)

Födelseort i källan: N. Råda

Familj:

Engqvist, Jan Olaf 1871 Far
Friberg, Maria Kristina 1877 Mor
(Barn), Johan Edvin 1900 Barn

Cheyenne
0

Cheete, Skeppsholmens fs har på SVAR församlingsböcker för den aktuella tiden.

Enligt Rotemansarkivet (vilket är sökbart på Stockholms stadsarkivs hemsida), finns han under två poster:

Namn: Jan Olof Engqvist Jansson
Titel: Utan titel
Födelseuppgifter: 7/1 1871 (Norra Råda), Värmlands län
Status: Ogift,ej HF,Anställd utan familj

Inflyttad till Skeppsholmens fs den 12/5 1893 från Råda fs. Enligt notering i Rotemansarkivet tillhör han det 10:de Matros-kompaniet. Denna finner du troliigen i församlingslängden hos SVAR under Skeppsholmen med volymbeteckningen; AIIa:32, 1888-1896.

1895 flyttas han inom församlingen och notering i Rotemansarkivet säger; 6:e Matroskompaniet samt att han är f.d (?) Stamanställd.

Den 24/3 1900 utflyttar han till Råda fs.

svenne
0

Jan Olof Engkvist f. 7/1 1871 flyttar alltså till Norra Råda den 24/3 1900. Han bor först hemma hos föräldrarna på torpet Abborrängen i Uddeholm. Lite senare samma år flyttar han till Fridhem, Stjärnsfors, där han den 21/4 1900 har ingått äktenskap med dottern på stället, Maria Kristina Fridberg, född 21/10 1877. Engkvist står där uppgiven som bessemerarbetare.
Två barn föds i Fridhem:

Johan Edvin, f. 1/8 1900 i N. Råda
Elsa Kristina, f. 13/2 1902 i N. Råda

Familjen flyttar 1902 till Hagfors där Engkvist står som hyttarbetare, och där föds ytterligare tre barn:

Karin Maria, f. 13/1 1904 i N. Råda
Ellen Adelia, f. 19/4 1906 i N. Råda
Tora Erika, f. 15/3 1911 i Hagfors (som utbröts 1907 ur Norra Råda församling, därför står yngsta dottern som född i Hagfors)

Jan Olov Engkvist avled i Hagfors 8/6 1915 av njurtuberkulos,
Maria Kristina Engkvist, född Fridberg avled i Hagfors 1/12 1917 av
"sarcoma pelvis" vilket betyder ungefär: "kräftsvulster i bindväven i bäckenområdet".

Engligt CD:n begravda i Sverige ligger båda makarna begravda på Hagfors kyrkogård, i samma grav vilar också ogifta dottern Ellen Adelia f. 1906 från Maria församling i Stockholm som avled år 2000. Gravrätten upphör 31/12 2014.

brittelitten
0

Jag heter Britt Engqvist. Jag är dotter till John(Johan)Edvin Engqvist och bor i Karlstad. Jan-Olof Engqvist dog när min far var 15 år och min farmor Maria dog två år senare. Farfar arbetade på järnverket i Hagfors och var dessutom drivande inom fackföreningen. Mina fastrar Ellen och Karin flyttade tidigt till Stockholm och blev kvar där till sin död. Faster Tora flyttade till Skoghall och faster Elsa dog redan som ung i tuberkulos. Hon bodde då i Karlstad liksom min far.

Jag hörde aldrig talas om att min farfar varit sjöman men det var ju innan min far föddes. När det gäller efternamnen på min farfars sida så hette de, enligt min far, tidigare Olsson men han var väl inte född när det hände så han kan ju ha missuppfattat. I vilket fall så tog den ena grenen namnet Engqvist och den andra Elfman.

När jag var liten hälsade vi ibland på hos släktingar i Hagfors.Då levde fortfarande en syster till min farmor. Hon hette Friberg. Vi besökte ytterligare några släktingar där som hette Friberg men också några som hette Haffling. Jag är dock osäker på om vi var släkt eller om det var bekanta.

P.g.a. sitt arbete i facket blev min farfar välkänd i Hagfors och har därför fått en gata uppkallad efter sig(Engqvistvägen). Enligt min far så döpte de fel gata för det var inte där de bodde. Kanske blev det ihopblandat när båda föräldrarna dog med bara två års mellenrum och min far fick ge sig ut på vägarna för att försörja sig. Han ansågs väl vuxen då. Hans systrar däremot blev omhändertagna av släktingar och det är möjligt att det var deras bostad som låg på nuvarande Engqvistvägen.

På Skoghall fanns även en "moster Gina" som jag tror var moster till min pappa.På Kvarnberget i Karlstad fanns ett par som hette "Tora och Göran Svensson". Jag tror att det var Tora som var släkt på något vis med min far. Möjligen kusin. Detta gäller även en Karin som bodde i Karlstad.