Identifiering av person(er).
När jag satt och tittade i Kungsholmsskivan så hittade jag där en bild av personalen vid Filfabriken på Bergsgatan 23. Foto 1894. DN och så källan (SSM (F91032).
Nu undrar jag om man på något sätt kan ta reda på vem som var vem så att säga. Var man vänder sig och till vem?!
Varför jag undrar är att det är en släkting till mig som skall ha varit härdare hos Sthlms Nya Filfabrik och det är inte omöjligt att han är med på fotot.
Det jag gjort några gånger är att lägga ut bilden på anbytarforum. Med en bra "titel" kan man ha turen att rätt person hittar det. Jag har haft den turen någon gång…
Förstår jag "DN" rätt som att bilden funnits i tidningen? Kan det vara så att originaltidningen har en bildtext?
Ett annat tips är ju att om man skriver om sina släktingar på många ställen - egen hemsida, anbytarforum, Proveniens - så ökar ju chansen att någon annan med samma intresse, och kanske kompletterande uppgifter, hittar och tar kontakt.
Mitt "succebesök" igår är en följd av att jag var med i en tidningsartikel i HD, där jag berättade om min släktforskning. En släkting läste tidningen och tog kontakt med mig. Och på den vägen är det…
Att lägga in länkar (se stycket ovan), och "namedroppa" i olika forum ökar ytterligare chansen att Google leder rätt…
Jo, jag kom att tänka på Anbytarforum för en stund sedan.
Ditt tips ang. att skriva om sina släktingar på många ställen är jätte bra och jag har ute en (hel) del om Svalstedarna. Tyvärr så verkar det inte vara SÅ många som forskar på dem av ngn anledning..?! Åtminstone så har jag fått den uppfattningen. När jag såg "DN" så funderade jag också på om den kan ha funnits i tidningen men jag har ingen aning om det. I och för sig så kan man ju ta kontakt med DN och höra med dem. Det kan ju inte bli mer än ett "jakande" eller "nekande". Det stod "DN" på Kungsholmsskivan.
Jag läste om ditt "succebesök" igår och jag får säga att det var en mycket trevlig läsning.