Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettövrigt
Läst 1559 ggr
svenne
0

Web-radio

På SR:s web-radio kan man hitta en del rart, som
det här, till exempel.

Cheyenne
0

Som vanligt när det är begravning så kom tårarna. Jag är hopplös, spelar ingen roll om det är en nära anhöring eller vilt främmande människa. Men det var fantastiskt att få lyssna och ta del av hennes begravning.

svenne
0

Ja, jag kom i en väldigt fridsam stämmning när jag hörde kyrkklockorna i början. Det var intressant att höra Sven Jerrings referat innan begravningen, från Mårbacka där Selma stod på bår innan jordfästningen, rosen mellan händerna o.s.v.

Cheyenne
0

Ja, Sven Jerring var bra. Men när han pratade om att "processionen borde vara här  när som helst nu" och beskrev vinterlandskapet och den svarta bilen med den vita kistan, ja då snyftade i alla fall jag.

svenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänk, hur många ord dessa händer hade skrivit ner innan den stora författarinnans död 1940.

Cheyenne
0

Gjorde man en gipsavgjutning av hennes händer när hon var död?? Förvånad

Det kändes lite udda måste jag medge….!

svenne
0

Ja, när hon låg på bår i sitt bibliotek på Mårbacka i väntan på jordfästningen, gjorde man en gipsavgjutning av hennes händer. Den finns fortfarande kvar där.

svenne
0

Det finns mycket rart i SR:s arkiv, t.ex det här när fröken på Huseby, Florence Stevens berättar om den stora sångerskan Kristina Nilsson.

Länk till webradion