Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 4641 ggr
Linda-A
0

Carl Josef Ivar Andersson - död när?

Jag såg på Svars hemsida att folkräkningen för 1910 och församlingsböckerna för Asker fs fram till 1921 hade kommit ut. Jag tänkte att någon med ett abonnemang hos Svar kanske kunde kolla var nedanstående person befinner sig och när han dör.

Carl Josef Ivar föddes 1890-09-30 i Stora Mellösa (T), son till Lars Ferdinand Hidman/Andersson och Lovisa Andersdotter. År 1900 bor han och familjen i Skrattorp, Asker fs, troligen i huset Stavstugan.
Enligt min farmor ska Ivar ha "dött ung" i TBC på Båsenberga i grannsocknen Västra Vingåker, men hon vet inte när. Ivar nämns inte i moderns bou från 1924 så någon gång dessförinnan måste han ju ha avlidit.

Tack på förhand!

chrissan
0

Föräldrarna bor 1910 på Larstorp i Asker med två barn men ingen Ivar. Han finns inte i folkräkningen heller. Men han kan ju vara i V vingåker.

Linda-A
0

Med bara två barn? Det finns 4 barn i syskonskaran, iofs kan ju de äldsta ha flyttat hemifrån vid den åldern.
Jag tror att Ivar levde så långt in som på 1910-talet. Jag har två bilder där min farmor identifierat, iofs något osäkert, en ung man som Ivar. På ena bilden finns nämligen hela syskonskaran med och systern Rut (f 1893) är då gift och har fått äldsta barnet, vilket borde tyda på att bilden är tagen efter 1910.

I och för sig kan ju farmor ha helt fel i att det är Ivar som är på bilden. Klurigt!

chrissan
0

I församlingsbok Asker AIIa:4 sid 505 finns de. Ivar flyttar till V Vingåker 16/11 1907, systern Anna dit 5/11 1910, Rut till sid 561 1908. Resten till sid 744 1911.

chrissan
0

På sid 744 finns 4 barn åter i hemmet, men inte Ivar.

De bor på Nydal, Bysta ägor

Linda-A
0

4 barn men Ivar är inte ett av dom?! Så det skulle ha funnits fem barn i syskonskaran Förvånad I så fall är det helt nya uppgifter för mig!

chrissan
0

I AIIa:10 sid 1061 ser man att Rut gifter sig 1916 i Matteus, Stockholm dit hon flyttar 1/5 1916. Även brodern David flyttar dit 22/3 1918. Ivar finns inte med familjen. Det verkar som Rut får ett barn 10/4 1916 (långsamt mobilband gör att det tar tid att få fram!)

Linda-A
0

Många nya uppgifter du hittar!
Jag ska lägga in bilden på syskonskaran när jag kommer hem i kväll så kanske det går att få en mer exakt datering. Jag hoppas fortfarande att det kan vara Ivar som är med på bilden som då borde vara tagen ca 1918 baserat på Ruts barns födelsedatum (om det är sonen vill säga).

Men var 17 är Ivar?! Om det inte är Ivar på bilderna jag har, vem är det då? Ett mysterium detta!

Linda-A
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är bilden jag skrivit om i tidigare inlägg. Den sittande mannen längst till vänster ska föreställa Ivar har jag fått berättat för mig. När tror ni bilden är tagen? Den lilla pojken är Ruts barn, född 1916. Kan man då datera till att bilden är tagen ca 1918?

svenne
0

Hej Linda, du skriver i #0 att bouppteckningen efter modern, Lovisa Andersdotter är från 1924 men i din släktsida, dit länken leder står det att hon dog den 16/8 1928.

Oavsett vilket av Lovisas dödsår som är rätt finns väl inte så mycket annat att göra i dagsläget än att plöja igenom SCB-utdragen (finns på SVAR) över döda i Västra Vingåker från 1928 (1924) och bakåt och se om han finns där. Finns han inte där kan det vara motiverat att även gå igenom samma år för Askers socken. Om han var ung, ogift och sjuk i tuberkulos kan han ha flyttat hem till föräldrarna den sista tiden. Det är lite tidsödande att gå igenom materialet men det brukar efter lite tålamodsarbete ge resultat.

Om inte han återfinns där så hittar du honom troligen i den nya CD:n Sveriges dödbok 1901-2009 som utges om en dryg månad. Då de allra flesta församlingar är kompletta finns om inte förr, en stor chans att gåtan får en lösning då.

Linda-A
0

#9 Jag märkte att jag skrivit fel men då var det för sent att ändra i inlägget! Rätt dödsår för modern är 1928.

Jo det blir nog till att ta ett 3-timmarsabonnemang hos SVAR och börja bläddra.

leja
0

Av kläderna att döma så kan den vara tagen 1918. Det var inte lika snabba modeväxlingar på den tiden som idag. Men längden på kjolarna tyder på att det var före 20-talet och den är senare än sekelskiftet om jag bedömer kläderna rätt.

Vad ska man ha som signatur tro?

Linda-A
0

Ok! Då kan jag säga att bilden är tagen i slutet av 1910-talet utan att vara allt för fel ute.
Frågan är ju varför Chrissan inte kunde hitta Ivar i Folkräkningen 1910. Iofs kan han ju flyttat vidare från Vingåker till något av länen som inte finns utlagda ännu eller så är han redan död då. Jag ska gräva vidare.

chrissan
0

Vingåker är inte inlagt ännu - det ligger i Sörmland. Han kan ju finnas där, men församlingsbok och flyttlängd finns inte på nätet än

svenne
0

Att inte chrissan hittade honom i 1910 beror säkert på att han bodde i en socken som ännu inte är registrerad, Västra Vingåker t.ex finns ännu inte med. Allt material för 1910 års folkräkning ligger inte ute på nätet än, det uppdateras tydligen efter hand, men eftersom SVAR håller på med Södermanland just nu så kan inte materialet för Västra Vingåker vara så långt borta.

Håll ut!Flört

svenne
0

Två själar och en tanke….Glad

Linda-A
0

Jag tror att jag är lite virrig idag! Jag tittade ju på Svars hemsida innan jag skrev mitt förra inlägg och såg ju då att Sörmland inte fanns med ännu och eftersom jag är från Vingåker själv borde jag ju kopplat att Chrissan inte skulle kunnat hitta honom där 1910…

svenne
0

Jo, Sörmland finns med, men inte alla socknar än.

Linda-A
0

Lite optimistisk är jag kanske men någon har kanske hunnit hem från Örebro och installerat den nya skivan med de döda?
I så fall vore jag väldigt tacksam om någon kunde prova att söka efter Ivar!

svenne
0

Här är han, men din uppgift om födelseåret 1890 är fel, i husförhörslängderna uppges han vara född 1889-09-30 vilket också stämmer här.:

18890930

Larsson, Karl Joset Ivar

Högsjö Fabrik

Död 15/6 1912.

Kyrkobokförd i Västra Vingåker (Södermanlands län, Södermanland).

Född 30/9 1889 i Stora Mellösa (Örebro län, Närke).

Ogift man.

Anm:
Begravd i Brevens Bruk
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Västra Vingåker, Vingåkers kn (Södermanlands län, Södermanland)

Födelseförsamling i källan:
Stora Mellösa (Örebro län)

Källor:
DB, FS

Linda-A
0

Födelseåret blev säkert fel när jag skrev tråden eftersom jag själv skrivit fel på min hemsida, och tråden startades på lunchrasten på jobbet. Pinsamt. Men super att han fanns med! Tack för att du slog upp honom!

Att han kallade sig Larsson var en nyhet, alla andra syskon använde Andersson eller Hidman (farfaderns soldatnamn). Men farmor hade alltså rätt i att han dog ung, 23 år blev han bara.

chrissan
0

HAn dog mycket riktigt av lungsot enligt SCB-lista för V Vingåker