PDF:er i Disgen?
Hejsan
Tänkte ge Disgen ytterligare en chans.. Men jag har ett litet problem, jag har en hel del pdf:er som jag vill koppla ihop med personerna men jag kan inte hitta något sätt att göra det på.. Någon som vet om det går?
Du kan vända dig till DIS i din region. Det finns många som är duktiga DISgen. Men inte jag.

Jag anser att det är ett stort problem att man inte kan länka till saker i Disgen. Och det är lite obegripligt eftersom länkar i Disgen borde vara superenkla att göra.
Jag gör så här. Jag tar reda på adressen mitt dokument har i datorn. (Högerklicka, egenskaper, säkerhet är det i Vista). Sen klistrar jag in adressen som kan se ut så här: C:\Users\Jerlerup\Desktop\2113.pdf
Men då får jag inte flytta filerna.
Då vet du var sakerna finns och kan använda "den här datorn" för att hitta det du säker.,

Ja det är ju själva fanken att det inte ska kunna existera något släktforskningsprogram utan, för mig, allvarliga brister… Jag har ju mängder med pdf-dokument som jag vill kunna länka ihop med personer. Undras varför man har möjlighet att länka in ljud-/bildfiler men inte textdokument? Det måste ju vara betydligt vanligare att man har ett textdokument än en film-/ljudupptagning..

Testa Legacy Family Tree som också finns på svenska det fixar att länka till dokument.
Det finns en gratisversion som du kan testa om det är något för dig och personligen tycker jag det är ett bra program som funkar för mig åtminstone.

Hejsan
Jo jag har kört med Legacy (gratisversionen) några månader nu och är nöjd, men jag lyckades inte länka in pdf:er i den heller.. Det var därför jag testade med Disgen igen.. Men om det nu ska gå så kanske det bara var jag som inte kollade på rätt ställe.. Hur länkar du in pdf:erna i Legacy då?

#5 om du går in i bildgalleriet där du infogar bilder så finns där en knapp det står "Fil" på där du kan länka in vilken fil du vill, tex PDF eller word dokument.

Hmm.. Kanske är borttaget i gratisversionen då.. För det finns bara 3 knappar, "Bild/foto", "ljud" och "video"

Ja så var det visst.. Kollade deras hemsida och det är bara i köpe-versionen som man kan länka in pdf:er

#8 ok, jag har kört den i flera år så jag har inte reflekterat över skillnaden mot gratisversionen.