Vallpiga
Fick i går ca 200 glasplåtar (9x12). Fotografen född 1898. Bodde till sin död 1970 i Hedås, Nyed(S). Ett av de första inscanningarna bifogas (något beskuren bild).
En större version finns här
Fin! Följde det med något som hjälper i identifiering av tid, plats, namn osv?

Inte ännu, men jag föreslog fotografens halvbroder som skänkte plåtarna att ha en visning av bilderna i Hedås Bygdegård nu på våren. Det gäller att passa på!
Ja, när det gäller identifering gäller verkligen "ju förr desto bättre"!
Alsterolle, vilken ovärderlig skatt att ha tillgång till,kortet är jättefint. Hoppas att det finns någon som kan identifiera korten.Har ni inget bildarkiv i kommunen som samlar in gamla kort och plåtar från nedlagda fotoateljér,ja det är inte säkert att det följer med uppgifter dit heller. Men man prövar ju med det som går. Lycka till.Ps. Jag tänkte ifall det kunde finnas en chans att de har kort framkallade från dina plåtar.DS

Vilket underbart kort!
I Hässleholms Hembygdsmuseum lade de ut utskrivna foton på vanligt A4-papper så kunde man ge förslag på vad de föreställde. På Örkeneds hembygdsmuseum har de flera pärmar fyllda med foton på personer så kan de som vet mer om bilderna skriva direkt på pappret. Kunskapen om äldre bilder försvinner ju snabbt.

För att ni skall få ta del av våra idéer kring kulturarvet fotografier har jag lagt ut en bildvisning som använts för medlemmarna.
Kanske något ni kan ha användning av!
Bildvisningen är i pdf och ca 3MB stor.
Antalet inscanningar lär vara uppåt 6000 till dags dato.
En hel del kommer att läggas ut på det redan påbörjade Nätbildarkiv vi har och där efter enkel inloggning användaren kan kommentera bilderna! - innan dess måste vi strukturera upp materialet. Troligen försöka dela upp socknen i mindre beståndsdelar.
[http://hembygd.nyed.se/pdf/Nyeds Hembygdsförenings Bildarkiv.pdf ](http://hembygd.nyed.se/pdf/Nyeds Hembygdsförenings Bildarkiv.pdf "http://hembygd.nyed.se/pdf/Nyeds Hembygdsförenings Bildarkiv.pdf ")

Alsterolle, nu förstår jag verkligen vilken oerhörd gärning och vilken bedrift ni har utfört. så roligt jag hade när jag tittade på en del av bilderna, att kunna sitta i Skåne och få ta del av en sådan kulturskatt är ovärderligt så tack för tipset och länken!
Ett mycket värdefullt arbete ni lägger ner på att dokumentera, scanna in och ordna korten. Mycket värdefullt för för andra,såväl forskare som övriga som är intresserade. Själv tycker jag mycket om "gamla" svartvita kort och använder mig gärna av dem i släktforskningen,de fåtal jag har. Den häringa skvaltkvarnen i Alster,hur gammal kan den vara månnetro. Finns det någon historik? Finns det någon historik om något bruk i Alster. En bror till den hwass jag härstammar ifrån,var mästersmed sist i Alster. Även Ölme intresserar mig,och några platser till.

Fantastiskt! Roligt också med en bild tagen i hemmiljö.
Den äldste person (ana) jag har bild på är född 1810.
Alsterolle
Mycket fin bild och intressant. Det finns mycket information i den bilden och den kan utan vidare utgöra basen för en mikrohistoriskt undersökning.
mvh/gurin

#9 Det första som drog min uppmärksamhet till sig var hans händer. Finns det något som heter "arbetshänder" så är väl dessa händer ett bra exempel?

Vilken otroligt bra kvalitet! Om jag tittar i mina gamla album så är kvaliten på dom äldsta bildena mycket bra men kommer vi sedan in på 50-talet, när lådkameran 6x9 kommer in, så är dom bilderna bedrövliga. Ingen upplösning, dålig gråskala och så börjar dom "tappa färgen".

Roolaid!
Vi som är av samma årgång har tydligen samma problem.
Jag har börjat scanna in de färgkort som liksom dina färgförändrats. Även s/v kort kan få en något finare kostym efter nivåjustering och dataskärpning. Tyvärr är det sällan filmnegativen sparats.
Jag har två barn och är på gång att göra digitala dubletter av de gamla album som finns. Passar då på att fräscha upp de kort som har tärts av tidens tand. Nog är det värt ett försök!

Vilken underbar bild! Verkar vara en duktig fotograf också…?

# Verkligen fint foto. Flygplanet ser ut att vara av metall. Påminner lite om "Spirit of St Louis" som Charles Lindbergh korsade pölen med…