Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: proveniens-i-fokus
Läst 2261 ggr
AndersE
0

Proveniens i lösa tyglar

Imorgon åker jag iväg på en veckas utbildning och räknar inte med att hinna besöka sidan något.

Jag skall vara på plats igen nästa helg. Då kommer sista artkeln i Amerika-serien. Jag kommer också att be om hjälp med ett par amerika-spår jag fastnat i.

Utnyttja nu den här veckan till att härja fritt!

Anders

Susanna
0

Det ska vi göra! Ha en trevlig resa. (Hur kan du låta bli att kika in då o då undrar jag)

lejon
0

Ha entrevlig resa å kom gärna tillbaka med ännu mera kunskap..Kyss

Susanna
0

Ja du Anders, utan dig tar vi också semester! Inget händer här utan dig…

Jag är lycklig då jag fått kontakt med avlägsen släkting på Scangen. Hon såg min efterlysnig och det visar sig att de jag sökte uppgifter om var hennes farfars farfar  oxh farfars farmor. Världen är liten idag! Underbart!

Ha det gott allihip!

Susanna

AndersE
0

#3 Kul Susanna!

Jag ser fram emot att komma hem och se om jag fatt svar pa mina efterlysningar.

Susanna
0

Ja, som du ser händer inte mycket när inte du är här. Vi håller oss ifrån av hänsynsfullhet…och vill låta dig vila lite. Jag signerar snart på en egen sajt - Farstorpssajten. Fast måste fixa bilder och lite material först. Vill inte öppna upp något som är halvfärdigt och man måste ju ha tid att underhålla den. Har inte det just nu, men snart.

Har fått ännu mer info efter min efterlysning och hittat massor med trådar och okända anfäder. Är så glad för det. Det lilla betyder så mycket.

/Susanna

Susanna
0

Som sagt, inte hände det mycket - vi vilade…Nej, allvarligt talat så hade jag fullt upp med all info jag fått. Kämpar på med att fylla i alla uppgifter i programmet. Hinner inte med allt! Trodde du skulle ha fått svar av Landsarkivet när du kom hem så vi hade nåt helt nytt intressant att läsa. Men det kommer nog denna vecka.

/Susanna

AndersE
0

Ja, jag får hoppas på det.

AndersE
0

Dags igen. Reser bort en vecka och hoppas att ni är ytterst verksamma och helst lockar hit tre medlemmar till så att vi är 100 då jag kommer tillbaka nästa helg…

Skrattande

Faxlin
0

haha, ja kanske ska vi kunna lyckas med det Anders. Helt omöjligt är det hu inte. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AndersE
0

Hu, hihi…

Förvånad

Faxlin
0

#10 Tyckte du behövde lite hjärngympa innan du åkte. hihi
Men eftersom detta inte tycks fungera får jag informera om att hu är lika med ju. hihi
Hmm, du är fasligt snabb på att reagera när jag skriver för fort. hihi
Men hämnden är ljuv, vänta du bara. Fast du skriver ju sällan fel visserligen, men jag hittar nog på något annat. Flört

Audiatur et altera pars

AndersE
0

Flört

leja
0

Är det ingen som vågar tala och fråga ? Nu när "katten" är borta, så kan vi ju säga vadsom helst eller:)

Vad ska man ha som signatur tro?

Faxlin
0

Jag tror det är så att alla håller sig jätte lugna bara för att Anders är borta. Och det är lite trist, för tänk vad roligt för honom att komma hem och sitta och läsa i kapp allt vi sagt här inne. Flört

Audiatur et altera pars

AndersE
0

Ja, det var ju snabbt gjort…Fundersam

Faxlin
0

*Asg* Hmm, förstår det. Du är borta för kort stund, vi hinner ju inte.

Audiatur et altera pars

kjersti
0

# 5 Farstorpssajten. Det låter kul… Vi kanske ses där med isåfall

.Min morfars farfar var soldat i den trakten

Nu skall jag idka lite OS… Konståkning och ISHOCKEY…damkronorna spelar ju ikväll. Det vill jag inte missa.

AndersE
0

Så var det dags igen. Jag åker iväg en vecka för att få lite sol och förvärra övervikten…

Jag låter M/S Proveniens flyta med vinden så länge. Ha det så kul!

AndersE
0

Haelsningar fraan solen!

Ligger i hamn i Agadir, Marocko. Seglar ikvaell foer att komma till Lanzarote.

Kul att se att det aer aktivitet hemma!

kjersti
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

-15--20 grader celsius är ju inte så mycket att skryta med. UTE !

Snön ligger ju minst halvmeterdjup och centimetertjockt med rimfrost. Hade jag inte eldat i pannan igår hade väl min fina temometer bara visat ca 15 grader varmt .INNE….

Men eldat har jag ju gjort så det är ca 20 grader i stället.

Min termometers provinens är Skåne Helsingborg närmare bestämt. En stor reklamsak i emaljerad vit plåt med blå kant ca 75 cm hög och 10-12 cm bred från min farfars ur och optikaffär i början på 1920-talet.Den pryder sin plats på min vägg. Eftersom jag saknar bild på termometer visar jag en bild från urmakeriet i stället…

SOLEN har lyst i Småland nästan hela dagen i dag !

kjersti
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är termometern när värmen nått 20 grader ! Undrar hur ofta man har nytta av 50 grader varmt och kallt?

Rejäla doningar eller hur?

Staffan
0

Härlig bild - den ser verkligen gammal ut!

// staffan

kjersti
0

Ja, min farmor och farfar bodde i Helsingborg till  ungefär 1925 -1926 och affären tror jag uppstod ca 1918-1919.Så gammal är den alltså.

AndersE
0

Kul bild på urmakeriet. Den går säkert att förbättra. Hör med någon på Foto.ifokus.

Hur länge hade de affären, och var låg den? Min farfars föräldrar bodde i Helsingborg något år kring sekelskiftet.

AndersE
0

Så var det dags igen! Imorgon bitti tidigt lämnar jag hemmet för några dagar i Paris!

Sköt om Proveniens så länge!

Alsterolle
0

Ha det skönt Anders - vid senaste besöket där åt jag sniglar i Eiffeltornet. Häftigt. Ni vet väl att Borgviks bruk lär ha levererat stål till konstruktionen

Tilda
0

Njut av våren i Paris!Cool

AndersE
0

#26 Det hade jag inte hört talas om, men kvaliteten tyder naturligtvis på svenskt stål!

kjersti
0

Ja  det var kul att hitta denna tråden igen..Jag hade nästa glömt att jag tagit kort på termometer och lagt in den här.22 grader inne trots rätt friska vindar idag.Nu är det solen och inte veden som i # 20 som står för värmen och varmvattnet.

Ha det gott i Paris…Cool

Sivan
0

Trevlig resa Anders

önskar Sivan.

kjersti
0

Du får ta värmen med dig hit igen.. Den fösvann i ett regn….

AndersE
0

Oj, glömde sol och värme i Paris. Svalt och regnigt här hemma…

kjersti
0

Välkommen hem igen till normal svensk vår…..

AndersE
0
Denna kommentar har tagits bort.