Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettdokument
Läst 5227 ggr
[Cheete]
0

Foton på släktingar

Om man vet med sej att det finns bilder på gamla släktingar, man kanske har sett fotona själv, men ingen av ens släktingar har nåt av fotona kvar. Vart kan man vända sej då om man vet att det verkligen finns ett foto eller två på en släkting?

Fick nämligen se ett foto på min farfars far förra veckan, men tyvärr ville inte min släkting skiljas från det. Hade inga möjligheter ett kopiera det eller nånting då vi var på semester vid just det här tillfället.

Så ja, vart kan man vända sej om man vet om att det finns foton på släktingar?

sonjsbo
0

De bilder jag stöter på när jag hälsar på släkten och vill ha en kopia av,  fotograferar jag av. Givetvis frågar jag först om jag får göra det och det brukar aldrig vara några problem. Har en enkel digitalkamera med tre ggr. zoom (önskar kunna zooma lite till) och 7 megapixlar. Minneskort på 2 M bits. Kör med blixt men vinklar lite från motivet. Kollar att jag inte får reflexer från motivets glas eller bild. Ta så många bilder som behövs för att få en bra bild och ta bort alla dåliga när du kommer hem och i lugn och ro kan titta på vad som finns i kameran.

sonjsbo
0

Se Barnhusbarn 2 #189 och #190.

AndersE
0

#0 Det bästa är naturligtvis att få låna bilden och scanna in den ordentligt i hög upplösning.

När det inte går gör jag som sonjsbo. Jag har en digitalkamera, försöker hitta ett ställe med bra ljus. Blixt blir sällan bra. Håll kameran så stilla som möjligt, gärna med stativ eller hitta något att stödja mot.

Sen är det ju som frågan antyder. Finns det en bild finns det ibland flera. Är det en s.k. porträttbild så har det ju garanterat funnits flera. Så man kan ju fråga runt hos andra släktingar. Man kan också titta i Rötters porträttsamling. Sen kan man ju även söka bland släktingens bekanta. Jag har t.ex. hittat bild på min farfars föräldrar hos en man vars anfader umgicks med dem.

Många drömmer om negativsamlingar i något arkiv, men jag har aldrig hört någon hitta sådant.

mbss
0

En liten platt scanner är ju en billig investering, typ en sådan här:

Liten scanner

Lätt att få ned i en väska..

Och sedan en bärbar dator.. Jag har gjort ett par resor runt till släktingar med detta upplägg och scannat av foton. Dessvärre havererade min hårddisk och jag hade ingen backup så 200 inscannade foton från släktingar runt om i Sverige gick förlorat, så nu blir det att göra en ny sådan resa.. :)

AndersE
0

Så här kan man också göra - länk till artikel om dokumentering

svenne
0

Har ganska få släktingar i livet, vi är en rätt liten släkt och de flesta gamla foton m.m finns numera hos mej. De flesta äldre släktingarna har gått bort ogifta eller gifta utan barn så mycket har ramlat in på den här kanten under åren. Har ganska många gamla kort som ligger och väntar på att bli inscannade i datorn och som tur är har de gamla överlag varit duktiga att skriva på kortens baksidor vilka de föreställer samt vid vilka tillfällen de är tagna.

[Cheete]
0

#1, #3 & #4

Tyvärr var jag ju på semester utan att ha vare sej kamera, scanner eller nåt som helst som man kan dokumentera bilden. Min släkting vill heller inte låna ut den då hon är rädd den kommer bort (speciellt om dom skickas via posten).

Frågade som sagt efter vart man kan vända sej om man inte kan dokumentera bilderna själv. Om det finns nåt bildarkiv eller nåt, men vad vet jag Obestämd

AndersE
0

#7 Det finns ju bildarkiv. Det bästa för det du söker är nog Porträttfynd som jag redan tipsat om.

Länk till Porträttfynd

Under Proveniens forumrubrik 60 finns tips om andra sidor med porträtt. Många lokala föreningar har bildsamlingar. En del finns utlagt på nätet. Chansen att hitta just det foto du säker är nog ändå väldigt liten.

Det absolut enklaste måste vara att göra ett återbesök. Helst med en scanner men i andra hand med en bra digitalkamera.

Jag besökte en gång en släkting som visade sig ha en målning av min farfars morfars far. Då fick jag återvända och ta bilder med min digitalkamera. Det blev inte perfekt, men är långt bättre än inget alls.

[Cheete]
0

Jo, jag vet att ett återbesök är det absolut bästa. Men min släkting bor liksom 53mil härifrån och det är ingen resa man gör tur och retur på en dag tyvärr :/

Ska kolla Porträttfynd först, annars får jag väl försöka bearbeta henne så hon kanske kan få sin son eller nån att ta kort eller scanna in åt mej :)

sonjsbo
0

Måste berätta att Alsterolle. AndersE, mbss och många fler är proffs på det här att fånga upp vad släktingarna har i sina gömmor.

Det jag ville baea visa på att med enkla medel kan man få hyggligt resultat utan att kunna så mycket om bildhantering. Det där med blixt eller inte? Mitt första försök var utan blixt och sitta i ett skumt kök fram på eftermiddagen var ingen höjdare. Fotografera lite från sidan av föremålet så blir det ganska hyggligt. Bättre att få hem något än inget.

chrissan
0

Erbjud dig att betala för att få bilden scannad om de inte har någon vän eller släkting som har scanner. Yngre medlemmar av släkten brukar kunna fixa en kopia på ett bra sätt. Jag har tom tagit bilder med mobilkameran (bättre sådan).

Lill-Kisse
0

#9 Din släkting kanske har ett bibliotek eller en skola i närheten? I så fall kan han/hon scanna eller kopiera fotot åt dig där mot en liten avgift och skicka kopian i brev. Fråga om det är möjligt.