Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: individforskning
Läst 4200 ggr
svenne
0

Genealogiska föreningens arkiv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vid släktforskningsdagarna i Örebro fanns Genealogiska föreningen representerad och jag anmälde mej som medlem. I deras arkiv finns material som är klipp ur svenska tidningar fr.o. m 1937 och framåt.

Som medlem i GF har jag tillgång till detta "klipparkiv" och det är ganska intressant.

Som exempel kan jag ge en dödsnotis för min farfars kusin diakonissan Greta Cederdahl.

chrissan
0

Det arkivet är jätteroligt! Det ska bli mer också.

Man arbetar också med passlistor från hela Sverige med början 1813, de är fotograferade och ska indexeras av medlemmarna i en databas på medlemssidorna

svenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett exempel till är ytterligare en kusin till farfar, vilken jag aldrig har träffat eller sett på bild tidigare, jag kan dock konstatera att han och farfar var väldigt lika i utseendet.

swemah
0

För de som har möjlighet att vara i Stockholm/Solna den 26 september så rekommenderas ett besök på Genealogiska Föreningen.

Det är invigning av det nya GF - med mer material lätt åtkomlig, mer att söka i och mer att hitta. Det blir intressanta föredrag och naturligtvis kan du fynda CD, böcker och inte minst fika.

Öppet 11-17, adressen är Anderstorpsvägen 16, Solna

Kolla också på www.genealogi.net

svenne
0

#3 Det låter väldigt intressant.

mbss
0

Ahh.. Intressant! Är tidningsartiklarna sökbara? Får nog bli ett medlemskap där..

Jerlerup
0

Enda problemet är att materialet bara är sökbart på efternamn. Har man 20 sidor Nyman att kolla igenom blir det lätt lite jobbigt. Men de är registrerade efter dödsdatum i alla fall.

Gnidde
0

Är deras arkiv digitaliserade?? Eller måste man åka dit och söka manuellt.

Hälsningar Gnidde.

chrissan
0

Just detta arkiv är digitaliserat, man söker på efternamn och får upp de fotograferade bilderna. Men som Jerlerup säger så får man söka igenom alla med ett namn. Risken är att man fastnar på en massa annat intressant

swemah
0

Idag är marerialet sökbart på efternamn, men ett av de kommande stegen är att fortsätta med indexering på förnamn. Det är idag över 60 000 sidor med "familjeannonser", där en sida kan ha allt från en  upp till över 30 annonser.

[Cheete]
0

Oh! Jag skulle verkligen vilja söka i det där arkivet! Hur mycket kostar det att bli medlem hos dom? :)

chrissan
0

150 kr, men jag tror de kommer att ha en kampanj på Öppet Hus 26 sept. På släktforskardagarna kostade det 100, för detta år och nästa tror jag.