Carl Sundman
Jag har kört fast och vet inte var jag ska leta!
Någon som kan ge mig ett tips?
Carl Sundman ska vara född 1811 i Stockholm och dog 1846,troligen i Katarina förs. Han gifte sig 1839 i Husby-Långhundra med Brita Stina Andersdotter.Står att han kom från Skepptuna. Men hittar honom inte där.
Paret flyttade till Katarina förs. i Stockholm. Där föddes 1839 Amalia Margaretha. 1841 Johanna Christina, Tvillingar 1843 som dog, 1845 Anders Gustaf.
Carl dog 1846 Och Brita Stina 1848 i Katarina förs. Barnen togs in på Allmäna Barnhuset. Anders Gustaf dog där och flickorna kom till Skåne som fosterbarn.
Det är Carl som jag inte kan hitta.
Tacksam för tips!
Nu har jag tittat igenom alla tänkbara födelseförsamlingar i Stockholm men inte hittat honom vilket beror på att han är född i Husby-Långhundra i Tible. Det står i vigselboken att han är född där. Men han finns inte med i födelseboken vilket inte alls är ovanligt. Han kan ju även vara född i moderns hemort….
Jag tycker att det står att han flyttade till Skepptuna.
Det är bara att fortsätta att leta.
Hej!
Yred, jag uppfattar det inte som om Carl ska vara född i Husby-Långhundra uifrån vigselboken. I vigselnotis anges att båda han och den blivande hustun är bosatta i Tibble, inom församlingen.
I husförhörslängden under Tibble anges Carl vara född i Stockholm, precis som frågeställaren anger och inflyttad från Skeppstuna.
I inflyttningslängden återfinns Carl 1838 som nr 20 och inflyttar från just Skeppstuna. Även där anges han vara född 1811 i Stockholm.
Tyvärr har Skeppstuna inga flyttlängder från denna tidpunkt. Lambert, har du gått igenom husförhörslängen i Skeppstuna eller är det värt att göra ett försök?
Med vänlig hälsning,
Linda
Hej!
Tack för att ni försöker hjälpa mig.
Enligt mantalsuppgift för Katarina förs. 1840 skulle Carl vara född 13 juli 1811.
Men jag hittar honom inte i någon födelselängd.
Jag har gått igenom husförhörslängd från Skepptuna flera gånger. Men tyvärr så hittar jag inte honom där.
Då barnen togs in på Allmänna Barnhuset hade det uppgetts att Carl Sundman hade avlidit 3 augusti 1846.
Men jag hittar honom inte i dödboken heller.
Än en gång tack för att ni engagerar er.
Kom gärna med fler tips var jag kan söka.
Hej!
Det finns ett barnhusbarn Carl Sundman med aktnr 5749 intagen på barnhuset 1818. Han ska visserligen vara född i juli 1810 med det kan kanske vara värt att följa upp honom
http://www3.ssa.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0809/Barnhuspdf2008/05_05749.pdf
Hälsningar,
Linda
Hej igen!
Jag hittade barnhusbarnet Carl hos torparen Anders Hansson i Skattvärn, Fastena församling.
Fasterna kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/SSA/1505/A I/4 (1821-1828), bildid: C0048505_00105
Uppslag 88, där anges han vara född 1811 och står som barnhusbarn och kanske finns även förkortningen dr vid hans namn. Han tar nattvarden 1827.
/Linda
Hej!
Carl bor i Fastena hos samma familj tom 1838. Som första person att flytta ut i den nya flyttlängden (Flyttningslängder, SE/SSA/1505/B/1 (1838-1860) med attest nr 1 den 24/2 1838 flyttar dr Carl Sundman till Gottröra. Han uppges fortf vara född 1811.
/Linda
Hej,
Tack snälla Linda.
Jag ska genast kontrollera om jag kan hitta uppgifterna.
/ Monica.
Hej igen!
Ja, visst måste det vara "min" Carl somsom bor hos Torparen Anders Hansson.
I så fall skulle han ju vara född 21 juli 1810 på Allmänna BB av pigan Maria Charlotta Sundman.
Men kan man verkligen skriva så fel i kyrkböckerna framöver? Det verkar ju som om han fått en "hitte på" födelsedag när han bodde som fosterbarn hos torparen.
Vet någon var jag hittar längden till Allmänna barnbördshuset i Stockholm?
Jag Prenumererar på Genline.
/Monica
Hej Monica!
Jag lutar allt åt att det är din Carl. Försökte du hitta honom i Gottröra? Kan ju vara en god idé att kontrollera om han faktiskt kom fram dit och i så fall hur länge han stannade, så att han inte blir en dublett.
På Svar finns förlossningsjournalerna på fr 1810 och 1811.
(Allmänna barnbördshuset, Förlossningsjournaler, SE/SSA/1932/F/F 1/F 1 a/19 (1810-1812), bildid: C0054138_00054) Jag tror att de finns på Genline också men vet inte hur de är "insorterade".
Där hittar jag Carl född den 21 Juli 1810. Intressant att notera är en ny dopsedel som togs ut 1819, kanske var det då missförståndet med Carls ålder uppstod och han blev ett år yngre än han verkligen var.
Men var själva kyrkobokföringen med födelsenotisen finns vet jag inte. Jag hittar inga födelseböcker för den här perioden på Allmänna Barnsbördhuset.
/Linda
Hej Linda!
Tack så mycket.
Jag har letat i Gottröra utan att finna honom där. Sen finns han i Husby-Långhundra 1839.
Dessa uppgifter som du hjälpt mig att finna har jag letat efter i flera år. Så nu känns det som det äntligen ska gå att komma vidare.
Hälsningar
Monica.
Hej Monica!
Så roligt att jag kunnat hjälpa dig med något som du verkligen letat efter! Dessutom lite roligt att Maria Charlotta Sundman är bosatt på Köpmangatan. Det är parallellgatan till "min" gata Kindstugatan, knappt 100 meter från där jag sitter och skriver detta!
Hälsningar,
Linda
Hej Linda!
I vilken församling i Stockholm finns Köpmansgatan?
Jag befinner mig i Skåne. Carls dotter Amalia kom till Skåne 1848 efter föräldrarnas död och här har vi blivit kvar.
Hälsningar
Monica.
Hej igen Monica!
Köpmansgatan ligger i Gamla Stan precis vid Stortorget. Det är faktiskt Stockholms äldsta belagda gatunamn. Det är domkyrkoförsamlingen.
/Linda