Ancestry fritt denna helg
"Search our entire collection of
immigration records for free,
Labor Day Weekend only."

Vilket supertips! Jag har redan lyckats lokalisera ett par av mina emigranter!
Tack för det tipset Alsterolle!
Jäklar - jag måste jobba. Kommer att sitta hela natten när jag kommer hem, men då är ju alla amerikanare ute också. Har provat lite nu och inte lyckats komma in på det jag vill men ska försöka mera sedan.
I alla fall, - TACK FÖR TIPSET !
Nu blir det dåligt med att sova i natt.
Hittade min farfars syster som emigrerade till Seattle Wa. 1904.
Kollade street view på den uppgivna addressen på Google maps. Kul!
När jag klickar det jag vill veta, - så vill dom fortfarande ha betalt. Vad gör jag för fel??

svenake, det står; "Search our entire collection of immigration records for free", dvs det är bara skepps-manifesten som är gratis att titta på.
OK Tack - missförstånd av mej, jag var för ivrig. Eller önsketänkande 
Jag hade nog lite tur som hittade farfars syster i alla fall.
Trots (!)sökfunktionen som inte var någon höjdare. Blir inget abbonemang här.
Men glad blev jag i alla fall med resultatet efter alla ¨trial & error¨ med 60.000+ träffar i genomsnitt..

Och vad är det för fel på Ancestry's sökfunktion? Många klagar men jag hittar oftast det jag vill, bland alla miljoner informationer och mänskliga misstag vid transkribering

Det är inget fel på Ancestrys sökfunktion, det är bara jag som inte kan hantera det på rätt sätt. Jag vet ju att Ni är många som hittar uppgifterna och då VET jag att även jag borde göra det..
Sen om det tar ett eller två år att lära sig är en annan historia, men lära mig skall jag….
#9 Det som irriterade mig mest var att sökningen inte följde de uppgifter man knappat in. Träffarna borde ha blivit betydligt färre om så var fallet.
Kanske var det bara i helgens friversion det var så, men det lär jag aldrig få veta.
Jag har ännu inte efter 10 år hittat min farmors far och hans bror. (August) Wilhelm Sjöholm född 03/01/1848/ dvs 1 mars 1848 i Lund, bagare och hans bror (Johan) Edvard Sjöholm född 09/09/1859 i Östraby, vagnmakare. Wilhelm bodde i Gråmanstorp och blev änkling och emigrerade 9 mars 1880 och Edvard bodde i Östraby och emigrerade 24 april 1884. Om nu det finns någon som har lust att leta dem.

#11 Jag förmodar att du talat om att du vill ha träff på exkta uppgifter. Sedan kan det ibland vara så att det namn man söker på kanske står i ett annat fält än huvudperson, (kanske den man ska till etc). Att använda * som jokertecken är ett annat sätt.
#13 Ska ge det en chans och göra en test ikväll och se om resultatet blir annorlunda då. Om inte annat så för att kolla några emigranter jag redan känner till resdetaljerna om..tror jag

#12 Detta skulle kunna vara en av dina Sjöholm som kommer till New York. Uppgiften att han är en hon syns inte i manifestet, och att han kommer från Danmark beror säkert på att fartyget kom därifrån
New York Passenger Lists, 1820-1957
about Edward Sjoholm
Name:
Edward Sjoholm
Arrival Date:
25 May 1884
Birth Year:
abt 1859
Ethnicity/Race/Nationality:
Danish
Place of Origin:
Denmark
Port of Departure:
Hamburg, Germany
Destination:
New York
Port of Arrival:
New York
Port Arrival State:
New York
Port Arrival Country:
United States
Ship Name:
Polaria
Tack Swemah, har ej sett honom på någon annan lista hur går jag vidare när jag inte vet var han tog vägen?
Ancestrys sökfunktion är rätt bra, men jag blev också tokig i början. Det tar lång tid att lära sig hur man ska använda den på bästa sätt.
Jag säger nog som Relling…tills vidare.

17# finns det några bra tips/guider för hur man söker på bästa sätt?

#12 Det måste vara samma som vi diskuterade här.