Jan (Johan) Jansson med familj
Tänkte ta tag i en sida av familjen jag inte rört så mycket.
Hittade åtminstone tre generationer med Jan Jansson (son, far och farfar). Nu visar det sej att Jan Jansson född 1771-03-05 hette Johan (tack! äntligen bröt det mönstret!).
Behöver nämligen lite hjälp med att tyda vart i Norra Råda han är född. Hade tänkt försöka få upp hela familjen i den här tråden.
Ialla fall, nån som ser vad det står efter Johan Jansson?
(bifogar skärmdump) För dom som vill kolla själva så finns han i Norra Rådas födelsebok 1770-1796 på bild 12 / sid 15 (AD Online)
Det ser ut som "Dahlkarstorp", men i Norra Råda AI:2 finns det något som heter Dagkarlstorp på s .346, och där tror jag din Jan/Johan (samma namn!) finns som gift son.
Kan nog stämma. Dalkarlstorp skrevs som Dagkarlstorp förut (fölrstår inte varför prästne skrev så slarvit som han gjorde
). Tack för hjälpen, torsbo!
Nu ska vi se. Ska på nåt sätt lyckas få med mej allt om Jan/Johans familj han hade ihop med Ing(e)borg Larsdotter.
**H.f.l. 1821-1825 Norra Råda, Uddeholm, Dalkarlstorp
**Torp. Jan Jansson f. 1797-06-04
h.h. Ingeborg Pärsdotter(??) f.1796 infl. från p. 204 år1823
s. Jan f. 1824-04-12
Syster Ingeborg Jansdotter f. 1795(??)-08-04 infl. från p. 189 1822 utfl. till p. 89 1824
Fader Jan Jansson f.1771-03-05 sjuklig m.m.
Moder Ingeborg Larsdotter f. 1772 - '' -
Syster Cathrina f. 1804
- '' - Ingborg f. 1806-08-04 utfl. 189 1821
- '' - Maria f.1811-04-21 infl. från p.84 1824 utfl. till Gustafva 1825
Broder Lars f. 1813-12-12
- '' - Jonas f. 1816-10-20
Det här är nog det närmsta jag kommit till hela familjen samtidigt. Återkommer om jag hittar mer familjemedlemmar 
Sprang på ett litet problem med hustrun till Jan Jansson (född 1797, alltså sonen till Jan/Johan). Har inte hittat nåt fullständigt födelsedatum när jag har hittat henne så jag tänkte kolla i födelseboken.
Men till mitt stora (läs STORA) förtret när jag kollar födelseboken så hittar jag två Ingeborg Pärsdotter där. Hur tar jag reda på vem som är "min" Ingeborg? Gör jag det via lysningen med Jan eller hur gör jag?

Vad står det i vigselboken? Ibland nämns ju föräldrarna där.
Har du AD Online, så kanske du kan hitta bouppteckningar där som löser problemen.
En av dom två Ingeborg jag hittade i födelseboken är född i Broddheden så det kan mycket väl vara hennes föräldrar som #5 och #6 nämner. Får nog luska vidare i den familjen :)
Har inget vigelsdatum på Ingeborg och Jan än så länge. Hoppas på att hitta ett snart så jag kan kolla upp det.
En snabb titt i AD Online bekräftat att det är rätt Ingeborg som #5 och #6 talar om. Tack för hjälpen! 
Tack så mycket! :)