Teresia Elisabet Lindberg
Jag söker föräldrarna till Teresia Elisabet Lindberg, enligt uppgift född i Klara fs i Stockholm den 29/5 1864. Redan som 14-åring (1878) står hon som "Utomäktenskapligt barn utom familjen" så det finns en risk att föräldrarna är okända i födelseboken….!
Föräldrar: Poliskonstapeln Peter Ludvig Bangren eller Bangnor? och hans hustru Maria Charlotta Barendop? (32 år) Hoföddes i Adof Fredriks församling. Genline: 100002.38.45600
Ser nu att jag har skrivit Hoföddes, jag menar ju att hon föddes och att det måste ju stå barndop och inget efternamn på modern. Finns de inte i folkräkningen? Eller om hon finns iden nya dödboken för efter 1947 är hon inte med.

Detta är modern, finns i rote 12 1882:Post 1880-1-5-9285
Baugner, Maria Charlotta
Spinnhushjon
f. 1831 i Skinnskatteberg (Västmanlands län, Västmanland)
Änka, ensam i familjen
Barnhuset N:o 0
Adolf Fredrik rote 5 (Stockholms stad, Uppland)
Mantalsbokföringsort: Okänd
Kyrkobokföringsort: Johannis
Registrerad födelseort: Skinnskatteberg Västmanlands län
1868 i mantalet som fd poliskonstapelshustru. Ludvig Baugner född 11/9 1825 enl mantalet 1855. 1870 är han försörjningshjon på militärförsörjningsinrättningen. Maria Charlotta är fånge.
1860 i Johannes, en dotter till Sigrid Maria Mathilda 18590213.

Maria Charlotta Baugner finns 1870 på Norrmalms Centralfängese, straffad för mordbrand och stöld till 2 år och förlust av medb förtroende för alltid. Hon har haft 6 barn.
Centralfängelset på Norrmalms kyrkoarkiv, Kyrkböcker för straff- och arbetsfångar, SE/SSA/0034B/A I a/12 (1868-1872) uppslag 92.

1880 straffas hon på samma ställe för 2 resan stöld, 4 månader.
1882 för tredje resan stöld 4 månader på Stockholms Norra kronohäkte
(Polisunderrättelser)

Tack alla för era insatser men inser att jag gav er fel födelsemånad igår (febrig och hängig). Teresia Elisabet Lindberg bör inte ha varit dotter till Baugner/Bark och det beror på att hon föddes i Klara fs den 29/11 1864, inte i maj som jag felaktigt skrev.

Men Baugners var intressanta

De var ju det 

Märkligt att modern Maria Charlotta Bark hamnade på fel sida om lagen. Gift med en poliskonstapel som i sin tur var son till en poliskonstapel. Ett uppslag att forska vidare på och skriva något om.

Då får vi försöka på nytt!

Det vore snällt svenne. Hon ska finnas i fl för Klara fs den 29/11 1864, eventuellt i boken för u.ä födda barn.
1864-11-19 Theresia Elisabeth född i Klara församling. Föräldrar Johan Gustav Lindberg,( Tapetserarmästare= klädde om möbler) och hustru Theresia Sofia Svedén eller Svedin 38 år

Tack för hjälpen!
/ En mycket, mycket vissen Cheyenne