Tvillingsonen Sone "av våda quafd"
Hittade en son till en soldat som det i död- och begravningsboken stod om. I dödsorsak står det "av våda kvävd", fast på gammalsvenska.
Problemet nu är: blev han kväv på allvar eller var det en olyckshändelse?
Letar och letar men hittar inget! Är väldigt frustrerad just nu…
Sone var född 1844-11-15 och dog 1845-01-03, Orten var Elfdebäck i Ekshärad.
Föräldrarna var Soldat no 55 Lars Larsson Elfman född 1817-05-21 i Elfdebäck och hustrun Karin Jonsdotter född 1814-10-14 i Stakerud.
Nån som känner att dom kan hjälpa till lite?
Tänkte leta i domböckerna från Älvdals härad ifall det står nåt om föräldrarna däri.

"Våda" innebär väl olyckshändelse?

Barn vådeligen kvävde av mödrar och ammor är en dödsorsak i den officiella statistiken på 1700-talet. Barnen låg ofta i samma säng som föräldrarna och man hade tunga fällar mot kylan. Dessutom konsumerades mycket brännvin. Barnet kunde alltså kvävas under natten, det hette också "ihjällegad", någon vuxen råkade i sömnen lägga sig över barnet. Tyvärr döljer sig också en del avsktliga barnamord under den här rubriken.

Ja, av olyckshändelse. Eftersom gossebarnet var 6 veckor gammal så brukar det inom släktforskning och historisk forskning sägas att modern troligen rullade över honom i sömnen och på så sätt - och helt oavsiktligt - kvävde honom. Personligen tror jag att det i många, många av dessa fall egentligen handlade om "Plötslig spädbarnsdöd" men det var troligen ett okänt begrepp på den tiden.
Tror dock att chrissan har mer kunskap i detta.

Och hon hann svara innan mig! ;)

Ja, plötslig spädbarnsdöd ingick säkert i diagnosen. Även alla de små barn man ser som dött av "slag" kan i vissa fall vara plötslig spädbarnsdöd.
Jag har inte Pehr Wargentins (grundare av Statistiska Centralbyrån 1750) bo k här, men där kan man se hur många barn som vådeligen kvävdes under ett år.

Denna bok är intressant:
1. Wargentin P. Anmärkningar om nyttan af årliga förtekningar på födda
och döda i et land. Sjette stycket. Kongl. Svenska Vetenskapsakademiens
Handlingar. 1755;(10-12):241-53.
Faksimile i Pehr Wargentin - den svenska statistikens fader. Red Erland
Hofsten. Stockholm: Statistiska Centralbyrån; 1983.