Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: släktforskning
Läst 2956 ggr
Jerlerup
0

Släktforskning för 140 år sen

Jag har varit nere i Lund och kikat på folklivsforskaren Nils Månsson Mandelgrens släktforskning.

Jag gjorde ett litet inlägg på min blogg med lite bilder. Det kan kanske vara intressant att titta på, som en historisk jämförelse mellan hur man gör nu och gjorde då.

http://jerlerup.wordpress.com/2010/10/04/ur-nils-mansson-mandelgrens-slaktforskning/

Det kan vara av intresse för folk som är nyfikna på Kullasläkten också och Kullabygden.

/Torbjörn

AndersE
0

Intressant!

Jag har själv en visserligen yngre, men ändå rätt gammal släktutredning - från 1917. Det är lite annorlunda uppställt, men även det är anteckningar för hand.

I mångt och mycket sökte de ju uppgifter i samma material som vi gör idag. Roligast är när de nämner sådant de "hört" eftersom det ju är källor som vi annars inte kommer åt. I mitt material står det då ofta något i stil med "lär numera vistas i…" eller "skall ha varit…" och då antar jag att det är muntliga uppgifter.

Jerlerup
0

Mandelgren skrev till släktingar, och folk som ingick i Kullasläkten, som var  i 70-80 års åldern och bad dem berätta om sin släkt och vad de hört om sin släkts bakgrund. Jag ska skriva om det sen. Det är fascinerande. Det visar hur pass levande begreppet Kullasläkten var bland folk 140 år efter Nils Trulsson (stamfadern) dog.

/T

Yred3
0

Har ni sett (min släktings) Abraham Abrahamsson Hülphers böcker i Västerås. De är ju också för hand och på den ledden.

Fortfarande är min egna för hand……