Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettdatorprogram
Läst 6284 ggr
AndersE
2010-04-08 12:17
0

TNG - The next generation

Jag startar en ny diskussion kring "moderna" hemsidor och flyttar hit kommentarer från PHP-strängen

AndersE
2010-04-08 12:19
0

AndersE

10-04-06
08:53

Hantera inlägg

En sak jag sett på TNG-sidan är möjligheten att göra korskopplingar på ett sätt man inte kan i t.ex. DisGen.

Dvs att en släktbild typ denna "veckans bild" kan vara kopplad till alla personer som finns på bilden. Det kan ju ge en bättre bild av personernas relationer - på ett sätt som inte är möjligt i ett traditionellt släktträd.

På liknande sätt kan man ju koppla personer till platser med länkar till kartor osv.

Samtidigt är ju alltid risken att ökade möjligheter ger sådan komplexitet att det blir för svårt och tidsödande att arbeta med det.

Och just där kan ju större databaser - av typ hembygdsdatabaser - få en viktig roll. Som administreras centralt, med kompetens och resurser, men där många användare/medlemmar är med och skapar innehållet.

Det kan ju finnas kommersiella möjligheter i detta, men i huvudsak tror jag det är något som får byggas av ideella krafter. Potentialen om sådant börjar byggas borde dock bli stor och kunna användas t.ex. i forskningssyfte. Att samverkande släktforskare tillsammans bygger något som ger ökade historiska kunaksper. Intressant!

AndersE, värd på Proveniens och Engelholmiana

#14Bild på Jerlerup

Jerlerup

10-04-06
09:49

Hantera inlägg

Intressant det där med sidan med korskopplingar. Är det med php?

Den skulle jag vilja se också!

/T

#15Bild på AndersE

AndersE

10-04-06
10:06

Hantera inlägg

#14 Tänk en sida med fotosamlingar, släktträd, kartor osv i olika databaser. Och sedan länkar kors och tvärs som håller samman allt…

Här är en sådan sida - länk - gjord med TNG7. Om man går in på släktsidans "Photos" så ser man att varje foto är länkat till en eller flera personer.

En person kan ha en mängd foton och dokument länkade till sig.

I det här exemplet är det ju en släkts sida, men det skulle ju kunna omfatta en socken eller bygd likaväl. Jag tycker det ser intressant ut.

Programmet - TNG7 - kostar 30 US dollars.

#16Bild på chrissan

chrissan

10-04-06
10:16

Hantera inlägg

Ja den var tjusig. Undrar hur mycket jobb som ligger bakom?

Medarbetare på Proveniens, Retriever och Järnbruk

#17Bild på AndersE

AndersE

10-04-06
11:35

Hantera inlägg

#16 Jo, det ser så pass komplett ut att man får lust att testa…

Det finns en "demo" för såväl användare som administratör, däremot verkar man inte kunna ladda ner någon gratisversion.

#18Bild på AndersE

AndersE

10-04-06
11:41

Hantera inlägg

Jag hittade en svensk tng-sida.

#19Bild på AndersB

AndersB

10-04-07
10:44

Hantera inlägg

TNG är ju ett välkänt program som utvecklats under en tid och kostar också. Jag gillar inte riktigt hur sidorna ser ut, men har inte studerat det i detalj.

Har nu testat något lite med bilder i FTPHP och sett att det fungerar bra med manuella inlägg av bilder. Om jag förstått det rätt kan bilder länkas till flera personer.

Kanske Phryxe har bättre koll på det, men jag tror att, om man har länkar till bilder och annan media i GEDCOM-filen, så behöver man inte ladda upp alla dessa en och en. I gedcom finns en länk (path, sökväg) till filen, och genom att ladda upp filerna till motsvarande sökväg på servern så hittar programmet bilderna. Och sådan massöverföring av bilderna kan man göra med FTP.

En detalj som inte verkar vara klar i 0.4.2 är att ta bort upplagda länkar till multimedia. I alla fall hittade jag inte hur jag skulle göra det… Men det kommer säkert.

#20Bild på AndersB

AndersB

10-04-07
10:48

Hantera inlägg

#12-13 Finns det möjlighet att få kika på den där TNG-sidan? Det låter väldigt intressant när man försöker bredda användandet från rena släktsajter till större hembygdssajter. Inte alltid helt lätt eftersom nästan alla program byggs för att visa upp sin egen släkt.

#21Bild på Jerlerup

Jerlerup

10-04-07
14:25

Hantera inlägg

Den där TNG-sidan verkar inte ha en bra funktion för att skriva upp källor och länka personerna från källan till personer. (tex en husförhörslängd.)

Annars är jag ganska imponerad faktiskt av vad man kan göra. Det finns en enklare funktion för att länka dokument och bilder till flera personer. Det är ju bra.

/T

#22Bild på AndersE

AndersE

10-04-07
19:16

Hantera inlägg

#20 Det vet jag inte. Jag fick kika på en mycket tidig testsida.

#21 Det jag sett är att man har en avdelning med källor (i listan till vänster, ungefär som med Photos, se #15) som man sedan länkar på samma sätt.

Det påminner lite om hur man lägger upp källor i DisGen och sedan kopplar till olika uppgifter. Det går att sortera källorna i olika grupper - typ socknar eller typ av bok, men jag vet inte om det går att ha olika nivåer av undergrupper, vilket ju behövs. Jag antar dock det.

Yellandsidan verkar källorna ligga under "notes" fördelade på två "träd".

AndersE
2010-04-08 12:25
0

#24Bild på Jerlerup

Jerlerup

10-04-08
09:02

Hantera inlägg

Det är inte bara källan jag vill ha med, Anders, utan möjligheten att ha en lista på kanske ett par hundra eller tusen personer och var person ska "länkas" till en unik personsida med antavlor och allt. Det finns på kyrkbok, men i en mycket enkel form. Men jag håller ögonen öppna efter andra alternativ. Men andra alternativ existerar inte.

Andersdotter
2010-04-08 12:50
0

Det är ett mcket fint program, med ofantligt många möjligheter som är riktigt bra. Detta inköptes för ett halvår sen, samt tecknades avtal med ny hemsideplats som kan hantera databaserna. Dock har vi inte lyckats få igång sidan ännu. Trots personlig hjälp från så väl It proffs som mailkoversation med andra som lyckats lägga upp den.

Man ska nog vara MER än "lite" duktig. Nu har vi dock inte gett upp i målet att få ut min släktforskning på nätet, men än är det en bit kvar. Först av allt kan man inte använda programet "min släkt" som tyvärr ger konflikter.

Men här på forumet finns bla en duktig kille (Mårten) som arbetat och lagt upp sin sida TNG och försökt hjälpa oss. Jag tror han skulle kunna berätta lite mer här.

TNG är en utmaning - men resultatet kan bli lysande.

Phryxe
2010-04-08 13:50
0

TNG är ett pra program. Att mormonerna använder programmet på FamilySearch säger en del om kvaliteten.

AndersB
2010-04-09 15:20
0

#4 Hur använder Familysearch TNG? Trodde de var PAF-människor. :)

Phryxe
2010-04-09 18:40
0
AndersB
2010-04-14 15:22
0

#6 Oj, det där kände jag inte till. Inget svenskt än, men den isländska databasen var intressant.

AndersB
2010-04-14 15:44
0

FamilySearch verkar inte nämna någonstans att dom använder TNG, hmm. Obestämd

Phryxe
2010-04-15 09:35
0

#8 Jag gissar att de har betalat för att få ta bort den informationen …

mbss
2010-08-07 15:54
0

Jag har använt TNG i något år nu och jag mkt nöjd! Mycket lättanvänt och lättförståeligt men superbra support..

Använder dock MinSläkt lokalt på datorn och det blir mest skit att använda det tillsammans med TNG då MinSläkt envisas med att byta ut person-id:n.. Det gör att foton taggas fel i TNG och kopplas till fel person. MÅSTE försöka komma bort från MinSläkt.. Har försökt i 4 år nu men ännu inte lyckats. Nu testar jag Ancestory och det verkar ganska vettigt, så med lite tur kanske man kan få en problemfri släktforskningsmiljö till slut.

svenake
2010-08-08 02:15
0

Om det blir sådana fel, så är det antingen MinSläkt eller TNG som inte följer den standard som man SKA följa om man använder gedcom.  Har du mailat MinSläkt om detta?  Vilket svar har du fått då?

mbss
2010-08-08 11:10
0

Det är MinSläkt.. Jag har inte kontaktat dem själv, men jag såg att det fanns en diskussion om detta på Anbytarforum och någon där hade visst varit i kontakt med dem. Men det verkar inte hända något för att korrigera det, inte som jag hört om i.a.f. Fast han är väl ensam utvecklare så det hinns kanske inte med..

Gnidde
2010-08-08 11:40
0

Vem är ägare till det material som läggs upp ex foton berättelser mm.

Hälsningar Gnidde.

svenake
2010-08-08 14:08
0

#13   Det är lite olika.  Ursprungligen är det den som skriver /tar fotot,  men om man lägger upp det på vissa sajter så övergår copyrighten till sajt-ägaren (typ facebook)  Detta ska stå där man anmäler sej.  Har man en helt egen hemsida, och endast lagt upp eget material så har man copyright själv.  Allra bäst är att helt  enkelt skriva

"Copyright Ditt namn"

Det finns många hemsidor om sådana frågor.

Gnidde
2010-08-09 10:37
0

Tack för svaret. svenake

Hälsningar Gnidde.