Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 6987 ggr
Cheyenne
0

Inflyttning Marstrand år 1780

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Se bifogat klipp från Svenskt Biografiskt Lexicon.

Elias Magnus, född ca 1730, avliden 1797 i Stockholm var min farmors morfars farmors far. Han var far till min anmoder Blomma Magnus född i Mecklenburg år 1770.

Elias Magnus föddes troligen någonstans i Mecklenburg och tillhörde den Mosaiska församlingen. Med stöd av den sk Frihamnsförordningen kunde han år 1780 inflytta till Sverige och Marstrand (Marstrand var en av de städer där judar fick bosätta sig och arbeta under denna tid.).

Min fråga är om det går att finna honom inflyttad till Marstrand år 1780 eller om man måste söka direkt i den judiska församlingens böcker i Marstrand?

svenne
0

Inflyttningslängderna för Marstrand börjar tyvärr inte förrän år 1811.

Cheyenne
0

Rackarns men tack ändå svenne för att du tog dig tid att kika. Enligt ovanstående biografi över Elias Magnus flyttade han sedemera till Stockholm så jag får söka honom där istället. Biografin namnger hans barn, samtliga födda i Mecklenburg men jag ville kontrollera riktigheten i uppgiften.

svenne
0

Framgår det i biografin vilket år han flyttade till Stockholm från Marstrand?

Husförhörslängderna för Marstrand och Karlstens slottsförsamling fördes tydligen sporadiskt under spridda år från 1715 till 1778.  Sedan är det ett glapp fram till 1790, så mellan 1778 och 1790 finns ingenting som det ser ut.Skrikandes

Jag ska kolla i den hfl som börjar 1790 om han fortfarande finns kvar där, men det får bli lite senare under dagen.

Marstrand mosaiska församling bildades 1775 och upplöstes redan 1794 men jag hittar inget specifikt material för den.

svenne
0

Jag hittar ingen med efternamnet Magnus i hfl 1790 (som egentligen inte är en husförhörslängd utan en längd över nattvardsgäster) En enda med efternamnet Magnus hittar jag i hushåll nr 36, nämligen drängen Lazarus Magnus, ålder 30 år (födelseår finns inte registrerat för någon i den längden).

Det skulle ju kunna vara denne man som i så fall är son till Elias Magnus, men då stämmer inte födelseåret,  då han (Lazarus) i flera källor uppges vara född 1770.

Har du sett de här sidorna om släkten Magnus? 

Länk 1 (Släkten Magnus)

Länk 2 (Judiska församlingens i Göteborg historia)

Cheyenne
0

Ja, tack! Det var dottern Blomma som gifte sig med Abraham Josephsson och vars barn kallade sig Elliot. Abraham Josephsson och Blommas far, ovanstående Elias Magnus idkade tobaksindustrin tillsammans i Stockholm.

Cheyenne
0

Elias Magnus och hustrun Magdalena "Malke" Hirsch flyttade någon gång mellan 1784-1786 till Stockholm enligt Svenskt Biografiskt Lexicon. Med sig bör de ha haft dottern Blomma, född 1770 enligt de uppgifter jag har. Hon gifte sig omkring 1796 med min anfader Abraham Josephsson, Ekonomidirektör vid Karlberg (krigsskolan). En av Blommas bröder var även han anställd vid Karlberg tydligen. Jag har aldrig kunnat kontrollera vigseln mellan Blomma och Abraham då det är bedrövligt dåligt med tillgång till Mosaiska församlingens böcker.

Elias Magnus avled tydligen i Stockholm 1796. I mantalet 1800 finns hans änka Magdalena Magnus i Maria fs men troligen tillhörde hon den Maosaiska fs.

chrissan
0

Hans bouppteckning finns inte i bou-registret för Stockholm

Men vigseln kanske finns någon annanstans, så här står det om arkivet:

Genom dissenterförordningen 1860 medgavs Stockholms mosaiska församling, i likhet med övriga av Kungl. Maj:t erkända församlingar av främmande trosbekännare, rätt till egen kyrkobokföring och till utfärdande av på kyrkoböckerna grundade, officiellt giltiga bevis. I praktiken synes dock en självständig kyrkobokföring även ha skett före år 1860.

Cheyenne
0

Knepigt det där. Abraham Josephsson finns i hfl för Karlberg men med noteringen att han tillhör Mosaiska fs. Var barnens födelser är noterade är en gåta. Deras näst äldsta son Adolf Elliot - från vilken jag härstammar - står i alla källor som född 1801 i Solna fs. Karlbergs krigsskola låg och ligger förvisso i Solna men hade egen kyrkobokföring. I Solna födelsebok finns inte hans födsel (kontrollerat detta). Dessutom bör han ju inte ha döpts som barn….! Därimot måste han ju ha låtit döpa sig som vuxen. Från det att han i sin tur gifte sig så nämns aldrig något annat än endast hans födelseförsamling.

svenne
0

#6 Ja, då är det inte lätt att hitta dem i Marstrand, 1779-1789 fattas i kyrkoboksregistren.

Jag har även kikat i släktnamnsregistret för Göteborgs och Bohuslän t.o.m år 1800 men hittar ingen med efternamnet Magnus där heller (om inte judarna i Marstrand tillhörde någon annan dokumenterad mosaisk församling, Göteborg…?).

I Marstrands hfl 1790 finns en hel del både för-och efternamn som kan anses vara av judiskt ursprung, och enligt  den här sidan bodde ungefär 60 judar i Marstrand år 1790, dock kan jag inte hitta just Elias Magnus, antagligen beroende på att han och hustrun flyttade till Stockholm redan någon gång mellan 1784-1786.

chrissan
0

I förteckningar över främmande trosbekännare kanske? Finns på stadsarkivet, inte scannad