Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 3192 ggr
Stangbo
0

Maria Charlotta Andersson

Jag har problem att hitta Maria i Stockholm, utflytningslängden.

Vad jag vet: 1862 födde hon en dotter i Adolf fredriksförsamling. Hon ingick i Snus Ljunglövs gäng, jungfru kallades hon.

2 okt 1864 gifte hon sig med kusken Ludwig Ellström i Adolf Fredriksförs. Detta har jag hittat.

19 okt 1864 flyttar de in i Spånga från Adolf Fredrik Församlingen.

Men i denn flytningslängd hittade jag henne inte.

Hon föddes 1834 i Lindesberg och kom 1857 från Örebro till Stockholm. Men till vilken församling? Den enda jungfru med hennes namn hittar jag i Mantaluppfifterna i Johannes men inte i Inflytningslängden.

Nu är ju jsut Stockholmstiden som är intresant att veta vad hon jobbade där förutom att hon jobbade hos Ljunglöv.

Är det nån som kan hjälpa mig att hitta henne i flytningslängden för ADF? Eller en inflytningslängd?

Lovisa
0

Hej!

Jag tittade i Sveriges befolkning 1880 och där är dotter nummer 2 Anna Selma Charlotta  född 1864 i Sånga i Stockholms län, om det kan vara till någon hjälp. Alltså inte i Stockholms stad.

Stangbo
0

I Spånga har jag hittat de men det är hennes liv i Stokholm som jag vill undersöka.

Cheyenne
0

Ett förtydligande; "Med "Snus Ljunglövs gäng" menas väl ändå Tobaksfabrikör J.F Ljunglöf…?

Förutom sin egen familj och det närmsta tjänstefolket sysselsatte han en väldigt massa människor varför hans mantals- och skatteredovisning för 1860 är uppdelad på 2 gånger 2 sidor. Länk till Ljunglöfs hushåll 1860; Länk 1 och Länk 2

Maria Charlotta Andersson är inte upptagen i hans hushåll i ovanstående mantalslängd.

Stangbo
0

Tack så mycket. Enligt mina uppgifter jag har tillhörde hon hushållet på Stora Bastugatan 24. Men 1860 var hon tydligen inte där däremot 1862. Jag fick dock en annan viktig fråga besvarad, nämligen namnet på kvarteret eftersom HFL är skriven efter kvarteren. Denna uppgift missade jag i mina gamla forskningar när jag var mera entusiastiskt än jag hade kunskap. Tack.

Lill-Kisse
0

Maria Charlotta kanske aldrig arbetade hos Jacob Fredrik Ljunglöf. Han dog år 1860. Sök hushållet eller andra anställda hos sonen Knut Ljunglöf, som tog över efter sin far.

Beträffande titeln "jungfru", så kan hon ha titulerats "piga" e dyl på vissa ställen. Man får vara beredd på lite olika varianter.