Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: individforskning
Läst 5456 ggr
Cheyenne
0

Augusta Matilda Svärd född 1858

Rubricerad person var en del av min släkt och familj under tre generationer. Augusta Matilda Svärd (eller Nanna som hon kallades i familjen) kom till min farmors morföräldrar (Axel Jacob Elliot och Sofia Karolina Raab) som tjänarinna. Jag vet inte vilket år men Nanna föddes den 18 juli 1858 i Stora Malm i Södermanlands län. När Axels och Sofia's dotter Honorine (min farmors mor) gifte sig blott 17 år gammal år 1895, så flyttade Nanna med Honorine och dennes make Nils. Si, det var så att Honorine inte hade en susning om hur man lagade mat eller skötte ett hushåll så föräldrarna Axel och Sofia föreslog att Nanna skulle följa med paret Honorine och Nils Jansson. Hos dem blev Nanna kvar i många, många år. Honorine och Nils 4 barn föddes 1897, 1901, 1904 (min farmor) och 1905. Farmor har berättat att som barn var det oftast Nanna hon och syskonen vände sig till.

1924 avled Nils, min farmors far och då var Nanna fortfarande med familjen (27 år med Honorine och Nils). Bara ett år senare gifte sig Honorines och Nils äldsta dotter Vera (min farmors syster) och Nanna flyttade med det nygifta paret (tredje generationen). Vera och maken Hans flyttar sedemera till Panama och Nanna avled så sent som 1941.

Svärd, Augusta Matilda
Eldonsborg, T.V. 20

Död 3/2 1941.

Kyrkobokförd i Tumba kbfd (Stockholms län, Södermanland).

Född 18/7 1858 i Stora Malm (Södermanlands län, Södermanland).

Ogift kvinna.
--------------

När Nanna avled ogift och utan egna barn ombesörjde min farmors mor Honorine att hon fick sin sista viloplats på Botkyrka kyrkogård där Nils redan låg begraven. När Honorine avled tog min farmor över gravbrevet och var alltid mycket noga med att sköta Nannas grav. När min farmor i sin tur avled tog min farbror över gravbrevet och sköter numera om graven.

Men jag blir nyfiken. Vem var Augusta Matilda Svärd (kallad Nanna). Vem var hennes föräldrar? Eftersom hon föddes i Stora Malm och hennes namn var Svärd så misstänker jag att fadern eventuellt var soldat.

chrissan
0

Soldat Anders Svärd och hustru Lotta Ersdotter (tror jag det står, kludd)

1880 är han gift för tredje gången enl hfl, bor på Sörgöls fattighus:

Svärd, Anders 1819 Far i Stora Malm
Karlsson, Ingrid 1836 Mor
(Barn), Gustaf Edvard 1866 Barn
(Barn), Emma Charlotta 1874 Barn
(Barn), Johan August 1877 Barn

chrissan
0

Han flyttade till fattighuset från Nr 3, där Augusta föddes, år 1867. Då var Augusta med.

Stora Malm AI:24a (1866-1870) Bild 343 / sid 334 (AID: v61501.b343.s334, NAD: SE/ULA/11457)

Cheyenne
0

Tack snälla. var befinner sig Augusta Matilda år 1880? År 1890 är hon snubb på obefintlig men jag har sett henne i samma hushåll som Axel Elliot o.h.h Sofia Karolina Raab från det att de flyttade från Norrköping till Stockholm. Dottern Honorine föddes i Norrköping 1877.

1890;

Svärd, Augusta Matilda
Piga

f. 1858 i Stora Malm (Södermanlands län, Södermanland)

Ogift kvinna, ensam i familjen

Utom staden boende eller med okänd vistelseort
Norrköpings Hedvig (Östergötlands län, Östergötland)

Födelseort i källan: St. Malm

chrissan
0

Soldatregistret:

Svärd, Anders [Jonsson-båll]

Född: 1819-05-23

Regemente: Södermanlands regemente
Kompani: LIF-KOMPANIET
Socken: Stora Malm
Rote: Hinnäs

chrissan
0

Hon är piga hos bagaren på Katrineholms jvgstation:

Andersson, Anders Peter 1838 Far f i Drothem
Eriksson, Johanna Katarina 1836 Mor
----------
Karlsson, Karl August 1857 Ensam
----------
Svärd, Augusta Matilda 1858 Ensam

chrissan
0

De hade det nog inte så bra i hennes familj, modern dog 1862 och sedan bo på fattighuset.

Cheyenne
0

Tack chris! Undrar när hon kom till Axel och Sofia då? Jag pratade med min farbror för ett par veckor sedan och det var han som berättade att Nanna flyttade med Honorine när hon gifte sig 1895 på föräldrarna inrådan. Låter lite hemskt tycker jag, som om Nanna inte hade en egen vilja men jag hoppas att de faktiskt frågade henne först.

År 1900 finns Nanna med Nils och Honorine samt min farmors äldre syster Vera;

Jansson, Nils
Handelsresande
f. 1863 i Fränninge (Malmöhus län, Skåne)
Gift man, far i familjen
Nybygget N:o 2 i Alfv. Påfvelsg.
Aringsås (Kronobergs län, Småland)

Elliot, Honorine Louise Aurore
f. 1877 i Norrköpings Sankt Johannes (Östergötlands län, Östergötland)
h. Gift kvinna, mor i familjen

Vera Aurore
f. 1897 i Aringsås (Kronobergs län, Småland)
d.Flicka, barn i familjen

Svärd, Augusta Matilda
Piga
f. 1858 i Stora Malm (Södermanlands län, Södermanland)
Ogift kvinna, ensam i familjen

chrissan
0

Hon kom dit 3/11 1896 från Hedvig Eleonora, samtidigt som familjen.

Äldsta dottern Elsa Eleonora är född i HE 18951116, död i Aringsås 18970321

Alvesta AI:18 (1891-1897) Bild 138 / sid 128 (AID: v18216.b138.s128, NAD: SE/VALA/00010)

Cheyenne
0

Åh, herregud, där är hon. Min farbror berättade att min farmor Elsa, dvs min pappas och min farbrors mamma, hade haft en syster som avled som liten och att min farmor fick samma namn som hon. Jag hade inte en aning om det.

chrissan
0

31 mars står det i SCB-listan, ingen dödsorsak angiven

chrissan
0

Det var uppenbarligen bråttom att gifta sig, och gå till kungs - hon var underårig

chrissan
0

De får också dottern Thelma Teresia 18981216 och sedan Nils Gösta 19020728 (det heter min bror!)

chrissan
0

Thelma dör 18990504 enl KGF databas

chrissan
0

Ingen dödsorsak där heller

Cheyenne
0

Ja, jag har sett lysningen i Klara fs som Honorines far Axel Elliot undertecknat. Hon var ju blott 17 år och Nils 32 år.

Och där kom den andra flickan. Min farbror sa att det föddes två barn som avled. Jag hade inte en aning om detta. jag stod min farmor nära och det var hon som väckte mitt intresse för släktforskning. Hon berättade 100-tals anekdoter om sin familj och släkt men aldrig att hon nämnde att hon skulle ha haft två systrar till. Det var hennes son, min farbror, som överraskade mig med den informationen för ett par veckor sedan. Och jag hade fel om Nils Göstas födelsedatum, skrev 1901 men det ska vara 1902.

chrissan
0

Man talade inte om sådant på den tiden. Min svärmors far hade två bröder som dog på 1880-talet men det visste inte min svärmor trots ett släktintresse

Cheyenne
0

Hopssan-sa! Äldsta dottern föddes i november 1895. Honorine och Nils gifte sig i Klara fs 1895-06-09……!

Men det var ett extremt lyckligt äktenskap. Min farbror intygade det jag alltid hört. Nils placerade Honorine på en piedestal. Hon var hans allt! Men sen kan man ju i efterhand undra….! Han var 14 år äldre och träffade Honorine därför att han var inneboende hos hennes föräldrar Axel Elliot och S.K Raab…!

chrissan
0

Förförd hette det ju på den tiden

Cheyenne
0

Han var tydligen en stor charmör, en self-made man och oerhört driftig. Ja, hon blev säkert förförd men lät sig nog också förföras ;)

svenake
0

Statistiskt sett så är en stor del av  barn  (första barn)   i äktenskap födda för tidigt??  Ibland  ca 3 mån.   Det kan man tolka som att kvinnan var gravid vid giftemålet.   Förmodligen var ännu fler än statistiken  gravida, men fick missfall.

Min tolkning av detta är =   folk gifte sig av kärlek även på den tiden (1800-talet).  Glad

Och det är väl bra!    Sen fanns det ju enstaka präster som bestraffade sådant, men dom flesta såg positivt på det.

svenne
0

Eller som en vän till mej som fick barn tre månader efter vigseln sa, de (kvinnorna) går inte så länge med barn första gången….Skrattande