Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: läshjälp
Läst 6858 ggr
[Cheete]
0

Ort i födelsebok, Norra Råda

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan inte tyda orten i födelseboken för Margreta Jansdotter som föddes1761-02-28 i Råda socken. Föräldrarna är JAn Jönsson/Jonsson och Karin (?) Elofsdotter.

Margreta (Margareta) hittas på sidan 205 i födelseboken 1725-1769 i Norra Råda.

Har en gissning på vilken ort det kan vara men stavningen verkar vara fel eller så är det skrivstilen (prästens handstil) som förstör totalt för mej. Ser verkligen inte vad det står.

Nån annan som ser vad prästen eventuellt skrivit?

Bifogar en bild om nån kan tyda vad som står skrivet där (texten börjar där det står Jansdotter)

Cheyenne
0

Får det till Hagälven.

[Cheete]
0

Skulle ju kunna vara det. Dock får jag första bokstaven till G Obestämd

[Cheete]
0

Nu har prästen kladdat i husförhörslängden med. Denna gången på Margretas första mans födelsedatum!

Ser att det står år 1759 (eventuellt 57, prästen har kladdat där med) och dag 30 men månaden har ändrats från 5 (maj) verkar det som till….. Ja, kladd!

Vet inte om bilden är till så stor hjälp. Husförhörs boken är i samma socken men årtalet är 1783-1792 och sidan 218.

[Cheete]
0

Behöver lite hjälp med Margretas andra mans födelseort. Ser verkligen inte alls vad som står där Skäms

[Cheete]
0

I senare husförhörsboken ser det ut att stå Gumh. vilket jag tolkar som Gumhöjden.

Yred3
0

Grönberg eller Grönborg tolkarr jag det som.

Cheyenne
0

Cheete, visst befinner vi oss i Norra Råda fs, Värmlands län, inte Råda fs i Skaraborgs län? Du använder båda församlingarna i ditt ursprungliga inlägg.

Hagälven (det står Hagälfwen i inlägg #0) ligger i Norra Råda, Värmland

En av Margaretas dopvittnen uppges höra hemma i Geijersholm vilket man finner i Norra Råda.

[Cheete]
0

Ja, det är Norra Råda fs. Ledsen om det blev lite förvirring där. Tolkar dock fortfarande H:et som ett G i ortsnamnet Skäms Men Hagälven kan nog stämma :)

Vilket inlägg syftar du på när du ser Grönberg/Grönborg?

Cheyenne
0

Jag kämpar själv med den gotiska handskriften. Bifogat, bokstaven "H"

[Cheete]
0

Men herregud vad jobbig! H ser ju ut som G Obestämd

Jaja, får väl slåss vidare med bokstäverna :)

svenne
0

#0-1 Hagälfwen, tveklöst.
#3 Kika i en annan (senare) hfl och se om det finns något att jämföra med.
#4 "Gumh." Gumhöjden, absolut.

[Cheete]
0

Behövde inte kolla i en senare hfl då prästen kladdat dit datumet precis ovanför namnet (plus att första makens dödsdatum står på sidan så det var ingen idé att kolla i nån annan, då han dog inom åren för hfl i fråga).

Då kan jag skriva in Hagälven på Margreta Glad

Hihi, första gången jag har rätt om ortnamnet Skrattande Oskyldig

Tack för hjälpen allihopa Glad

Återkommer om jag behöver mer hjälp :)

[Cheete]
0

Oh!

Ni får gärna ge er tolkning på vad Margretas föräldrar heter i efternamn respektive förnamn.

Fadern vet jag heter Jan i förnamn. Efternamnet är dock lite svårare att tolka. Ser ut som Jonsson eller Jönsson där.

Modern heter Elofsdotter i efternamn, förnamnet är lite svårt att se. Står det Karin/Carin?

torsbo
0

Pappan heter Jan Jönsson (se det lilla strecket ovan "o".  Mamman heter Carin Elofsdotter.

[Cheete]
0

Tack så mycket för hjälpen Glad Det är inte lätt att veta om en del streck ska vara där eller inte. Speciellt när det är så litet att det ser ut att ha hamnat där av ren slump Skäms

Yred3
0

Jag som trodde att det stod Stiernfors på ortsnamnet!

[Cheete]
0

Behöver lite läshjälp igen Skäms

Behöver låna nån annans ögon för att se vad det står för dödsdatum på bifogad fil.

För er som vill kolla sidan själva så är det Norra Rådas husförhörsbok år 1811-1815 Torkhuset i Uddeholm sidan 67 (eller bild 72). Pojkens namn är Jöns, tredje uppifrån på sidan.

[Cheete]
0

Behöver ytterligare läshjälp. Den här gången vart Per flyttar. Nån som ser vad det står? Obestämd

Bifogar fil. Dom som vill kolla själva så finns han på SE/VA/13399 Norra Råda AI:2 (1793-1800) Bild 196 / sid 378. Per är son till Jöns Jansson och Marit Eriksdotter.

Linda-A
0

Mårserud tror jag att han fylttar till.

leja
0

0611 Tycker jag att det står, men det ser lite svårtytt ur. Mårserud får jag det till också.

Vad ska man ha som signatur tro?

[Cheete]
0

Den är jäkligt svårtydd den där Skrikandes

Hittade Mårserud i Östra Råda :)

Ello
0

Det står 1811. Dog den 26 Juni.

Hans dödsnotis finns i Norra Råda F:1 (1799-1861) Bild 23/sid 39

[Cheete]
0

Tack så mycket för hjälpen! :)

[Cheete]
0

Behöver läshjälp igen Skäms

Den här gången är det torparen / soldaten Lars "nånting" Byfält. Han har ett patronymikon utskrivet men jag kan inte tyda det Skrikandes

Bifogar fil.

svenne
0

Jacobss[on]

Yred3
0

Jacobs son Fält

[Cheete]
0

Behöver lite hjälp igen Skäms

Den här gången är det vad det står i inflyttningsrutan för Lars Jacobsson Byfält. Nån som ser vad det står? Obestämd

[Cheete]
0

Behöver hjälp igen Skäms

Vartifrån är dom inflyttade? Ser inte vad det står. Vill dock på nåt sätt få det till Mosberg 34 eller nåt men det kan inte stämma Skrikandes

[Cheete]
0

Skulle väldigt gärna vilja veta vad ni tror att det står för orter i inlägg #27 och #28. Har kört totalt fast i forskningen när det gäller den här familjen Skrikandes

Yred3
0

Det står klart och tydligt Mosberg överst på sidan, varifrån de kom den andra orten är jag osäker på.

Yred3
0

Det kan nog vara Föske!fors

Yred3
0

Jag vet inte varifrån utropstecknet kom ifrån men ortens ska vara Föskefors.