Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettläshjälp
Läst 6522 ggr
Pedran2
0

Godegårds födelsebok 1737, John el Johan

Om möjöigt, det har tagit stopp med mitt kunnande.

Godegårds födelsebok C:2 sid 45-47) År 1724-48,  där är en gosse som heter John  el Johan född 31.? 1737. Jag försöker skicka med en bild. men vad jag förstår går det inget bra att tyda eller?

Om Ni bara hade tid en stund vore jag tacksam.

Undrande Elsy

Pedran2
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kanske jag klarade det denna gång. Men annars ger jag upp med bild.

zachs
0

Tror det kan vara 31 juli. Kan det första namnet vara Lars Jönsson

svenake
0

Dito 31  ( alltså  juli 31 eftersom nästa är aug 21 )

svenake
0

Möjligen "Sven Jönsson"   eftersom jag tycker att att slut -n- i Jönsson liknar sista bokstaven i Sven.

- - , Johan i Själeborg, drängen JohanSvensson i Själeborg  - - - -

Kristin i Själs,  pigan  Hilda Svensdotter i  - - -

Sista raden  " pigan Maria Svensdotter ibm"

ibm=på samma ställe

Alsterolle
0

Mitt försök:

Lars Jönsson i Hässleås, M.T. (Man Testes) Hemming i Tostebacka, Johan i Hässleberg, drängen Johan Larsson i Hässleberg. Q.T. (Qvinno Testes) Hustrun Kierstin i Hulu, Pigan Illika Larsdotter i ??? pigan Maria Larsdotter ibm.

Ortlistan var till stor hjälp som "facit" för tolkningen.

svenake
0

#5  Jag försökte också i ortslistan, men du klarade det bättreGlad

Och det verkar stämma med "Lars"  också.  Stämmer detta med senare  husföhör också??

Pedran2
0

"5  Tack Alsterolle, jag hade nog trott Lars Jönsson i Häsl…. så kångt kom jag men sedan tog det stopp. I övr stämmer det med namnen på platserna påi Godegård. Du lärde mig ett ting, M.T och Q.T hade jag faktiskt aldrig sett i någon text, tackar.

Ordlistan nämner du? Jag har en latiskt ordbok för släktforskare är det den du menar tro?

Wikli
0

Hej!
Min läsning sammanfaller till stor del med AlsterOlles.

Jag är dock lite tveksam till några av mina ortsnamn. Namn på platser tycker jag alltid är svårast då man inte känner till trakten.

Med vänlig hälsning,

Linda

Lars Jönsson i Hässleås

M.T Hemming i Röstebacka, Johan i Hässleberg, drängen Johan Larsson i Hässleberg. Q.T hustru Kirstin i Hule, pigan j Ulrika Larsdotter i Kiämpelandet, pigan Maria Larsdotter ibm.

Alsterolle
0

Alla!

Kul med olika tolkningar. Mina är kanske inte helt bokstavstrogna utan jag använder de modernare varianterna som finns i början av boken.

ArkivDigital

Godegård AI:1 (1740-1752) Bild 5 (AID: v25528.b5, NAD: SE/VALA/00101)

Där står "Stavningarna är moderniserade efter vissa regler". Vilka undrar man…

Och Pedran - det var ortlistan jag refererade till. Jag inväntar spänt ytterligare troliga! korrigeringar. Wiklis tolkning av den långa orten till Kiämpelandet verkar vara precis rätt. Nu ser jag det Glad!

Pedran2
0

Tack allesamman som har hjälpt till, tur att Ni finns.

Nu har jag visat den mannen i cirkeln som frågade om just detta och han bekräftar alla  namn o platser en liten bokstav fattades: Hemming i Trostebacka och Kämpelandet som han sa, men stavingen på den tiden var ju som Alsterolle skrivit ovan.

Sedan får du ursäkta det där med ordlista och ortlista, hm, hm, läser fort men fel.

Jag vet nu att han är medlem här och han är evigt tacksam oxå

Pedran2
0

Naturligtvis lyssnade jag på mannen från Godegård, jag trodde han var 100 på vad platserna heter. Ni som skrivit Tostebacken-(a) hade rätt, Gick in på rekommenderade sidora i ADonline och där står det faktiskt Tostebacka(en).

Man är väl inte sämre än o s v

Tackar

Sannes
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På bifogad fil finner Ni en dopbok från Krokstad Socken, C:3 sida 439, jag skulle vilja veta vad det står om Britta Maja.
Får ihop lite själv…tror jag!

Från Bodilsröd 1 barn födt 8….döpt 10…
Föräldrar….. Olof Andersson och Britta Bodin…
Faddrar: ungkarlen Jonas Bodin från Röd, Drängarna Anders och Lars? Jonsson? från Hogane och Gertrud Månsdotter från Hogane---

Denna kommentar har tagits bort.
Wikli
0

Ett försök, platser och förkortningar är jag mest tveksam till.

Från Bodilröd 1 barn födt d 8 och hema döpt d 10 Idnad, n Britta Maja

Föräld: Rusthål. Olof Andersson och Mad. Britta Bodin

Witne: m ungkarlen Jonas Bodin fr Röd, drängarna Anders och Zachris Jonsöner fr Hogane,

Kt: hu Gertud Månsdotter från Hogane.

Alsterolle
0

Jag har tidigare i Proveniens fått hjälp med ett torparkontrakt från Svanskog. Denna gång gäller det ett kontrakt från 1847 gällande torpet Grönfallet i Nyeds socken.

Jag tror att det mesta är klart MEN de "sorter" som förekommer går jag bet på. I bifogade pdf-fil (2MB) finns min tolkning samt svårigheterna markerade med röd fyrkant.

Tacksam för all hjälp!

Wikli
0

Hej!
Sorter är ganska svårt tycker jag.

Jag tror emellertid att på flera ställen står det RD. (vilket jag tolkar som riksdaler). Plats 1 och 7.

Vad gäller texten mellan 5 och 6, läser jag

för hvarje mil mil väg af 8 s för tunnan ? säd och 5? 4 ? för tunnan hafre.

Vilka myntenheter fanns 1847? Vad kan s:et som återkommer flera gånger referera till? Fanns skilling?

/Linda

Sannes
0

Tack Wikli!