Nya Zeeland
Behöver all hjälp jag kan få för attt hitta en man, som på Nya Zeeland kallade sig William (Vilhelm) Anderson.
Han skall vara född runt 1837 i Eskilstuna och anlände till NZ 1862. Han skall dessförinnan ha varit till sjöss. När han får sitt medborgarskap 1903 uppger han sig vara 66 år och bott i NZ i 41 år. Han gifter sig med Carolina Stenberg från Bohuslän som var med på skeppet Hövdings andra resa till NZ.
Jag vet att detta inte är särskilt mycket att gå på men vill gärna försöka hjälpa en kvinna som har givit mej så mycket när det gäller Carolina.

Enligt boken SVENSKARNA I NYA ZEELAND av Sten Aminoff var William Anderson född 1838 i Eskilstuna, anlände NZ 1862, blev naturaliserad i New Plymouth 1903-04-29, avled i Stratford 1909-06-27, yrke "farmer", gift i Waipukurau 1875-06-12 med Carolina Stenberg, född 1850-09-25 i Mo, Göteborgs och Bohus län. Hon anlände NZ 1874, avled i Stratford 1934-08-24. Paret hade två eller tre barn (olika uppgifter på olika ställen). Det finns även uppgifter i boken om Carolinas föräldrar, men jag antar att du redan har dem, om inte kan du få även dessa. Var detta till någon hjälp eller kände du redan till det?
Jag antar att de flesta uppgifterna i boken kommer från Alexander Turnbull Library i Wellington.
Tack Anders
De uppgifterna hade jag redan, dels genom boken och dels genom kvinnan från Auckland, som är barnbarns barn till Karolina och William. Hon har bett mej om hjälp med William eller Vilhelms bakgrund som är okänd för henne.
Har nu läst födelseböcker för Eskilstuna 1835-1842 och har ett par möjliga kandidater men sedan hittar jag inte i husförhörslängderna. I födelseböckerna hänvisas till olika platser men dessa platser hittar jag inte i husförhören. Någon med erfarenhet av Eskilstuna kanske??

Eskilstunas böcker är lite röriga! Fämst gäller det stadsförsamlingarna. Jag har mest rört mig i de senare längderna och där brukar det finnas personregister som hänvisar till rätt sida.
Om du skriver in vilka platser det gäller kan vi kanske hjälpas åt att leta?

Vem är "Anders" som du tackar ovan??
Jag ger dej ett par Wilhelm som jag har hittat:
Anders Vilhelm f. 1836-06-14, oäkta
Moder: Lovisa Casimir finns No 63,64,65 Hos Dir Asperén
Carl Vilhelm f. 1837-02-26, oäkta
Moder:Sophia Wilhelmina Lundberg, No 5, Fristaden
Carl Vilhelm f. 1839-07-08
Moder: Maria Vilhelmina Lundqvist no 47 Fristaden
Anders Vilhelm f, 1841-04-18
Far: Anders Ulrik Haglund no 19 Fristaden
Mor: Britta Sophia Nyman
Tack för ditt erbjudande om att försöka hjälpa.

Jag använder Ad Online så jag vet inte om beteckningarna stämmer överens om du ar Genline.
Carl Vilhelm f. 1837-02-26 finns i alla fall i Eskilstuna Kloster och Fors AIc:14 s 9 på gården no 5, som verkar vara Värdshuset. Han verkar vara överstruken och dör möjligen 1837-07-14. I nästföljande längd finner jag bara modern.

Anders Vilhelm f, 1841-04-18 finns i Eskilstuna Kloster och Fors AIc:16 s 107; AIc:17 s 117; men han anges vara född 1842?

Carl Vilhelm f. 1839-07-08 finns med modern på Eskilstuna Klosteroch Fors AIc:15 s 166. Därifårn flyttar de till s 488 i samma bok

Anders Vilhelm f. 1836-06-14 finns i Eskilstuna Kloster och Fors AIb:12 s 135.
Hoppas att du nu lättare kan hitta den du söker!

Har du förresten kikat efter möjliga kandidater i födelseboken för landsförsamlingarna? AD online har två skannade böcker som täcker 1838, en för stadsförsamlingarna och en förlandsförsamlingarna. De knadidater du skrivit här ovan är alla födda i staden.
Först skall jag tacka rätt person, Tack Tord
Linda, jag skall söka vidare i de böckerna du nämnde och även i landsförsamlingen. Tack så mycket !