Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 5602 ggr
xian
0

Emigrantinstitutet i Växjö

I Smålandposten och på Rötters förstasida kan man läsa om ett Emigrantistitut i kris.

Jag delar inte den förre institutchefens åsikter och har väl egna små funderingar om hur man skulle kunna flytta ut samlingarna på nätet till fromma för flera än smålänningarna. Och kanske därmed kunna utnyttja lokalerna på ett bättre sätt. De permaneta utställningar man har i dag är ärligt talat inte mycket att hurra för och knappast värda den väl tilltagna entréavgiften.

Vad tycker ni? Jag tycker det är hög tid att inlemma institutet i arkiv- och museivärlden. Det mikrofilmade kyrkböckerna vore väl en "godbit" för exempelvis SVAR att lägga till sitt växande utbud.

chrissan
0

Där håller jag med dig, Xian. Samlingarna är alldeles för svåra att komma åt idag. En snabb digitalisering skulle glädja många.

xian
0

#1 Det verkar vara helt ointressant att göra samlingarna tillgängliga för alla och envar. Det är tydligen mycket viktigare att tjabba om organisationen.

Avfotograferingen av de "amerikanska" kyrkoböckerna borde ut på nätet i någon form i stället för att samla damm på hyllorna. Om jag inte har alldeles fel så finns det också ett digitalt register till filmerna. Framtaget med hjälp av ideella krafter.

Jag tycker förbundet borde satsa på en namninsamling med krav på ökad tillgänglighet! Namninsamlingar är ju så populära nu för tiden.

chrissan
0

På de rapporter som då och då syns verkar det som om man har allvarliga problem på Emigrantinstitutet och dessutom har haft det länge. det kan ju inte vara annat än till men för hela verksamheten. Förbundet försökte tydligen få till stånd ett samarbete runt en Emibas 2 för ett tag sedan men det gick inte.

Att inordna emigrantsamlingarna under Statens Arkiv verkar vettigt. Att sedan digitalisera dem, med Svar och/eller digital fotografering och öppna upp för bearbetningar låter som det absolut bästa att göra. Jag tror inte det är hållbart att i idag insistera på personliga (betalda) besök som enda forskningsväg. Det digitala registret, om ett sådant finns, borde ju snabbt kunna komma ut till allas glädje. Kanske emigrantforskningen kan ta ett kliv framåt då?

swemah
0

Att digitalisera samlingarna tycks vara det enda som gäller idag. Det är ju bra för de redan "frälsta" att det går att grotta sig ner i material på Internet.

Men betänk hur mycket mer som finns runt släktforskning, eller vad vi nu ska kalla det som gäller att titta i backspegeln. Det finns så mycket mer än bara register, det gäller att åskådliggöra hela skeenden, det gäller att ge liv åt det som en gång hände och det är här som nischade initiativ har en stor uppgift. Det må vara landskapsmuseer, det må vara industrimuseer eller som i detta fall att kunna ge liv åt en händelse som emigrationsperioden.

Att i det läget tycka att det enda rätta är att ge SVAR möjligheten att lägga ut ettor och nollor utan koppling till annat som hände är  lite väl smalt. Varför inte satsa på att popularisera hela emigrantperioden, via utställningar, via nya kontaktvägar på Internet i form av communities, att fixa en rullande utställning med bra teknik som kan stå på torget i Karlshamn (eller andra torg) tillsammans med de initiav runt digitalisering som redan finns.

Det finns så mycket mer än att bara tillhandahålla register som behövs, och det är tillgänglighet, tillgänglighet till en vidare information, tillgänglighet till allt det som förknippas med emigrationsperioden.

Sedan är väl viktigt att Emigrantinstitutet får leva vidare och inte förpuppas i någon källare, får då lär det inte komma ut någonting alls. Det är det som ligger bakom namninsamlingen, som inte är ett initiativ från förbundet (förbundet rekommendera mailbombning till några personer och det är ju inte den bästa metoden, det vet vi), men där förbundet nu pekar på den existerande namninsamlingen.

För de som vill ha kvar ett levande Emigrantinstitut (och därmed möjlighet att skapa det jag beskrivet) så är det ett bra initiativ att skriva på.

AndersE
0

Intressanta kommentarer!

Jag håller med om att material som går att lägga ut på nätet också ska läggas ut. Det går att betala rätt mycket för olika tjänster på nätet och ändå gå med vinst jämfört med platsbesök - åtminstone för de flesta.

Samtidigt är Mats synpunkt mycket bra. Håller vi på att ta död på all traditionell musieverksamhet? Kan t.ex. föremål verkligen presenteras på nätet på ett tilräckligt bra sätt?

Jag kan ju se att "digitaliseringen" riskerar att utarma platsbesöken så mycket att det inte går att motivera öppethållning. Men inte kan det vara motiv för att inte digitalisera? Hur löser man den knuten?

I ett annat tillägga berättas om det nya lädermuseet i Ängelholm. Det finns i vad som sägs vara Skånes mest besökta anläggning. En hembygdspark med vackra strövområden, djurhägn och välutrustat lekområde. Allt gratis! Kompletterat med restaurang, kafé, glasskiosk och utomhusscen. I området ligger också muséer (skol, teknik, läder samt ett par äldre hus med tidstypisk inredning). Jag tror många åker dit för att ge barnen en stund på lekplatsen och titta på djuren. När man ändå är där tar man en sväng på muséerna som har en låg inträdesavgift.

chrissan
0

Jag tror att kombinationen av digitalisering och "hard copy" är den bästa. Ungefär som det fungerar i våra arkiv idag. Allt i arkiven kommer inte att digitaliseras - vill man gräva djupt får man gå till de riktiga handlingarna. Men jag anser, att man bör få ut mer från det hermetiskt tillslutna institutet (så upplever jag det i alla fall) för att skapa en startpunkt för  fördjupad emigrantforskning. Om man kommer igång via internet och digitaliserade handlingar och register, får se vad som finns på institutet eller annan plats och blir nyfiken då kommer man också att söka upp ett förhoppningsvis levande museum/arkiv för att få mer. Idag verkar en lång resa till Växjö som ett lotteri.

Dina förslag om nya kontaktvägar på Internet, mer synlighet i samhället etc är jättebra, de syftar till samma sal - att synliggöra och intensifiera kunskapen om emigrationen.

Dock verkar det som om man måste se till att lösa problemen med interna stridigheter först…

swemah
0

Kort kommentar: Om Emigrantinstitutet förpuppas någonstans långt ner i arkivvärlden, så lär vi inte kunna påverka något alls, då dör hela verksamheten.

Men om institutet finns synligt så kan vi med positiva medel få till en förändring, vi kan ändra attityder, vi kan driva de frågor som vi som släktforskare tycker är viktiga.

Detta borde vara en förbundsfråga, men för att nå dit,  får vi nog lite till mans hjälpa till att lösa upp de knutar som finns i samarbetet mellan förbundet och institutet (inte ens fel att två bråkar).

xian
0

Kort fråga: Varför just Karlshamn?

xian
0

Nu handlar det inte i första hand om register utan om flera tusen rullar mikrofilm som borde digitaliseras och göras tillgängliga för en större allmänhet. Att det sedan finns namnregister i digital form gör inte saken sämre. Registren är till stor nytta när det gäller att hitta rätt i källorna.

Jag "råkar" ha tillgång till ett register över återfunna blekingar, så jag tror jag vet vad jag talar om.

Som det är nu finner jag knappt det mödan värt att åka till institutet och forska trots att jag bara har 10 mil dit.

Jag har vid ett par tillfällen besökt institutet tillsammans med amerikanska vänner. Och de var inte imponerade av det dom såg.

Och så tyckte de att allt vara dyrt. Fast de var ju förstås "smålänningar".

swemah
0

#8 Eftersom det är ett fint torg, och att jag just varit där, men sätt in vilken stad som helst.

Och på vilket sätt blir det bättre att släpa ner grejorna i ett arkiv där de göms, för det är vad som väntar nu. Om institutet får leva kvar kan det påverkas, om inte så är allt kört.

Jag tror fortfarande att det är bättre att samarbeta. mångfald är det vi bör eftersträva. Mina amerikanska kontakter var iallafall jätteglada för det de fick se, det räcker för mig Skrattande

xian
0

Torget är inte sig likt sedan stadens myndigheter förbjöd gumman i glasskiosken att toppa mjukglassen med punsch. Hon  hade inget utskänkningtillstånd gubevars.

Det var bara ett fåtal amerikaemigranter som reste ut via Karlshamn, i själva verket mindre än ett tusen personer.

Fast det hindrar ju inte Karlshamn och andra orter längs "Utvandrarnas väg" att utnyttja Mobergs utvandrarepos i sin marknadsföring.

swemah
0

Vi får väl ordna en namnisamling för punschen :-)

Min släkting kom inte längre än till Karlshamn och vilar nu där på kyrkogården, trevlig personal finns det där (enligt min uppfattning), inga problem med att få hjälp med både det ena och det andra (allt från gravbrev till skötsel)

bokesliden
0

En digitalisering av de svensk-amerikanska kyrkoböckerna är önskvärd men tyvärr inte så enkel att genomföra. Detta eftersom emigrantinstitutet inte har rättigheterna till materialet utan detta ägs som jag förstått det fortfarande av de svensk-amerikanska församlingarna.

xian
0

Då är vi där igen

Rättigheterna till originalen har givetvis respektive församling. Men vem har rättigheterna till avfotograferingen/kopian? Församlingen har ju medgett avfotografering. Utan förbehåll?? I emigrantinstitutets regi?

Vad är det som hindrar den som har rätten till avfotograferingen att göra en kopia på ett annat medium?

Registren torde väl Emigrantistitutet har rätten till. Att lägga ut dessa på nätet skulle kanske ge institutet den nystart de tycks behöva.

bokesliden
0

Som jag har förstått det så finns det förbehåll när det gäller filmerna (kanske inte alla?). Men det spelar mindre roll eftersom det inte är allmänna handlingar (som de svenska kyrkoböckerna) vi pratar om utan privat egendom. 

Även om emigrantinstitutet skulle ha upphovsrätten på kopian så innebär inte det att de får göra nya kopior utifrån den om rättigheterna till materialet ägs av andra.

Registren däremot borde det vara fullt möjligt att göra något med.

chrissan
0

Sekretessreglerna varierar högst avsevärt i USA och församlingarna har säkert sina egna regler. Men en diskussion med dem kan kanske vara givande, även de amerikanska ättlingarna kan ju ha intresse av en bättre tillgänglighet. 

Jag tror alltså att Emigrantinstitutet kunde börja en synlighetskampanj med att vara just mer tillgängliga. Lade man ut registren så kan man ju i alla fall se om det lönar sig att åka till Växjö, som ett exempel. Detta kunde följas av andra aktiviteter, både på nätet och på andra sätt. Ett återupplivande av förbundets emigrantforskningsgrupp kanske också behövs - med ett närmande från bägge sidor.

Det finns ju oerhört mycket intressant runt emigrationen, det visar inte minst skrifter som utkommit från institutet, detta material  säkert skulle intressera många.

xian
0

Jo man är mer mån om att skydda den personliga integriteten "over there". Det är nog bara här i Sverige vi kan lämnas ut allmän beskådan. Befolkningskivor som Sveriges befolkning 1970 och 1980 skulle inte över huvud taget vara möjliga där borta (tack och lov slapp vi en Sveriges Befolkning 1990). Likadant med Rat-Shit, det är bara i Sverige som detta är möjligt att lägga ut på nätet. Vi svenskar är rätt så flata i det har sammanhanget.

Om jag inte är felunderrättad så höll man en sekretess-gräns (70 år?) när man började fotografera av de svensk-amerikanska kyrkoböckerna. Mot slutet lär man ha fotograferat allt man kom över, väl medvetna om att tillfället aldrig skulle återkomma.

Men sekretess och upphovsrätt är två helt skilda saker. Det skulle vara intressant att i detalj få reda på vad som gäller för det svensk-amerikanska materialet. Syftet med avfotograferingen måste ju ha varit att göra "kyrkböckerna" tillgängliga för svenska forskare. Det måste ju församlingarna ha varit införstådda med.

Jag vet inte vad man har gjort för överenskommelser när det gäller filmerna. Men jag har lite svårt att förstå skillanden att betala för att få se filmerna på institutet gentemot att få kunna läsa dem på nätet (mot betalning)

Men registren borde man kunna lägga ut på nätet. Gratis! Som Chrissan skriver härovan så kan man ju få veta om det är mödan värt att lägga ner tid och pengar på en resa till Växjö och inträde till institutet. Alternativet för de flesta är att inte besöka institutet över huvud taget.

Det verkar som Emigrantinstituet har drabbats av samma syndrom som släktforskarförbundet, nämligen att försöka pressa ut så mycket pengar som möjligt av sina "besökare". Men uteblir besökarna så blir det inga slantar!

Som en parantes kan jag nämna att jag ännu en gång har nekats itillträde till Förbundsforum. Förmodligen på grund av att jag inte vill lämna ut mina personuppgifter till kreti och pleti.

swemah
0

Det går ju att fråga institutet vilka regler som gäller och varför. Det är ju inte kyrkböcker i den mening som vi brukar använda utan mer i stil med medlemsregister för frikyrkor, och jag vet inte hur många svenska sådana som finns på  nätet.

Beträffande entren som beskrivs som hög, så är den inte högre än en dags besök på släktforskardagarna, 40 kr.

swemah
0

Nu har lite fler än 110 personer skrivit på uppropet till förmån för Emigrantinstitutet. Det finns plats för fler, gå till

www.namninsamling.com/Emigrant

xian
0

Kanske vore det en framkomlig väg att lägga ut registren på nätet så skulle den intresserade mot avgift kunna få en kopia (på papper). Det är synd att det materialet skall vara så svårtillgängligt.

Om jag inte tar alldeles fel så kommer det att kosta 40 kr för bägge släktforskardagarna i Malmö. Det tycker jag är 40 kronor för mycket.

swemah
0

# 20

Information på sidan om entreavgift till släktforskardagarna är:

Inträdesavgift:

Entre' 40:- / dag. Gäller till hela mässan och till de olika föredragen

Det tolkar jag som att det går att klara sig med 40 kr, men besök både lördag och söndag, för de som inte är ombud, lär kosta 80 kr

AndersE
0

Jga tycker 40:- är både rimligt och billigt.

swemah
0

Nu är det ungefär en vecka kvar innan vi skickar uppropet för ett bevarande av Emigrantinstitutet till politikerna. Om du inte skrivit på, så har du fortfarande chansen.

Gå till  http://www.namninsamling.com/Emigrant

Kanske kan vi nå tusen namn med Din hjälp

Anna-hfg
0

Under alla de år som jag emigrantforskat har jag ALDRIG varit i Växjö. Jag har klarat mig änndå på de uppgifter jag har fått. Bara tanken på att köra upp där ….puh. En lång färd i mitt tycke och måste man inte beställa plats för att få forska där?

Genea
0

Jag har varit där många gånger, de har ju ett unikt material som bara finns där - åker alltid tåg och buss. Nej man måste inte boka plats för forskningen (möjligen i hög turistsäsong).

Självklart skriver jag på lssitan - men hoppas samtidigt att mer ska bli tillgängligt via Internet eller i annan form.

swemah
0

Anna

Har du någon gång använt uppgifter ur Emibas, så har du använt uppgifter som kommer från Emigrantinstitutet

lkvist
0

Avhopp från Emigrantinstitutet.

Kort TT text är publicerad på Aftonbladet här.

Lite mer från Smålandsposten här.

Cheyenne
0

Hjälp! Förvånad

xian
0

Det verkar som Emigrantinstitutet styrelse har fått precis som de vill, det verkar som det blir ett helt oberorende Utvandrarnas hus.

Vad finns det då för dem att gnälla över? 

Som man bäddar får man ligga, men man borde kanske börja med att rätta munnen efter matsäcken.

Det är inte så värst upplyftande att komma till dem i Växjö och se samma utställning som när man var där just efter det institutet en gång i tiden öppnade.

Det verkar som styrelsen inte har förstått att tiden har sprungit ifrån dem. Förnyelse är viktig, även för museer och arkiv. Och institut.

Statens arkiv borde kanske gå in och ta över? Det kanske eventuellt skulle innebära mindre prat och mera verkstad? Kommunen och landstinget verkar ha förlorat tålamodet. Och institutet är ju en angelägenhet för fler än kronobergarna.

chrissan
0

Det skulle säkert vara bättre om Statens Arkiv tog över. Då kanske vi skulle få se scannade handlingar dessutom.

xian
0

Nytt reportage i Smålandsposten i går. Ulf Beijbom maler på. Det är inte mycket konstruktivt tänkande där. Trots att de nu kan göra precis som de vill oberoende av vad kommun och landsting tycker.

"Utvandrarnas hus framstår som ett av Smålands starkaste turistiska varumärken"

Är det antalet besökare han pratar om? Och vad jämför han med? Tändsticksmuseumet eller Kalmar slott eller Regalskeppet Kronan eller Astrid Lindgrens värld eller något annat?

Jag kan tänka mig åka till många av turistattraktionerna, men inte Emigrantistitutet. Inte som turist och knappast som forskare.

swemah
0

Det är inte bara Ulf som maler på, ser jag.

Emigrantinstitutet är mer intressant för de som kommer från de platser dit emmigrationen gick och jag tror det kommer fler amerikaner till Institutet än till de andra uppräknade platserna.

Att påstå att de kan göra vad de vill, när bidragen helt dragits in, är en sanning med modifikation.

Men nu finns möjlighet att göra något bra av situationen, att öppna upp för nytänkande, att se till att samlingarna blir tillgängliga, och då naturligtvis framför allt via digitalisering. En intressant möjlighet för något av de företag som idag bygger sina tjänster på att offentliggöra tidigare svåråtkomligt material, kan man tänka sig.

xian
0

Den springande punkten är egentligen hur många som besöker institutet? Om ett "turistiskt varumärke" är det samma som "turistattraktion"? Jag har varit på Emigrantinstitutet med amerikanska gäster och de var mycket besvikna efter besöket. Fast de jämförde förstås med Kosta glasbruk som vi var på innan vi åkte till Växjö.

Emigrantistitutet överskattar sin betydelse och det är nog deras stora dilemma. Samt att det saknas det nytänkande som du är inne på. Jag tycker de borde gå ihop Statens arkiv, det skulle kanske innebära en uppryckning. Och en sådan eller liknande lösning är nog av nöden nu när de har nobbat både kommun och landsting.

Jag känner flera amerikaner som har besökt Astrid Lindgrens värld med stor behållning. Både Pippi Långstrump och Emil i Lönneberga är mycket populära i USA.

Jag har nog besökt Utvandrarnas hus ett tiotal gånger genom åren. Hur många gånger har du varit dä?

swemah
0

Du kanske kan fråga vad jag gjorde när jag bodde ett år i Växjö.

Sedan tror jag inte Statens arkiv är det bästa, det finns bättre aktörer på marknaden som har en mer proffesionell inställning och som ser de positiva affärsmöjligheterna i samarbeten.

Till skillnad från en del andra så tror jag det finns möjligheter att göra något bra av situationen, att visa på de utvecklingspotentialer som finns kopplat till alla samlingarna och den kompetens som finns bland personalen. Kombinera det med lite nytänkande så finns här oanade möjligheter.

Anna-hfg
0

#26, nej jag har inte använt Emibas till min emigrantforsking. I så fall endast i slutskedet för att itta om det fanns andra uppgifter.

torsbo
0

Det kanske bör noteras att villkoret för att de svensk-amerikanska kyrkböckerna skulle få filmas var att dessa fortfarande tillhörde de svensk-amerikanska kyrkorna, och alltså inte är någon sorts allmän egendom, såsom de svenska böckerna är.

Detta innebär att filmerna inte får mångfaldigas, utan endast får finnas i de tre ex som nu finns, en på Swenson Center i Rock Island, IL, en i Växjö och en i Karlstad, vars uppsättning inte lär vara helt komplett.

För övrigt tror jag att det bästa för SEI vore om de blev en del av Statens arkiv, och äntligen fick en anständig finansiering.

xian
0

Jag lade in ovanstående länk igår. Min förhoppning var att få lite reaktioner. Dels för att det länkade inlägget verkar handla om emigrantinstitutet, dels för att det förmedlar enbart ett rykte. Som läsare kan man inte bedöma om budskapet är sant eller inte. Ryktesspridaren är kanske bara är ute efter att misskreditera beslutsfattarna i Växjö kommun.

Inom släktforskningen förutsätts att vi är noga med att ange källor och på så sätt bevisa att vi har rätt så långt detta nu är möjligt. Det går inte an att som källa skriva "uppgift per telefon" lika lite som "hittat på nätet".

Jag är förvånad över att en känd släktforskare tycks stå bakom alternativt medverka till denna ryktesspridning. Jag är inte riktigt lika förvånad över att en annan känd släktforskare gör sitt bästa för att hänga på. I hennes fall finns det inte minsta tillstymmelse till källkritik.

Hade jag kunnat skriva i Anbytarforum hade jag naturligtvis bemött de båda inläggen där.

chrissan
0

Det var bara en ironisk kommentar över kommunalpolitiken i Sverige! "Emigrantinstitut eller ej…." Ibland måste man få skämta också, vare sig ryktet är sant eller ej.

Chrissan, musikälskare från Uppsala där kommunpolitikernas storhetsvansinne manifesteras i monumentet Musikens Hus som höjer kommunalskatten medans man inte har råd med ordentlig äldreomsorg.

xian
0

Jag tycker nog att din "ironiska kommentar" var ganska så malplacerad. I synnerhet som den spädde på ett rykte vars sanningshalt vi inte vet något om. Ännu så länge är kanske bäst att tillägga.

Jag kan inte förstå var kommunpolitiken i Uppsala har för relevans i sammanhanget. I Växjö försöker kommun- och landstingspolitikerna rädda ett monument, inte bygga ett nytt. Var det måhända frågan om en ny "ironisk kommentar" från din sida?

Ett visst mått av källkritik och saklighet skulle nog inte skada. Oavsett om man skriver i Anbytarforum eller någon annanstans. Fast det gäller ju för alla, inte bara för dig och mig.

Och man måste ju inte skriva i alla upptänkliga diskussioner. Jag försöker hålla mig till dem där jag anser mig ha något att tillföra i sak. Men det är inte lätt att hålla sig till det alla gånger.

Jag väntar med viss spänning på vad skribenten i Anbtarforum har att komma med de närmaste dagarna. Att få se om det kommer en bekräftelse eller en dementi. Men det kommer kanske inte någotdera.

swemah
0

På vilket sätt vill politikerna rädda ett monument?

Jag förmodar du läst Susann Jonsson's rapport som politikerna beställt och fått levererat. Det viktigaste tillskottet hon pekar på är den trevliga serveringen och möjligheten att sitta i parken.

Uppdraget var: "Det övergripande målet är att organisatoriskt sammanföra Smålands Museum och Svenska Emigrantinstitutet. Utredningen skall också visa alternativa förslag på hur Kronobergsarkivet kan inrymmas"

I utredningen fastslås att det nya bolaget AB Kulturarv Södra Småland blir koncernmoder och att stiftelserna, där stiftelseformen ses som ett hinder för utvecklingen, varfär de ska överföras till mer bekväma associationsformer. Förmodar att bekvämligheten baseras på den bolagisering som hon förordar.

Utredaren klargör att hon saknar all kompetens inom området, men ser det som en styrka.  Det kanske är bra att inte veta något, det kanske finns andra exempel där man uttalar sig utan att veta något, men jag har svårt att se styrkan i ett sädant tänk.

Det intressanta är det arbete som redan startat och som nu politikerna avbrutit med sitt agerande. Ett bra exempel, som stoppats av nerläggningsivrarna är de redan gjorda digitaliseringarna av arkiven, främst är det då de enskilda samlingar med brev och fotografier, ca 11 000 amerikabrev och 7000 foton och 200 intervjuer som har hunnits med hittills och där avsikten var att få ut delar av
breven på bl a SVAR:s hemsida.

Vad vann vi på stoppet av detta?  Det finns de som påstår att tiden sprungit ifrån institutet.  Frågan är vad som sprungit ifrån vem, vi ska nog mer titta på den okunskap som sprids av politiska företrädare och andra agitatorer än att påstå illasinnade saker om institutet.

bokesliden
0

#41 Jag delar din syn på saken.

Alsterolle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Värmländska riksdagsledamoten Ann-Kristine Johansson har lämnat in en motion om "Statligt stöd till Emigrantregistret".

Se bifogat klipp ut NWT 18/10 2008

swemah
0

Emigrantinstitutet får ekonomiskt stöd från Riksnbanken och från årets svensk-amerikan. Se Nyhet i Smålandsposten

Alsterolle
0

Trevligt att det kanske löser sig i Växjö.

Den nya satsningen "EmiWeb" är kanske det sätt man kommer att publicera databasen på. Synd bara att tjänsten är avgiftsbelagd trots att allmänna medel ställs till förfogande.

svenne
0

Jag beställde just nu ett abonnemang för ett år på EmiWeb.
Hade inte tänkt göra det tidigare men nu "lurade" du mej till det, Olle! Stundens ingivelse….Flört

Det var visst något specialpris just nu, ett år för 300:- och det är väl försumbart. Det kan vara kul att prova på och se vad det har att ge. Jag har trots allt en del "connections" over there.

Phryxe
0
chrissan
0

I senaste Diskulogen finns en artikel om amerikanska kyrkböcker. Sådana finns det massor av på Emigrantinstitutet, med ett datoriserat register dessutom. Förutom allt annat material.

Men ….. man har inte velat göra detta material tillgängligt för allmänheten annat än genom besök. Det verkar också som det finns en allmän oginhet gentemot forskarna, då kan det ju inte fungera. Även Emigrantinstitutet måste följa med i tiden.

Vad händer nu med samlingarna?

Jerlerup
0

Men chrissan, vad är Emiwebb då? Är det inte deras projekt?

chrissan
0

JO det är det, men de har inte lagt ut mycket där (har i o fs inte kollat det senaste halvåret). Man skulle velat se mer där, då hade de kunnat öka besöksfrekvensen eftersom det alltid finns fördjupningar man vill göra när man ser vad som finns.

bokesliden
0

Nja, det är inte hela sanningen. I många fall handlar det om att institutet inte äger tex det amerikanska kyrkoboksmaterialet utan det gör de amerikanska församlingarna. Man har alltså endast rätten att tillhanda hålla materialet på plats, inte att lägga ut det på nätet. Man har undersökt möjligheten, men det verkar som om det inte går. Annars kunde man ju förbättrat sina finanser genom detta.

chrissan
0

Men det register som finns kunde man lagt ut - då vet man att det kan löna sig att åka till Växjö.

bokesliden
0

Man får inte heller lägga ut registren till kyrkoböckerna, tyvärr.

Jerlerup
0

Hmmm… Bokesliden.

Amerikanska webbsidor lägger ut material som ägs på samma sätt. Där har man löst det så här: de som har hemsidan har rätten att tillhandahålla materialet på plats. En hemsida definieras rättsligt som en del av en FYSISKT EXISTERANDE PLATS. Alltså kan man se materialet på plats om man ser det på deras hemsida.

Jag tror inte frågan är svår att lösa man man tar hjälp av nån kunnig jurist.

Anledningen till att man gjorde avtal om at se materialet på plats på emigrantinstitutet var att förhindra materialets spridning om jag förstårdet rätt.

swemah
0

Vi ska inte glömma att det finns fler spelare i den gjorda överenskommelsen, så Emigrantinstitutet kan inte göra som de vill.

Mig veterligen lägger inte någon av de andra två ut dessa uppgifter heller, så nagot fog för uppfattningen att det finns hinder för detta, torde finnas.

I dagsläget tror jag att det bästa vore att flytta stiftelsens tillgångar till annan plats och starta om från början, med nya ideer och nya fräscha planer för framtiden. Den strid som varit i Växjö har ju lagt sig som en våt filt över de som önskar förändringar.

Att det sedan inte är så lätt att ändra på stiftelsers verksamhet och inriktning är kanske inte så känt, men Kammarkollegiet är stränga på den punkte. Nu vet jag inte vad som står i statuterna, men stiftarens ord väger normalt tungt, oavsett vad vi andra må tycka.

AndersE
0

En artikel i HD berättar att "Emigrantinstitutet, med Utvandrarnas hus, stannar i Växjö."

Länk till HD