Per Johan Fritiof Johansson 1866
Eftersom jag fick sådan fantastisk hjälp med brodern Samuel Ludvig Johansson, så önskar jag nu hjälp med Per Johan Fritiof Johansson 1866-01-18. Han ska ha kommit över till Usa, Bridgeport , Conn. tidigare än sin broder, dom umgicks lite men blev sedan ovänner angående en kvinna. Han lär ha arbett på Kopparfirma i Bridgeport. Bör ha åkt till USA mellan 1886 - 1890.

svenake! Är detta den du söker (från folkräkningen 1890). Han står utan efternamn
. Han anges även vara frånvarande vid inskrivningen så han bör ha emmigrerat innan 1890 som du skriver.
Per Johan Frithiof
Handl.
f. 1866 i Stockaryd (Jönköpings län, Småland)
s.
Ogift man, barn i familjen
Kattarps Jernvägsstation
Kattarp (Malmöhus län, Skåne)
Frånvarande vid inskrivningen
Exakt

Jag puttar upp denna tråd då svenake har nämnt honom idag.

Enligt svenake ska Per J F Johansson finnas på adressen 182 Hancock Street i Connecticut. Adressen finns i Meriden, Middlesex, Connecticut enligt karta.
Jag finner ingen Per som stämmer därimot ett antal Peter Johnson född 1866 vilka återfinns i census 1900 och 1920 i städerna Meridien och New Haven i Connecticut.
I den bok jag har fått av barnbarn, så finns vissa smärre tveksamheter bl a om utresedatum, så det kan mycket väl vara så. I boken anges 182 Hancock street, som ju inte finns i Bridgeport, dock finns Hancock ave. Jag tror att det kan vara den istället och den ligger rätt nära broderns boende och senare affär.
Det är ju också mycket möjligt att han på grund av osämjan med sin bror, bytt namn helt och hållet, alternativt avlidit före 1900. Jag har sökt bland, tidningar, dödsrunor och olika svenska föreningar men inte hittat honom.

The City Directories för Bridgeport i Connecticut år 1895 och 1899 finns på Ancestry.com
Någon med tillgång till Ancestry kanske har möjlighet att kika i dessa för att se om Per J F Johansson (eventuellt Peter Johnson) är listad.

svenake.
Per J F Johansson ska ju enligt uppgift ha varit anställd vid The Bridgeport Copper Company (Copper = Koppar) och du skriver också att du ej funnit någon uppgift om företaget. Jag funderar på om det inte har skett en sammanblandning av företagsnamnet.
Jag fann dels denna sida med historisk fakta om The Bridgeport Brass Company (Brass = mässing) De gjorde ffa olika lamphållare i mässing, allt från fotogenlampor till cykellampor. Kan stämma bra med Pers bakgrund som Smed även om mässing är ett helt annat material än järn att jobba med.
Tillverkningen var belägen vid hörnet av Willard Street och Crescent Avenue i Bridgeport.
Men jag fann även denna sida där man mer ingående redovisar företagets historia och där framgår det att The Bridgeport Brass Company även framställde bla isolerad koppartråd (insulated copper wire) och även ett antal andra produkter i koppar.
Citat från sidan; "Their adaptability allowed them to fill and manufacture more than just brass products, and by 1895 they were producing copper and bronze materials."

Det finns ett The Bridgeport Copper Company också.

#10 Var fann du den uppgiften?

#11 www.google.com

Googla på "Bridgeport Copper Company" (med citationstecken).

#12 Jag är rätt övertygad om att de flesta förstår att du använde dig av Google…..! Jag frågade var du fann uppgiften, inte hur.
Hur som helst, Google när det är som "bäst". Söker man på Bridgeport Copper Company utan citationstecken får man inga träffar. Klämmer man dit citationstecken därimot….!
Jag tackar för alla tips, - hade inte sökt på "bridgeport copper company" men på många andra varianter. Jag bruka även använda plus- och minus-tecken, och även söka på altavista, IE och andra motorer, med olika stavningar och så. Dock vet jag ju inte om de uppgifter jag har i boken är 100% korrekta, så jag söker brett. Naturligtvis kan jag ha hoppat över någon viktig ledtråd eller missförstått något också. Jag söker vidare, men som sagt tack för alla hjälp.
Söker fortfarande - och nu har jag fått ett tips. Han kanske ändrade sitt namn till Fritz Johnson.
Och det finns en Fritz Johnson, gift med Anna, dotter Sylvia, och dotter Helen. En Helen J Peterson är gift med en Arnold C Peterson.
Tänk att ändra Per Johan Fritiof Johansson till Fritz Johnson, - kan det verkligen stämma??
Någon som vet var man hitta obituaries i Connecticut?
sökt efter länkar i detta forum men inte hittat, men visst finn det en länksamling någonstans?
Vad är den svenska översättningen till obituaries? - Dödsruna? Nekrolog?
Verkar mer och mer troligt att denna Fritz Johnson är den man som jag söker, gift med Anna Olson, dotter Helen 1907 och Sylvia 1907.

Inte ett svar på #17, men lite om Fritz i #16. Han uppges vara född i januari 1866, och invandrad 1888, enligt census 1900. Han är slaktare. Vid census 1910 så är han salesman meat market, vilket stämmer med slaktaryrket.
Och så långt stämmer allt, men kan man se när han byte namn?
Själv ville han inte bli kallad slaktare, för han dödade inte djuren, han kallade sej meat salesman.
Han var född 1866-01-18.

Vet du att han var slaktare, jag har bara sett att han arbetade inom kopparindustrin.
I census 1900 bor denne Fritz som inneboende i den blivande hustruns familj, vilket ger vissa möjligheter att spåra henne om det så önskas. Att Fritiof blir Fritz är inte så konstigt, men vet vi vad han kallade sig i Sverige (förnamn alltså)
Det finns ju minst en annan Frits född jan 1866 som utvandrar 1888, med efternamn Johanneson, så….

Och det framgår av census 1920 att Anna är änka, så mellan 1910 och 1920 avlider Fritz
Eftersom det är långt tillbaka vet jag inte säkert vad han kallades i Sverige, men jag har fått uppfattningen att han kallades Per-Johan även om han inte hade ett bindestreck.
Jag har fått en släktbok från ett barnbarn till hans bror, Samuel, och där nämns några olika yrken, och jag får uppfattningen att han även jobbat i en "köttbutik". Han har även varit chaufför åt en läkare och kört ut is, "en iskarl". Har även en bild (vykort) där han står vid en båtreling. Är dock inte absolut säker på att det är rätt broder.
Brodern Samuel ÄGDE en köttbutik och även hans svåger om jag förstått det rätt enl mail.
Minns ej just nu, men var inte den andre Frits Johanneson född någon höstmånad?

Den Frits jag åsyftar är följande person
Post 232327
Johannesson, Aron Frits
Hemmason (ogift man)
f. 21/1 1866 i Norra Hestra, Jönköpings län (Småland)
Utvandrad 14/2 1888
från Bjärsved Jutabäcken, Norra Hestra, Jönköpings län (Småland)
till Amerika
Källa: SVAR; Husförhörslängd, vol. Norra Hestra A1:3, s. 16
Emibas emigrationsakt: Norra Hestra F 1888 007
Han heter också Fritiof i hfl
Bra - då vet jag att det inte är han.
Det svenska namnet var
Per Johan Fritiof Johansson 1866-01-18, född i Stockaryd där föräldrarna bodde på Stationen. Verkar som dom valde att bo just på järnvässtationer även på andra ställen.
Men det är alltså inte Aron Johannesson från Hestra jag söker.

Nej, men han kan mycket väl vara den Fritz Johnson som finns i Connecticut. Född i januari och bevisligen utvandrad 1888.
Vi har ju ingen säker utvandringstid för Per Johan Fritiof. Vi vet att han markerats som fattig i hfl, vi vet att 1887 tog ut personbevis för att börja syssla med handel, men sedan hittar inte jag någon evidens för när han försvinner. Kanske finns det någonstans i kyrkböckerna, något som kan hjälpa till med att visa när Per Johan Fritiof reser till Amerika
Rätt. Jag har ingen exakt utflyttningstid och jag vet inte vilken väg han for. Jag har honom i Kattarp 1894, men jag vet inte om han verkligen var där eller om han bara stod kvar.
Ur husförhörslängd SVAR 12 kattarp AI:14 42659 4/8 "erhållit utdrag ur prestbetyget d28/3 87 för att söka handelsrättighet"
Även Svar 12 Kattarp A1:14 42659 4/8 pag 284 "Särskild förteckning"
Tror att han kan ha stuckit iväg, antingen från mönstring eller någon familjeskandal??
Om han sticker utan att ta flyttbetyg så kan han väl stå i särskild förteckning?? (min tolkning)