Tips på sidor för amerikanska släktingar?
Jag har tänkt börja släktforska även i Sverige men blev lite nyfiken på USA och satt därför och sökte lite i ssdi. Fick fram detta om en person jag minns namnet på, den personen jag TROR var den som flyttade från Sverige till USA. Fick fram dessa två:
Ohrn, Rudolph E - född 16 april 1908 - död 13 februari 1988 - 79 år - illinois
Ohrn, Rudolph - 16 april 1905 - död december 1983 - 78 år - illinois
Det jag tycker är konstigt är att dom är födda samma dag men olika år, blev nästan lika gamla och båda i Illinois. Men när jag sökte vidare lite (så långt jag kunde gratis) fick jag fram att den första är född i Sverige, vilket ju är det jag söker. Men funderar lite på den andra också, men det bör ju vara olika personer eftersom det är så pass nytt ändå men konstigt med två där. En del av mina nuvaranda släktingar bor i Illinois så det stämmer ju + att min farfar heter Erik Öhrn, som den första…. : )
Några tips hur man går vidare med de här släktingarna i USA?? Bör man bli medlem på den sidan? Är det värt?

Först bör du ju ta reda på VAR i Sverige den första, dvs Ohrn, Rudolph E, född 16 april 1908, kom ifrån, vilka hans föräldrar var och när han emigrerade. Den forskningen görs ju på "hemmaplan", dvs i svenska källor.
Jag vet inte var din släkt och dina anor kommer ifrån men i "Emigranten" finner man endast en Rudolph Öhrn (vilket torde vara efternamnet) och han var född en eller ett par år tidigare;
Efternamn: ÖHRN
Förnamn: RUDOLPH
Ålder: 24 Kön: M
Född: 1903/1904
Församling: SUNDALS RYR Län: P
Titel/Anm: JBR ARB
Utresehamn: GÖTEBORG
Utvandrdag: 1928 09 22
Destination: CHICAGO
Medåkande: NEJ
Källkod: 124:433:32306

Att vara medlem på Ancestry är bra om man har släkt i USA. Värdet av insatsen (avgiften) avgörs ju av de beg´hov som föreligger.
Family Search finns , som inte kostar. Find A Grave ger ibland ledtrådar.
Att det finns flera Rudolph Ohrn verkar vara utan tvivel, de finns under flera olika poster i Ancestry.
DEn Rudolph som nämns ovan heter Rudolph H vid registrering i Göteborg.
Det finns uppgifter om Erik Rudolph, som verkar vara en annan, avseende giftermål och annat

Rudolph #1, dvs den som uppges vara född 1908 återfinns iRock Island, Illinois enligt Emivasa (Medlem i den svenska Vasaorden)
Namn: RUDOLPH E. OHRN
Födelsetid: 1908-04-16
Hemstat: IL
Adress: 1429 47TH AVE. ROCK ISLAND
Logenr: 288 Medlem/år: 1965
Rudolph #2, dvs han som föddes 1905, finns även han i Illinois, i vilket fall i census 1930 där han är inneboende hos en familjen Berg. Troligen är han identisk med Rudolph H Ohrn eller Öhrn.
Är namnet "Ohrn" även i Sverige? Jag ser nu att du i din profil skriver det som just Ohrn!
Ja, han bör komma härifrån där vi bor, Hälsingland med andra ord. Jag skriver "Ohrn" bara fö att jag inte trodde jag kunde använda Ö här, i Sverige heter vi Öhrn, släkten i USA heter numera Ohrn… Och vet att denne Rudolph var den som flyttade till USA och att han heter Erik låter inte så konstigt i så fall då min farfar gör det. Även några i min nuvarande levande släkt i USA heter samma… En heter Rudolph och hand barnbarn heter Erik, men det är inte samma person som flyttade dit utan någon generation efter… Kanske sonen…

Aha, Hälsingland. Lite knepigt då landskapet historiskt sett har tillhört hela tre län ;) Gävleborgs län, Jämtlands län, Västernorrlands län så beroende på var han var född är det utifrån detta man får söka honom. På emigrantskivan kan man söka både på församling och på län.
#5 Skulle tro att det är Bergvik, ska kika på det!: )

Emibas:Post 969909
Öhrn, Erik Rudolf
Son (ogift man)
f. 16/4 1908 i Söderala, Gävleborgs län (Hälsingland)
Utvandrad 6/6 1925
från Lynäs, Bergvik, Gävleborgs län (Hälsingland)
till Winnipeg, Manitoba, Canada
Källa: Husförhörslängd, s. 192
Emibas emigrationsakt: Bergvik X 1925 003
Onormerade namnformer:
Destinationsland: Canada
med mor Helga och syster Hilda

Här finns fadern Erik Öhrn med också enligt passagerarlistan 1925 i Halifax hade han varit i The Pas, Manitoba mellan 1913 och 1924, . Sak nu till vännen Andrew Hallonqvist i Winnpeg. Erik Öhrns far heter Erik Öhrn och bor i Sunnanå, Bergvik. Erik Öhrn är canadensisk medborgare.

Post 1015834
Öhrn, Erik
Sulf.Fabriksarbetare (gift man)
f. 19/6 1884 i Söderala, Gävleborgs län (Hälsingland)
Utvandrad 25/4 1913
från Lynäs, Söderala, Gävleborgs län (Hälsingland)
till Canada
Källa: Husförhörslängd, s. 138
Emibas emigrationsakt: Söderala X 1913 013

Hilda Virginia Öhrn är hemma på besök 1932-33, hon är stenograf och bor i Winnipeg.

Erik Rudolph Ohrn f 16 april 1908 i Sverige söker medborgarskap 16 sept 1935 i Moline, Illinois.

Han gifter sig 9 nov 1936 med Anna Emelia Nelson i Chicago enligt Illinois Marriage Index. Det bör vara han som dör 1988. Han finns i Moline i amerikanska Public Records, har en son med samma namn född 21 nov 1937. Hustrun dör 13 nov 1994, född 29 dec 1907.
Vilken tur du har som hittar dina släktingar i USA.
Verkar stämma bra. Farfar är nämligen från lynäs. Rudolf kan ha bott i moline då en del av min släkt bor där idag och hans son heter rudolph och även han bor i idag :) tack lite mer info där
Det finns fortfarande två personer med namnet Ohrn i telefonkatalogen för Moline:
Richard E. Ohrn,
and R. E. Jr. Ohrn, antagligen en son.
Richard är ingen jag vet om… Rudoplh E Ohrn däremot är hans son också som bor där nu.