Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: proveniens-i-fokus
Läst 1516 ggr
AndersE
0

Proveniens kommersiellt?

När jag tipsar om olika sajter som tradera, genline eller ancestry så inser jag att min "neutralitet" kan ifrågasättas…

Så för att klargöra:

• Jag har inga överenskommelser eller avtal med någon annan sajt eller organisation. Jag är inte sponsrad!
  • Jag har inget emot sponsring, men lovar att tala om ifall det skulle dyka upp… ;-)
  • Rent teoretiskt kan jag tjäna pengar på att driva Proveniens. Om sajten någon gång skulle dra in mer reklampengar än vad driften kostar så kan jag få någon del av ett sådant överskott. Vi är inte där nu, och jag har svårt att se det komma i någon överskådlig framtid.
  • Så - ifokusgänget tar alla kostnader (och dagens små reklamintäkter) i förhoppningen att någon gång nå lönsamhet.
  • Jag är tacksam för att jag får chansen att driva sajten utan att det kostar mig något. Jag har ingen ambition att få några intäkter. Skulle det någon gång hända lovar jag att berätta det!

Hepp!

Solveig
0

Det har aldrig fallit mig in att du skulle vara "köpt" på något vis, men om du skulle råka att nån gång få in en liten slant så är det dig väl unt, så mycket som du måste slita med oss:)

[SvenA]
0

Det har aldrig framkommit att du skulle var köpt på något sätt varken mellan eller på raderna och så länge det är gratis för oss medlemmar så ser jag inget fel i om att du skulle kunna få någon krona för allt det besvär du måste ha med denna sajt.

Tord
0

Instämmer med föregående skrivare.

mosterMimmi
0

jag håller med de föregående skrivarna och samtidigt blir jag lite rädd, skall man inte få tipsa om bra sajter utan att man då blir ifrågasatt som "köpt". Ingen behöver ju följa tipsen om man inte vill! Så fortsätt du att tipsa, det ger ju värdefull hjälp ju! Sefdan är det ju bra för oss att det är kostnadsfritt och det är ju bra att du idkar välgörenhet genom att driva den här sajten, vilket du verkligen gör med den stora äran!

svenne
0

Det är nog ingen medlem här som har trott att Du har vunnit ekonomiska fördelar med att administrera sidan och skulle det vara så så är i alla fall jag den siste att missunna Dej det. Jag vet vilket enormt arbete det är att administrera en sån här sida.

Du har all heder av Ditt arbete med sidan, med eller utan eventuell sponsring!

AndersE
0

Tack för alla vänliga ord!

Nej, ingen har ifrågasatt något. Jag ville bara hellre förekomma än förekommas…

Glad

swemah
0

Avgiftsfri, konton, fristående.. har jag hört detta förut? Kan det var på den snart avgiftsbelagda siten, rejält kopplat till SSf, kallas visst anbytarforum? Flört

kajan
0

Vet du om det finns andra, betydelsfulla siter som sitter i diskussioner om olika avtal, t ex att sälja rättigheter?

AndersE
0

#8 Har nog missat den frågan. Riktad till mig? Menar du iFokus-sajter?

kajan
0

Det var närmats en fråga till Mats. Men det är ju inte ovanligt att siter med olika tjänster får helt orimliga värden, sökmotorer, internet-telefoni - varför inte siter med högt medlemsskap och därmed högt läsvärde? En annons i Göteborgsposten (helsida) rundar upp på några hundratusen. En platsannons i Metro Sthlm kostar minst 30 papp.

Det är klart att det är lockande att vara stor. Samtidigt tror jag att det kan finnas en motstrategi  - att utnyttja denna marknad på ett för verksamheten bra sätt. Men då får man vara skicklig förhandlare, veta vad man vill, och inte bländas av skenet från kontrahenterna….

Jag tänkte givetvis på AF, och risken att man säljer ut sitt oberoende.

AndersE
0

#10 Ja, det är en märklig värld. Några få lyckas och når fantastiska värden, men det är många, många som misslyckas.

Det gäng som nu driver iFokus har i många år försökt få lönsamhet i ett aktieforum. Hög kvalitet, många användare, men mycket små reklamintäkter tillsammans med frivilliga medlemsbidrag.

Jag tror man måste skapa något som attraherar internationellt…

AndersE
0

För att få reklamintäkter måste man visa att det är många människor som besöker sidan. Alltså är väl frågan hur man lockar besökare?

En sak jag kommer fram till är att nästan allt handlar om sökmotorer. Och för att många sökningar ska leda till just din sajt, måste där finnas något att hitta. Jag ser ju själv att antalet Googlesökningar som når Proveniens gått från ca 400 i månaden till ca 1400 i månaden på mindre än ett år. Orsaken är ju helt enkelt att antalet inlägg och artiklar med relevanta sökord ökar hela tiden.

Sådant funderar jag också på när det gäller anbytarforum. Om man nu byter teknisk plattform så måste man på något sätt få med sig allt det gamla. Dels för att det finns mycket värdefullt för framtida forskare att hitta, men också för att det ökar träffarna från sökmotorer.

Ni har säkert sett själva när ni söker efter information - det är ofta, ofta det finns anbytarforums-träffar på första sidan.

Sådant tror jag är argument när man vill ta betalt för reklam.

Aalien
0

#11 vad är det för ett aktieforum?  nyfiken *L*

gurin
0
AndersE
0

#14 ;-)

Så här skriver en av iFokus-killarna:

iFokus är inte ett ideellt projekt. iFokus ägs av aktiebolaget InternetFokus i Sverige AB, som i sin tur ägs av oss som arbetar med utvecklingen av systemet.

Vår målsättning är att skapa lönsamhet i projektet så att vi kan göra det ännu bättre och trygga dess framtid. I dagsläget går vi back och jag sitter personligen just nu i olika utvecklingsprojekt för bland annat Nokia för att vi ska kunna göra investeringar i nya servrar och mer bandbredd.

Vi ser i dagsläget tre huvudsakliga framtida intäktsströmmar:

1. Annonsintäkter
  2. Intäkter från betaltjänster (större fotoalbum etc.)
  3. Försäljning av plattformen till olika företag och organisationer
mosterMimmi
0

Jaha, men det är väl bra Anders, då kanske du ska få lön för ditt storartade arbete här på iFokus. Vad tror du att det kan vara värt??

För mig är du värdefull…. så kanske en 400:- timmen eller så… Jag menar det är ett hårt och det är mycket arbete du lägger ner……

AndersE
0

#16 Det är alltså inte jag som skrivit texten i #15. Jag ingår inte i aktiebolaget och jag är inte med och vidareutvecklar systemet.

Jag är bara ideell värd på lilla Proveniens…

mosterMimmi
0

Jag vet att du inte för lön för mödan, mer än våra glada tillrop ibland. Men jag tycker i alla fall att du gör ett storartat jobb. Du blir ju inte värderad i enbart pengar.

AndersE
0

#18 Tusen tack! Glad

kjersti
0

Fler glada tillrop!!!!Skrattande

gurin
0

Ja visst är du värd lön för mödan Anders. Jag hoppas att ditt intresse håller för lång tid frammåt. Jag hoppas också att utvecklingskillarna orkar fortsätta. Jag har dock blivit AG otrogen och slutat betala där, eftersom jag faktiskt inte är där och läser längre (jo, någon gång då och då en gång i måndaden eller så). Jag finns numera här och på fotoifokus och Svensk natur.

mvh/gurin

AndersE
0

Jag kommer också att avsluta mitt medlemskap på ag nu…

christerm
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Anders - iFokus börjar bli känt ute i världen! Glad

/Christer

mosterMimmi
0

#23 Skrattande så rolig den var, den stämmer nästan med mig också. Inga pengar och inget liv, bara iFokus!

AndersE
0

#23 Underbar!   :-)