Axelsson Hilding E R

Svar; Hedvig Eleonora fs. Från Rotemansarkivet:
Namn: Hilding Erik Roger Axelson
Titel: Agent
Födelseuppgifter: 8/7 1900 (Västra Vingåker), Södermanlands län
Status: Ogift,ej HF,Ensamstående utan barn
Inflyttad: 10/11 1924
Som: Okänd flyttning
Boendeuppgifter:
Fastighet: Flundran 4 (Karlavägen 12)
Församling: Hedvig Eleonora
Utflyttad: 23/6 1926
Som: Utflyttad till utlandet
Till: Amerika
Övriga uppgifter:
Kyrkoskrivningsår: 1924
Inflyttningstyp, kommentar: Utskr 1924-11-04 fr Rote 20 t. V-a Vingåker ej inskr. där
Militäruppgift: 855-2-24

Cheyenne!
Tack för info - du är verkligen lite av en expert när det gäller Stockholm.
Det är en kvinna i Australien som via släkten fått liten kvarlåtenskap efter denne Axelsson som var ENgland under WW2.
Detta fick jag via släktforskarbekant i USA:
"My quest is to locate any living family member of Hildings, he served in WW2 in the UK and I have inherited from deceased relatives his dog tag and photographs, I believe my family in the UK befriended this man during the war. I would like very much to return these items to his family. I have located the death and obituary details of his wife Anna Elvira Axelson in 1984 and have some other names to go on but its a bit of a needle in a haystack situation.
Can you help with any information on Hilding Axelson born 1900 in Sweden, immigrated to Canada in 1926 and believed to have lived in Vancouver."
Troligen finns informationen i Canada/USA - i SvBef1900 är han inte ännu född och församlingen är inte införd 1910.

Jodå, han finns i 1900,han är oä son till denna kvinna:'Post 4129165
Blomqvist, Inga Elisabet
Piga
f. 1880 i Västra Vingåker (Södermanlands län, Södermanland)
Flicka, mor i familjen
Bondestad
Västra Vingåker (Södermanlands län, Södermanland)
Födelseort i källan: V. V.

Ja du Chrissan - lite märkligt för jag hittade honom i SCB
142.141.5300, [Södermanland] Västra Vingåker, SCB, Födde, 1898 - 1920, 0-0, Bild 53 av 440.
Mitt besked till USA fvb:
"He was born July 8 1900 at Bondestad, Västra Vingåkers parish in Södermanland county.
His father: Shop assistant Carl Axel Axelsson born jan 2 1876 and his mother Anna Eleonora Larsson born feb 10 1871."

Hur konstigt som helst!
Enligt SCB-utdrag 1900 är Hilding son till:
Handelsbiträdet Carl Axel Axelsson (f 2/1 1876) och Anne Eleonora Larsson (f 10/9 1871) i Bondestad, V Vingåker.
Församlingsbok saknas på nätet. Men dessa finns i 1900:
Axelsson, Carl Axel 1876 Far
Larsson, Anna Eleonora 1871 Mor
Bondestad, V Vingåker.

Nu skulle man verkligen vilja ha en församlingsbok! Har prästen skrivit fel?

Det stämmer med originalet för folkräkningen i Svar.

Detta bör vara modern i Begravda i Sverige:1871-02-10
Axelsson, Anna Eleonora
f. 10/2 1871
Katrineholm
Död 18/7 1939
Begravd 24/7 1939
Västra Vingåkers kyrkogård, kv. F, nr. 102 (kista)
Graven upplåten till 31/12 1998
[l 1]
Västra Vingåkers o Österåkers kyrkliga samfällighet (Vingåkers kn, Södermanlands län)
Box 93
643 22 VINGÅKER
Tel. 0151-141 00
v.vingakerosteraker.forsamling@svenskakyrkan.se
[k][1]Posten levererad 2008-11-10

Och fadern:1876-01-02
Axelsson, Carl Axel
f. 2/1 1876
Köpman
Malmö
Död 12/1 1923
Begravd 17/1 1923
Västra Vingåkers kyrkogård, kv. F, nr. 103 (kista)
Graven upplåten till 31/12 1998
[l 1]
Västra Vingåkers o Österåkers kyrkliga samfällighet (Vingåkers kn, Södermanlands län)
Box 93
643 22 VINGÅKER
Tel. 0151-141 00
v.vingakerosteraker.forsamling@svenskakyrkan.se
[k][1]Posten levererad 2008-11-10

Hilding emigrerade först till Winnipeg:
Efternamn: AXELSSON
Förnamn: HILDING E R
Ålder: 26 Kön: M
Född: 1899/1900
Församling: STOCKHOLM STAD Län: A
Titel/Anm: JORDARBETARE
Utresehamn: GÖTEBORG
Utvandrdag: 1926 07 06
Destination: WINNIPEG MAN
Medåkande: NEJ
Källkod: 117:1399:10880
Enligt passagerarlistan 1926 ska han till vännen Albert Hermansson i Winnipeg, Hilding är jordbruksarbeare. Närmast anhörig är modern Anna Axelsson i Katrinholm. Där var moderskapet klart! Undrar varför folkräkningen blivit så fel?

Fadern efterlämnar en bou i Malmö, nummer 1923 1:46 på stadsarkivet
Det kanske kan vara värt ett försök att se om han har fler barn?

Jag har just varit i kontakt med Malmö Stadsarkiv. Som vanligt synnerligen trevliga och jag får ingressen per mail!
Spännande!

Och kyrkogårdsförvalningen Västra Vingåker gav mig namn och adress till den som sköter/skötte Axelssons familjegrav. Kanske släkt!

Bravo!

Nu har jag via lite ringande fått kontakt med Hildings systerdotter Birgitta (som sköter Axelsson-graven) och via henne brodern Bengt, Hildings systerson (släktforskare). Denne Bengt torde vara en lämplig mottagare av Hildings efterlämnade saker (Foto och "dog-tag").
En av Hildings yngre bröder emigrerade till Australien (varifrån urprunglig förfågan kom)…
Man skulle kunna säga att vi tillsammans kommit "i mål".
Tack till alla medverkande!

Här mail från Australien där Susan tackar för hjälpen att hitta släkten till Hilding. Känn er delaktiga!
"Dear Olle,
I did not receive your email before going to bed at 9.30 last night instead it was waiting for me when I got out of bed this morning and I was absolutely stunned to read that some relatives had been found - amazing !!! I cannot thank you enough for all you have done it is wonderful and I will be in contact this morning with the nephew. There is a story behind Hilding Axelson and his time in the UK which I am sure his family will appreciate.
Thank you again
Sue Allen
Tacoma
NSW
Australia"

Kul!!!