Isperning, Michigan
(Flyttat inlägg av kajsa-kavat)
Hejsan ! Länge sedan jag var här inne nu, men nu har jag i allafall börjat kurs i släktforskning Och så klart kom jag inte längre än till morfars far som emigrerade till Amerika och återvände till Sverige. Han emigrerade till Isperning, Michigan. Är det någon som kan ge en länk till vart jag kan söka (i Michigan) för att kunna ta reda på när han gifte sig m.m Tacksam för svar.

Detsamma och lite till finns på Ancestry.com, som dock är en betalsite.

Sedan finns det en hel del Michiganspecifika databaser. Ett bra sätt är att googla på Michigan genealogy så kommer det en hel del tips
Ååå, tack så mycket alla ni. Ska försöka kolla i morgon. Stort tack.
Kanske jag hittar min morfars föräldrar, och var och hur de levde den korta tid de var i Amerika. ( 1895-1899)
Tack !
Platsen heter Ishpeming, och ligger i Marquette County i Upper Michigan.
Dit kom många svenska gruvarbetare, och där finns fortfarande många som har svensk härstamning.
Det finns mikrofilmade svensk-amerikanska kyrkböcker från både lutherska kyrkan och åtminstone Mission Covenant (Missionsförbundet), men det kan just nu vara svårt att få tag på dem. De finns i Växjö, men de har stängt där tills åtminstone 1/11. Kanske finns de också på Svensk Amerikanska Centret i Karlstad, som har en hel del mikrofilmer från Mellanvästern. dDessutom finns de på Swenson Center i Rock Islöand, IL, USA.
"5 Tack så mycket för den upplysningen. Jag är som sagt helt nybörjare och är jättetacksam för all info jag kan få.
Idag sökte jag lite i Familysearch collection som jag fick tips om ovan, så nu vet jag när morfars far gifte sig. Men längre kom jag inte.
Så jag har mycket kvar att forska kring. Tex vad livnärde de sig på, hann de köpa gård/hus osv. innan de till slut bestämde sig för att återvända till Sverige. De bodde i Ishpeming från 1895 - 1899 . Ja frågorna är många och jag hoppas hitta svaret på de flesta.
Tack för ert engagemang.