Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettlivsöden
Läst 3397 ggr
mosterMimmi
0

Skröna? Swen Öhrn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta kan vara en skröna, sanningshalten är inte befäst Skrönan är från Örkenedstrakten!  Kan någon bekräfta/avvisa så är jag väldigt tacksam

Ur Göingebladet nr 3 1986 Fiskaren berättar:

En av de värsta slagskämpar och stollar som någonsin funnits var Swen Örn.  Han var ungefär jämnårig med Berka-Bengten. De sa att de var bara de bägge och så ”Stor-Nissa Kalle” som kunde lyfta ”löttestenen ella dränglötten” i Ekeshult. Det var en besvärlig sten att lyfta. Den var avsläntad, illavuren och nästan omöjlig att få bra fatt på. Den ligger vid gamla vägen norr om gårdarna. Själv har jag lyft den två tum men Swen Örn tog den upp i famnen och gick en runda med den berättade de gamle.

Swen Örn blev bonde i Ingarp. När han skulle ha roligt så körde han hästskjuts till sta´n. Det var en s.k. staboäcka med ved, kött, fjäl (bräder) eller träkol. När han ses sålt sin vara, gick han alltid på ”kru” och när han hade fått sig ett par ”dragkrokar” skulle han alltid slåss med polisen. Snart hade han en drös ridande poliser efter sig. När han tyckte de blev för många då sprang han. Han var omöjlig på att springa och de kunde inte rida ifatt honom. Men han stannade snart och när någon förföljare kom för nära så slet han ner honom i gatstenen. Men de lyckades aldrig ta honom.

En dag när han var på väg hem från Kristianstad, så låg rövarna och lurade vid Stens lid. De där rövarna bodde i Balsbergagrottan och ibland i ett illsnärje i Torsebro mark, och de brukade försöka röva pengar, mat och brännvin från forbönderna på hemväg. När nu Swen Örn kom där så var vagnen full med brännvin, för han var skickebud åt många uppe i backarna. Och tjugo stycken illbattingar stod plötsligt i hans väg och ställde hästen. Men han hade en lös stängel i vagnen och med den slog han ner allihop. Hur många som ”döe” vet man inte. De överlevande grävde ner sina döda kamrater. De ville inte ha med myndigheterna att göra, det fölket.

Ja, han var en le´er tasse till att slåss och han kunde vara en drummel också. Pigorna på gården lät han inte vara ifred och de sa att han körde hustrun till att stå och lysa åt sig medan han ”gick om pigan"  Så hade han då gjort en piga med barn och det fick sin påföljd. En kväll gick Swen Örn av och an och vyssade ett sjukt barn. Så småningom lade han det sjuka barnet ifrån sig och satte sig i gungstolen. Då small det! Och Swen Örn stöp längs med gungstolen. Någon hade skjutit honom utifrån mörkret.

Länsmannen kom förstås dit höll förhör. Nu var det en backstusittare där som på sistone hade gått omkring och sagt att han skulle skjuta en örn. Denne blev naturligtvis starkt misstänkt. Men han hade alibi. Och ingen blev gripen och dömd för dådet.

Men folket i trakten där talade sinsemellan att de visste nog vem som hållit i bössan. Men de sa inget högt. De kunde hålla ihop, de fattiga torparna. De sa att det var en torpare i Ekeshult som sköt örnen. Och det var pigans far, pigan som Örnen gjort olycklig. Och gungstolen i gården, den gick sen av och an och till när som helst om nätterna. Men det syntes ingen som satt och gungade.

AndersE
0

Rolig berättelse år det i alla fall. Det brukar ju vara så med dessa berättelser att de har en kärna av sanning och runt denna har det broderats en del.

Det är ungefär som med gamla släkthistorier, men kul att se hur mycket fakta man kan hitta i olika arkiv som stödjer berättelsen.

mosterMimmi
0

Ja, jag kan hitta när han föds, men inte när han gifter sig eller skaffar barn eller dör, så efter/tillnamnet är kanske bara ett öknamn.

Men jag ska försöka söka efter den lille le´ingen. För tydligen jämför de honom med Harry Martinssons far i elakheter i en annan av Göingebladets berättelser.

AndersE
0

Vilken tid levde han?

Öhrn hörs som ett soldatnamn.

mosterMimmi
0

Jag tror att han föddes 1834. Jag tar det på  att han och berka-bengten skulle vara jämngamla. Sven Örn skulle vara född på den gamla gården i Örnanäs och där föds en Sven 1834. Men det är inte ägarens son utan de måste vara inhysta eller tjänstefolk??"Min"Sven Örn hittar jag inte mer

Men sedan har jag hittat att en Sven Bengtsson Örn dör av ålderdom 1844, snacka om att bli kollrig. Sven Örn är ju inte ens i min släkt utan bara född på gården. Men skrönan fascinerar mig, är den sann?

AndersE
0

Mimmi, prova att skicka en förfrågan till "Skånes Knektregister". Du kan också söka ï "Centrala Soldatregistret".

mosterMimmi
0

Tack för tipset ska undersöka det närmare.

Fast jag tror inte att han var soldat.Mer att namnet kanske var ett tillnamn. Soldattorpet som förr låg under Örnanäs blev ansvaret flyttat till Ekeshults gård. Den som hade hört Fiskaren berätta är död och det finns ju bara uppteckningen kvar.

AndersB
0

Roligt!

När det gäller tillnamn och sånt i Örkened så vet ni att det finns ett öknamnsregister just för Örkened på DDSS.

http://www.ddss.nu/swedish/default.aspx 

Välj databaser och sedan ligger det längst ned på sidan.

Ny design på DDSS ser jag! Ser lite modernare ut, men resultlistorna när man söker tycker jag är mer svårlästa.