Etikettbyggnader
Läst 5776 ggr
Evert
2008-11-16, 23:11

Gråbergsgatan Göteborg

Min mormor Anna Claesson bodde i ett vitt hus i vinkel mot Gråbergsgatan nedanför Gråberget,utedass,vattenpump på gården  undrar om nån har kort eller vet nåt om detta?

Håkan

AndersE
2008-11-17, 14:57

Foton på miljöer är spännande och värdefulla. Har man anor som bott på gård så kan man ha tur att hitta bild och information i Gods och Gårdar. För villor kan man hitta motsvarande i Svensk bebyggelse.

Något sådant känner jag inte till för hyreshus. Ibland kan vykort vara en källa. Det finns vykort från nästan alla tänkbara miljöer i de flesta städer.

chrissan
2008-11-17, 17:38

Finns det inte en stor databas med bilder från Göteborg? Lite Gogglande finner:

Göteborgsbilder

Här söker man

Jag testade Gråbergsgatan och fick fram en hel rad bilder

Solveig
2008-11-17, 20:04

Jag hade sparat en adress om gamla Göteborg som bokmärke förut, men den försvann i en datakrasch. Jag tror det var på gamla anknuten eller Verandan jag fick den. Det var precis vad Håkan skulle behöva.

Jag bodde på Gråbergsgatan 1965, det var fortfarande dass på gården men vatten inne i alla fall, spisen drevs med gaspoletter som man köpte i mjölkaffären och man måste ha transformator till radion för det var 127 V likström. Men hyran var låg, perfekt för en fattig dstudent.

svenne
2008-11-17, 21:03

#2 Jag får inte fram någon träff alls på någonting i den där databasen.

chrissan
2008-11-17, 21:19

Samma söksystem som gravstenssök mfl: Gå in på enkla sökningar, skriv Gråbergsgatan med STOR bokstav i början på raden Var? Då funkar det.

svenne
2008-11-17, 23:05

Aha, det var det där med "stor bokstav" som spökade.
Man är van att det inte spelar någon roll längre…
Tack för upplysningen, det var många trevliga bilder.

xannq
2010-08-15, 23:10

Jag bodde förs på Gråbergsgatan 28 sen på 37 som också kallades Krokstigen. Nedannför mot Slottskogsgatan fanns inga hus. På Krokstigen fanns ett hus till …det var delat mellan två damer…ena halvan var målad och fin den andra ganska förfallen men det var nog det enda hus där som inte hade vatten inne. Sen fanns ju hus som gränsade till Kustgatan och Höglundsgata och dom kanske hade lite sämre standard.
 ska kolla alla länkar sedan. Har sett ett foto där " mitt hus" och min skola var de enda man kunde se på det …ett jättefint foto och jag skulle gärna vilja komma över en kopia.

Upp till toppen