Sked - LPS?
Stämplarna är tydliga och bra. Från vänster:
- Kattfot
- Årtal, jag tror det är "D5", dvs 1858.
- Stadsstämpel, lax med EH under, dvs Ängelholm
- SP.TINGREN. dvs Sven Petter Tingren. Han dog visserligen 1828, men änkan (Greta) stämplade fram till 1863.
Jag antar att skeden funnits i släkten sedan den var ny och kommer då från farfars sida. (Övrig släkt är inte från Ängelholmstrakten.)
Kul att de har satt stämplarna på framsidan. Det är inte så vanligt nuförtiden.
Vänliga hälsningar
Niklas
#3 Niklas, nej men det är det absolut vanligaste "förr". Jag vet faktiskt inte när man ändrade på det…?
Kanske när det blev "fult" att visa att man äger något som är lite värdefullt och det blev ute med att vara framgångsrik :-)
mvh
Bertil
Nja, skiftet verkar vara någonstans i mitten av 1800-talet.
Jag har skedar från 1850-talet med stämplar fram, men också en slev från 1820-tal med stämpel bak.
Någonstans har jag hört att det var vanligt att man satte stämplar på framsidan på 1700-talet, men vet ej om det stämmer.

Alt dansk sølv er stemplet diskret så man ikke ser stempler. Kun omkring 1800 blev fransk borddækning moderne - man dækkede bord med bagsiden op. Så skulle stempler på forsiden for IKKE at blive set.
Simpelt - det er af diskression hensyn for ikke at prale. Hvorfor svenskere stempler omvendt - så stempler skriger til gæsten - se hvor rig jeg er vi bruger sølv.
#8 Tack, det var intressant!

#2 Bostäverna LPS behöver ju inte härröra från 1858. Dom kan ha ristats in långt senare!
#10 Det har du rätt i!
Det har jag råkat ut för i ett annat fall, med en såsslev.
Får kika in i släktträdet igen.
Det ser ut som om LPS var graverat i efterhand på din sked.
Hälsningar Gnidde.
#12 Ja, det har du rätt i. Det ser inte ut som om silversmeden gjort det utan någon annan, kanske långt senare.
Det hjälper mig dock inte. Hittar ingen som passar in…
Kan det inte vara så att du inte har hittat alla barn? Kan man inte ha ropat in det på en auktion? Jag håller med om att det är inte en silversmed som har ristat LPS.

#14 Jo, visst kan det vara ett auktionsfynd.
Om en silversmed har graverat är det vanligast med gravyren på ovansidan, åtminstione på 1900-talet.