Hitta graven
Senast i raden av församlingar med denna tjänst är Landskrona.
Vi har haft uppe detta tidigare, och jag tror jag sett länkar till fler kyrkogårdar med denna tjänst. Vi kan väl fylla på i denna sträng?

Fr.o.m. november 1999 är alla gravar på kyrkogårdarna i Bjuv och Risekatslösa inventerade och fotograferade.
Norra Vrams kyrkogård inventerades sommaren 2001. Materialet uppdateras efterhand.
Bjuv, Norra Vram och Risekatslösa
(under släktforskning)
Plankat från Rötters förstasida:
**Surftips
**¦ Det finns nu flera orter där man kan söka gravar. Landskrona, Stockholm och Göteborg. På www.finngraven.se kan man hitta kyrkogårdarna i Södertälje, Enköping, Karlstad, Söderköping, Trollhättan och Lidingö. Bjuvs pastorat har lagt ut sina gravar - med bild. Här finns Bjuv, Norra Vram, Billesholm och Risekatslösa.
För den som har rötter i Norge kan den här sidan var användbar - klicka! Genealogiska Samfundet i Finland har också en sida med gravar - klicka!

Tydligen finns det planer hos Sveriges Släktforskarförbund på en ny CD kallad Sveriges Gravbok
http://hd.se/slaktforskning/2007/06/08/sveriges-gravbok-hjaelper/
@nn
#4 Intressant!

Jag tycker faktiskt att denna länk är lite intressant även om det handlar om kända personers gravar.
Tex Tage Daniellsons grav med en något ovanlig gravsten men som troligen speglar hans personlighet så väl.
#4 Det är nog CDn Begravda i Sverige som du syftar på. Den kom 2008, tror jag det var. Många kyrkogårdar saknas pga att församlingarna inte skickade in sitt digitaliserade gravregister. Men många, många skickade in.
Dock är kvaliteten ojämn. Om mina föräldrar och min bror är det nästan fullständiga uppgifter när det gäller deras grav på Sättersta kyrkogård. Bara några 10-tal meter därifrån vilar min farfar, farmor och farbror. Om dem finns bara namnuppgift och gravnummer, om jag minns rätt. Inte födelsedata eller dödsår. Min bror dog 1987, min farbror 1988, alltså mycket nära i tiden och ändå så mycket bristfälligare uppgifter om den senare.

#8 Det är dock inte CDns kvalitet som är "ojämn". Enhetliga regler för förande av gravbok har inte funnits så värst länge. Därför är ofta lite äldre uppgifter ganska knapphändiga. Inte förränn i nutid krävs att fullständiga uppgifter om den avlidne ska finnas i gravboken. Såvitt jag vet regleras detta i den senaste begravningsförordningen från 1990.
Beträffande CDn Bergravda i Sverige skickade nästan alla församlingar in sina digitaliserade gravregister till Sveriges Släktforskarförbund. Endast ett fåtal ville inte vara med. Dessutom finns det församlingar som inte har digitaliserade register, framförallt för det äldre beståndet. Således saknas t ex de flesta av huvudstadens innerstadskyrkogårdar.

Jag vet inte vad Bjuv tom Risekatslösa har emot mig ? De kommer inte fram men det gör de övriga.
På Find-a-grave kan man skicka in önskemål om att få gravar fotograferade. Jag gjorde det för länge sedan och fick idag ett mail om att en vänlig människa fotograferat. Så nu kunde jag klicka mig dit och hitta ett nytaget foto på min farmors kusins grav.
Det gick också att direkt framföra ett tack till den som fotograferat.
Suveränt!