Alkoholkonsumtionen
Jag brottas lite med myter och sanningar om alkoholkonsumtionen förr och vill höra era tankar om det.
Grundfunderingarna rör att det verkar vara en myt att svensken söp mycket förr: http://www.faktoider.nu/alkohol.html
Hur är det, var det så hemskt förr som myten påstpr?
/T
PS
Ur ett brev till en vän…
1)
* Ja, en hel del människor tog till flaskan i Sverige, men det var snarast en sak som hade med de galna arbetstiderna och de hårda livsvillkoren att göra. Kolgruvearbetarna i Skåne (min släkt kommer härifrån) jobbade ca 12-14 timmar om dagen sex dagar i veckan och på söndag var det den urtråkiga fördömande kyrkan. I alla miljöer där det varit så har alkoholen varit trösten. Det är bara att se på liknande miljöer runt om i världen.
* Därför var det naturligt att arbetarrörelsen på ett sätt fick ta strid mot KYRKAN och SPRITEN för att få folk att engagera sig i arbetarrörelsen. Det var de tvungna att göra för att få folk att ens komma till sina möten.
2)
* Men det är inte supandet i hemska industriella miljöer som myten handlar om, utan supandet i det förindustriella samhället.
* Myten om svensken och alkohol handlar inte om industriarbetare utan kanske mer om den supande svenska bonden. Och här kommer myterna in. För nyktherhetsrörelsen har försökt säga att ALLA svenskar i ALLA tider, i synnerhet före nykterhetsrörelsen blev aktiv, har supit. Man har påstått att svensken drack hutlösa mängder sprit under den förindustriella perioden. Se här: http://www.helamanniskan.org/sydost/Alkohol%20d%C3%A5%20och%20nu.htm Siffran 46 liter bränn
* Faktoidhemsidan har faktiskt publicerat de avgörande bevisen för att just detta är felaktigt, eller rättare sagt en faktois, en klintbergare. http://www.faktoider.nu/alkohol.html
#0 Jag ser inte att faktoidsidan presenterar några bevis åt något håll, utan bara visar att det saknas bevis…
Påståendet att kyrkan skulle orsakat alkoholanvändningen verkar mer grundat i någon antikyrklig värdering än på någon vetenskap.

Jag vet… Skulle egentligen vilja hitta fakta om detta. Jag har misstänkt att siffran inte stämmer tidigare, och det är nog så, men jag har inte hittat nån forskning kring detta ännu.
Tex så beskrivs alltid ölen i "bondesamhället" som starköl när det var utspädd icke-stark öl. Den främsta anledningen till att man drack mycket öl, och gav det till barn, förr var att det oftast var bättre att dricka än vatten. Vattnet var ofta förorenat och hade det förvarats var det ofta i dåligt skick.
46 liter brännvin om året kan inte stämma, kort och gott, anser jag. Något är fel i dessa beräkningar.
/T
Ett rykte eller en sjrön men fick inte drängen/stataren en del av sin lön i brännevin??
Hälsningar Gnidde.

Uppges inte vilka värden som använts vid beräkningarna, kan vi som läsare inte bedöma värdet av den skattade statistiken. Hur stor beräknades t ex den svenska befolkningen vara vid de olika tidpunkterna? Hur mycket innehöll dessa pannor som nämns här och där? Var de lika stora allihopa?
Vad menas med sveriges befolkning i början av 1800-talet? Gällde det antal invånare inklusive Pommern och Finland eller inte? Det kan vara så mycket som en miljon i skillnad.
Jag bidrar med ytterligare en text, där några olika faktorer nämns som bidragande orsaker till förändringar i alkoholkonsumtionen.
Jag kan tänka mig att uppgifterna är riktiga. Man åt ju också otroligt mycket mer än vad vi gör idag, dessutom kroppsarbetade man och brände kalorier. man kanske behyövde för att hålla sig varm eftersom man hade ju inte våra varma bostäder. Det var ju inte ens en liter i veckan

Jag tror säkert det är riktigt, de faktiska bevisen får man väl leta efter på många olika håll. Gästgiveriernas har nog en del dokumenterat. Likaså Båtsmännens ransoner per dag var inte nådig.

Under ett år i Backasands gästgivaregård?
Den 1 juni år 1878 finns följande noterat under § 14 :
Företogs till överläggning huru stort kvantum brännvin och spirituosa
anses kunna f örsäljas vid Backasands gästgivaregård under
året från den 1 :te nästkommande november detta år och till samma
tid 1879 . Ansågs och bestämdes till 6.000 kannor.
Ja, ärade läsare, där står faktiskt 6.000 kannor, omräknat i liter så blir
det 15.600! Denna siffra omnämnes i flera andra protokoll
[
Det beror väl också en hel del på hur utspätt detta sk. brännvin var. Inte tror jag att det höll 40 % som systemets brännvin gjorde tills för en del år sedan då de gjorde flaskorna mindre och spädde ut brännvinet till 38%. Heter väl EU anpassning, i gamla tider hette det något mindre smickrande.