Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 8908 ggr
Sannes
0

1910 års folkräkning

Kanske finns det redan en tråd med samma ämne/rubrik i så fall ber jag om ursäkt. Jag sökte faktiskt men fick inte någon träff.
Nåja, vad jag vill med denna rubrik är bara att en släktforskarkollega till mig skrev till SVAR och frågade när 1910 års folkräkning kan tänkas komma och svaret från SVAR löd:

_"Under vecka 28 kommer 1910 års folkräkning att börja publiceras. Det kommer att bli under Folkräkning , där de andra finns idag."
_
Det är nästan så jag hoppas på ett par regniga semesterdagar…..

chrissan
0

Såg det på din blogg! Det är ju snart! Vad spännande

Sannes
0

Jag är rätt övertygad om att det är fler som läser här än i min blogg därav några rader här.

Javisst är det spännande, hoppas bara att de tar mina områden först.
De har ju sagt att man skulle lägga ut material fortlöpande så det är på tiden att de börjar.

AndersE
0

#2 Härligt!

Just sökmöjligheten är värdefull och nu finns ju mycket "modernt" material så man kan ju komma vidare efter en träff i folkräkningen.

svenne
0

Ja, det var roligt att de äntligen får ändan ur vagnen, först lovade de att materialet skulle börja läggas ut under tidiga våren.

Det är logiskt så man häpnar: "Det kommer att bli under folkräkning, där de andra finns idag…."

Ingegerd
0

Unnar dig att få ditt område först, Sannes! Men sen får de gärna ta mitt, Sörmland.

Sannes
0

Södermanland, Gävleborg och Örebro Län där har Ni de län som man idag har börjat att lagt ut när det gäller 1910 års folkräkning.
Skall visst vara 190 785 poster i 104 församlingar.

Och mitt Bohuslän ser ut till att vara låååååångt fram i planeringen, det är ju inte ens med den registrering som nu pågår.
Om detta tycker jag kort och gott: Skit också! :)

AndersE
0

#7 Ja, nästan inget av intresse för mig bland de län man arbetar med…

Cheyenne
0

#6 och 7

Rom byggdes inte på en dag….! Flört

AndersE
0

#8 Nej, och jag är så glad för alla 1900-tals församlingsböcker från "mina" socknar som SVAR lagt ut.

Cheyenne
0

#9 Håller med! För mig var det en väldigt speciell känsla att få se min farfar i Ängelholms församlingsböcker de första 20 åren av hans liv (född 1909)

mbss
0

Härligt!

Tidigt 1900-tal är ju lite av en "blind fläck" annars för oss som är "stugsittarsläktforskare" och sitter hemma och forskar. Förvisso blev det ju oändligt mkt bättre när de sänkte sekretessgränsen til 70 år, men en sökbar databas ger ju mkt fler möjligheter att hitta folk..

Eller är den sökbar föressten?

AndersE
0

#11 Ja, jag förutsätter att det blir samma upplägg som innan. Avskrivet och sökbart, samt länkar till originalbilden.

Ingegerd
0

Mycket från Sörmland finns med, men typiskt nog inte Nyköpings Östra. Jag som hade hoppats hitta min fars kusin Johan Edvard Gustafsson född 1892 i Husby-Oppunda och 1909 inflyttad till Nyköpings Östra. Där har jag hittat honom i inflyttningslängden men inte i församlingsboken. Undrar så vad som hände honom. Han finns inte med i Sv dödbok 1947-2006, så han måste ha dött tidigare eller flyttat utomlands. Han är den ende av min fars många kusiner som jag inte hittat dödsdatum för. Förutom den yngsta i kusinskaran, som ännu lever och ska få göra det många år än, hoppas jag!

Yred3
0

Jag försökte hjälpa dig men jag hittade inte honom i födelseboken. Kan det vara så att han är född på en annan ort i Sörmland, tex Stora Malm? Min idé är att han liksom flera av mina anor har blivit "omdöpta", dvs registreraren har skrivit in fel namn? Han kan ha bytt namn! Om jag hade känt till hans födelsedata hade jag kunnat kolla i dödboken.

Ingegerd
0

#14 Tack, Yred!

Det har inte blivit fel i födelseboken, han finns med som nr 8 bland födda det året. Jag har följt honom och hans föräldrar och två äldre syskon så långt det går i husförhörslängder och församlingsböcker.

För ett par dagar sedan kollade jag om han levde 1914 genom att titta i moderns bouppteckning, och där fanns han med.

Jag får ge mig till tåls tills nästa version av dödboken kommer!

swemah
0

Heter han Johan Alfred, som nr 8 i födelseboken, eller Johan Edvard, som du skrev i #13

Ingegerd
0

# 14 o 16

Vilken slarvmaja jag är. Edvard är fel namn. Johan Alfred hette han. jag måste ha varit förvirrad när jag skrev i nr #13.

Nu ska jag titta in på SVAR igen och se om det finns församlingsbok för Nyköpings östra där 1910 ingår. Det senaste jag har är en notering från AIIA:8 sid 344 att han har flyttat. Det skrev jag ner när jag var på landsarkivet i Uppsala, men sidhänvisningen vid flytten vållade mig huvudbry. Kanske jag läste fel - därför en ny koll.

Cheyenne
0

Ingegerd, jag tror att jag har funnit honom. Kanske, eventuellt….!

I Stockholm finns en Johan Alfred Gustafsson född den 3 april 1892 i Husby-Oppunda. Är det han?

Namn: Johan Alfred Gustafson
Titel: Skomakeriarbetare
Födelseuppgifter: 03/04 1892 (Husby-Oppunda), Södermanlands län
Status: Ogift,ej HF,Ensamstående utan barn

Inflyttningsuppgifter

Inflyttad: 17/10 1919
Som: Inflyttad från annan rote
Från: 08 (Hedvig Eleonora)

Boendeuppgifter:

Arkivrote och stadsdel: 01 (Gamla Stan)
Häftets nummer och tidsperiod: 00385 (1913-19250508)
Fastighet: Cassiopea 10
Församling: Storkyrko
Gata: Kindstugatan 5

Där kvarstår han fram till 1926 vilket är så långt som Rotemansarkivet sträcker sig.

Yred3
0

Han finns inte i den senaste dödboken, dvs att han troligen har avlidit under åren 1926-1947 eller helt enkelt ej har kommmit med. Skriv till församlingen och fråga.

Ingegerd
0

Tack snälla Cheyenne!

Att jag inte tänkte på att han kunde ha flyttat till Stockholm. Hans yrke var skomakeriarbetare redan när han bodde i Råby-Rönö innan han flyttade till Nyköpings Östra. Så visst är det rätt person.

Hans syster Elin flyttade till Stockholm vid ungefär samma tid. Hon gifte sig 1920 och bodde då på Kungsholmen. Om hon hade bott några år där hon bodde 1970, var vi nästan grannar i mitten av 60-talet, hon på Döbelnsgatan och jag på Tulegatan. Men det var först för knappt 10 år sen jag hittade henne i släktforskningen, och då hade hon varit död i drygt 20 år.

Nu får jag kolla vad som finns på SVAR från Storkyrkoförsamlingen.

Cheyenne
0

Håller tummarna Ingegerd att du finner honom. Kolla i första hand vad det står i inflyttningslängden enligt ovan då han kommer till Storkyrkofs från Hedvig Eleonora fs. En eventuell senare flyttning eller dödsdatum noterades i flyttlängderna i Stockholm pga avsaknaden av hfl/församlingsböcker.

Ingegerd
0

Stort tack igen, Cheyenne!

Att kolla i inflyttningslängden för 1919 skulle jag aldrig ha kommit på själv. Men faktiskt, där var händelser mycket senare i livet noterade för personerna ifråga. Så även för Johan Alfred. Död 1/9 1946.

Jag har inte hittat honom som begravd i Stockholm, så han kanske begravdes i familjegrav på Husby-Oppunda kyrkogård.

Cheyenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är då man ska söka i de äldre gravboksregister som finns på "Hitta graven". På hemsidan finns de skannade i pdf-format. Se här

Man välja om man vill söka i det kronologiska registret eller i det alfabetiska. Testade först Norra begravningsplatsen och bläddrade mig fram till september och oktober 1946. Ingen Johan Alfred Gustafsson. Nästa register blev Sandborgskyrkogården. Ingen Johan Alfred.

Men, på Skogskyrkogården har Skomakaren Johan Alfred Gustafsson, född 1892, avliden den 1 september 1946 i Storkyrkofs, fått sin sista viloplats. Gravnummer K18084 vilket enligt registret är en ensamgrav.

Se bifogat klipp från gravboken.

Cheyenne
0

Oj, glömde skriva att enligt registret så begravdes han den 15 september 1946.

Ingegerd
0

Jättestort TACK ännu en gång!