Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettdatorprogram
Läst 3607 ggr
Alsterolle
0

Kolla hastigheten!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kontrollerar med jämna mellanrum min Internet-uppkoppling (Bredbandsbolaget). Jag betalar för "högst" 8MB men får som max 6,5-7MB. Men uppmätt hastighet kan bero på många faktorer.

Ett sätt att mäta erhållen hastighet är att öppna denna sida - Bredbandskollen. Man slipper installera ett program på datorn.

Ett annat sätt är att installera programmet TPTEST som du hämtar här.

Som exempel bifogar jag en lista över mina mätningar gjorda med TPTEST 5.0. Som synes varierar hastigheten i stort sett mellan 4 och 7 MB. När värdet rasar ner till 4,5 MB så är det faktiskt 35% lägre än 7 MB.

Dagens telefonsamtal till supporten resulterade i omstart av "mitt modem" i telestationen och så blev det 7 MB igen.

Det kan således löna sig att med jämna mellanrum kolla erhållen hastighet för att dels få ett normalvärde och dels upptäcka sämre dataflöde. Vi som laddar hem sidor från online-tjänster behöver allt som går att få!

chrissan
0

Jag får mellan 1,8 och 2,1 på ett abonnemang med 2 MBit, men med en paragraf som säger att denna hastighet inte kan utlovas pga låmg väg till telestation och gamla kopparledningar. Så det är bra

svenne
0

Fick 5.8 på testet, mitt ADSL- abonnemang på den stationära är på högst 8MBit och testet tyckte att det var acceptabelt. Den bärbara fick 1,6 av 2 MBit 3G-nät vilket tydligen också var acceptabelt….